2011-10-23, 20:05
Medlem
Många säger att det är okej att dricka alkohol under en antibiotika kur och det kommer inte påverka prossesen! Men vissa säger även att jag inet skall göra det! ngn som har gjort de? Eller någon som vet om det är okej eller inte !
Citera
2011-10-23, 20:09
Medlem
Det är okej såtillvida att alkohol i sig inte påverkar antibiotikan (reservationer för om man har någon ovanlig antibiotika, detj ag vet gäller vid kåvepenin osv.), däremot försämrar alkohol immunförsvaret. Du kan med andra ord dricka, men gör det med måtta skulle jag säga.
Citera
2011-10-23, 20:10
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Alkohol slår ut antibiotika?

Det finns en utbredd missuppfattning om att antibiotika och alkohol inte kan kombineras. Myten kring alkohol och antibiotika är antingen att alkoholen slår ut antibiotikan eller att antibiotikan slår ut alkoholen. Ingenting tyder på att det är på varken det ena eller andra sättet.
http://www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv/myter-och-folktro/myter--alkohol-slar-ut-antibiotika/

Citat:
Det finns en utbredd missuppfattning om att antibiotika och alkohol inte kan kombineras, men ingenting tyder på att det är så. En grundregel är dock att aldrig förtära alkohol i större mängder vid infektionssjukdomar.
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/lakemedelhalsa_artikel.jsp?articleID=18363
Citat:
Kan jag dricka alkohol när jag tar antibiotika?

Ja, det kan du, men i måttliga mångder eftersom du äter antibiotika för att du är sjuk.
http://www.fragaapotekaren.se/kan-jag-dricka-alkohol-nar-jag-tar-antibiotika

Kort och gott: Ja, i måttliga mängder.
Citera
2011-10-23, 20:15
Medlem
Jag har alltid hört av en faster som är läkare att det inte är några problem. Man kan dricka typ en vinare utan problem. Om detta stämmer eller inte kan jag inte svara på men jag har druckit när jag gått på antibiotika och har inte märkt några problem. Undantaget då en gång när jag blev som om jag var drogad men då var jag även kraftigt förkyld och hade lunginflammation så det kan ha varit orsaker i sig till att alkoholen slog så hårt.
Citera
2011-10-23, 20:20
Medlem
Kungensbordells avatar
Läkare säger att det kan göra att antibiotikan kan ge sämre effekt om man dricker under kuren men för mig har det aldrig varit ett problem. Men dom måste väl säga att det kan hända då det finns en risk för försämrad effekt när man blandar med alkohol.
Citera
2011-10-23, 20:31
Medlem
muskelns avatar
Det funkar fint tyckte jag i alla fall, läkaren sa till mig att jag skulle vänta 2 timmar efter jag har tagit en dos så skulle det inte vara någon fara.
Citera
2011-10-23, 23:50
Medlem
HarmonicAces avatar
Beror på.

Kåvepenin. ja.

Doxycyklin, nej.
Citera
2011-10-24, 00:34
Medlem
bratemos avatar
Tumregel (Enligt min läkare) är att aldrig dricka alkohol i någon form (Dvs oavsett om det är 40%vodka eller 2.25% Cider) i samband med en antibiotikakur. Det är ofta en stor chans att alkoholen förstör det som antibiotikan försöker fixa.

I övrigt kan man alltid chansa, men blanda inte FLAGYL och Alkohol. Tro mig. Gör det inte.

Att blanda något lättare typ, kåvepenin är såvitt jag vet inte farligt, men du tar ju medicin för att du är sjuk.

Tänk logiskt, super du när du är sjuk med feber/Influensa, visst mår du bättre under påverkan, men dagen därpå mår du ju mycket sämre.
Citera
2011-10-24, 09:22
Medlem
Som enkelt svar:

Antibiotika och alkohol interagerar inte på något vis. Ingen risk att du skadar kroppen pga av levern, exempelvis, tar skada.

Alkohol är dock en börda för kroppen och vid en infektion har kroppen egentligen inte tid att ta hand om alkoholen. Alkoholen ses dock som ett större hot, det är ett gift i blodet som måste bort. Då det bara finns en viss mängd resurser för att bekämpa hot tas det resurser från övriga immunförsvaret.

Och ja, alkohol + din bakterie KAN vara en dum idé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in