2011-10-23, 19:37
Medlem
Hej hej hallå Flashbackare!

Hörde några tjejer prata på tåget om att det inte finns något som heter Mandarin, började fundera om det här är sant eller om hon har fel. Har googlat runt men inte kommit fram till något.

Hon pratade om frukten, att det är en blandning mellan något och har ett annat namn och kallas därför inte Mandarin, att detta var ändrat för något år sedan eller liknande. Men även om inte frukten heter Mandarin så finns ju fortfarande språket?

Är det någon som vet hur det här ligger till?

P.S Hon var snygg, det var därför jag lyssnade på henne. D.S
Citera
2011-10-23, 19:41
Medlem
Bengt-Olovs avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Småcitrus

Småcitrus (Citrus reticulata) är en art i familjen vinruteväxter. Namnet mandarin bör inte längre användas för att beskriva en viss småcitrus-typ. Detta på grund av att namnen under mycket lång tid använts för samtliga småcitrus-typer under C. reticulata.
Citera
2011-10-23, 22:45
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Olov
http://sv.wikipedia.org/wiki/Småcitrus

Småcitrus (Citrus reticulata) är en art i familjen vinruteväxter. Namnet mandarin bör inte längre användas för att beskriva en viss småcitrus-typ. Detta på grund av att namnen under mycket lång tid använts för samtliga småcitrus-typer under C. reticulata.
Wikipedias småcitrus-artiklar är dock inte konsekventa, eftersom de under clementin anger att den är en korsning mellan mandarin och pomerans. Vidare anges ingen källa för påståendet att man inte skulle kunna använda mandarin för att beteckna mandariner. Jag tycker att artikeln itne kan användas som belägg för annat än att det finns folk som på inte helt glasklara grunder anser att man inte bör använda termen mandarin.
Citera
2011-10-23, 23:42
Medlem
egon2bs avatar
Vi kan först lugna TS med att »mandarin« är ett ord, eller närmare bestämt två ord. Det finns språket mandarin och den kombinerade titeln och citrusfrukten.

Att ge handelsnamn åt alla varieteter av citrusfrukter låter sig knappast göras, eftersom många sorter är hybrider som förökas vegetativt. Kanske är den engelska mandarin-artikeln redigare:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mandarin_orange

Men jag undrar, vad betyder där:
... The tree is more drought-tolerant than the fruit. ...
Det är väl ett trivialt konstaterande att ett träd med rötter tål mer torka än en avplockad citrusfrukt.
Citera
2011-10-24, 06:40
Medlem
Bairuilongs avatar
Vilken tur för er alla att jag har skrivit en artikel som reder ut frågan och heter just:

Vad är Mandarin?

(Kanske inte det svaret ni har väntat er)

Mvh
Citera
2011-10-24, 08:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Vilken tur för er alla att jag har skrivit en artikel som reder ut frågan och heter just:

Vad är Mandarin?

(Kanske inte det svaret ni har väntat er)

Mvh

Precis vad jag tänkte på! En frukt och ett språk i Kina.

Men du: på svenska (just så) skriver vi namn på språk med liten begynnelsebokstav!
Citera
2011-10-24, 17:44
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Precis vad jag tänkte på! En frukt och ett språk i Kina.

Men du: på svenska (just så) skriver vi namn på språk med liten begynnelsebokstav!

Jo tack - jag vet. Det är många som påpekat detta, men jag har gjort det till "en grej" i mina artiklar att skriva namnet för "temat" med stor bokstav.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in