2020-10-27, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InvisiblePerson
Tycker det är konstigt att inte SD växer mer.

Måste starkt rekommendera dagens replikskifte mellan Tobias Andersson (SD) och Morgan Johansson där man pratar om Tommy Lindh. Tobias gjorde faktiskt riktigt bra ifrån sig medan Morgan kom med samma floskler som vanligt.

Titta gärna:

https://www.youtube.com/watch?v=4cyVwQn_XEM
Det som gör att SD inte växer mer är att SD inte ökar bland svenska kvinnor, utan alltid är kvar på en låg nivå av stöd. Och det är inte speciellt konstigt, i stort sett alla svenska kvinnor är feministiska SJWs som avskyr svenska män medan de anser att fri invandring är Sveriges räddning.
2020-10-27, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Det som gör att SD inte växer mer är att SD inte ökar bland svenska kvinnor, utan alltid är kvar på en låg nivå av stöd. Och det är inte speciellt konstigt, i stort sett alla svenska kvinnor är feministiska SJWs som avskyr svenska män medan de anser att fri invandring är Sveriges räddning.
Ursäkta en okunnig. Vad betyder SJW? Jag har nog vetat tidigare men jag har glömt.
2020-10-27, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Ursäkta en okunnig. Vad betyder SJW? Jag har nog vetat tidigare men jag har glömt.
Social justice warriors, personer som är feminister, avskyr vita män, vill ha öppna gränser, samt engagerar sig för Islam och homosexuellas rättigheter samtidigt, fast det inte är logiskt möjligt.
2020-10-27, 11:08
Medlem
ariberts avatar
Sifo borde snart redovisa. Jag har nyss redovisat vad jag tänker rösta på idag. Sifo frågade ända tillbaka till 2014 vilket parti jag röstat på.
Jag klickade på SD hela vägen.
2020-10-27, 12:29
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:

Tyvärr har vi sett att kvinnorna nog är förlorade eftersom de enbart kan rösta på det som är socialt acceptabelt. Hur många våldtäkter och trygghetsförsämringar har egentligen skett de senaste åren utan att det hänt nånting i kvinnornas väljarstöd till SD? Det är bara att acceptera att så är fallet tyvärr.

Kvinnor och män är olika. Jag som man kommer nog aldrig helt förstå vad som rör sig inuti en kvinnas hjärna och kommer nog aldrig få veta det heller. Jag tror att dom är smarta egentligen men den sociala karriären betyder för mycket för att riskera att förlora och dom spelar dumma.
2020-10-27, 12:36
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Ok. Ja, tidigare opinionskriser för S visar att det är svårt att pressa S under 25%.

Att S en dag skulle ”ta tag i invandringen” kan vi däremot glömma. De myrsteg som S är kapabla till är inte i närheten av vad som krävs för att vända samhällsutvecklingen.

Jag tror absolut S är kapabla till att göra det men det som satt käppar i hjulet är utan tvekan att dom sett det enorma väljarstöd de får från utanförskapsområden. De 3-4-5% som S gick upp i valresultatet gentemot opinionsundersökningarna 2018 hade nog till stor del att göra med deras invandrarröster som såklart aldrig är med i några undersökningar.

Hade S haft 0 röster från alla Sveriges invandrare så kan jag lova att det hade blivit ändring. Men tyvärr är jag ändå mest på din linje eftersom de samtidigt är kapade av MP, C och V som hjälper kvar dem vid makten.
2020-10-27, 15:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Hur förklarar du då att undersökningar alltid visar att Moderat väljare är mer positiva till SD och mer negativa till invandring än de som röstar på S?

Hur har det sett ut historiskt? Har andelen sossar som är negativa till SD varit lika stort när S hade större väljarstöd än de har nu? Jag vet inte. När S hade 45 % så kände nog få ens till SD. Många gick till Reinfeldt i brist på bättre och sedan när SD blev mer känt så såg de nya moderaterna positivt på SD.

Man kan se det på flera vis:
-Sossar är negativa mot SD men när de blir negativa mot S och kanske byter parti till M så börjar de se mer positivt på SD. Och så byter de vidare till SD. En radikaliseringsprocess. En gradvis politisk omsvängning. De väljer M för att de är trötta.
-Sossar har lärt sig att älska S och hata SD men när de börjar tvivla så går det fort från att de börjar se positivt på SD tills att de lämnar S. D.v.s. de som är kvar i S ser negativt på SD och när de ändrar sig är de inte S längre. Så det är alltid några få sossar som är positiva till SD men det är nya personer hela tiden allt eftersom de lämnar S.
-SD har kanske redan tagit de sossar som står närmare SD så nu är de som är kvar negativa till SD. Detta vore ju dåliga nyheter för SD.
2020-10-27, 15:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Tyvärr har vi sett att kvinnorna nog är förlorade eftersom de enbart kan rösta på det som är socialt acceptabelt. Hur många våldtäkter och trygghetsförsämringar har egentligen skett de senaste åren utan att det hänt nånting i kvinnornas väljarstöd till SD? Det är bara att acceptera att så är fallet tyvärr.

Kvinnor och män är olika. Jag som man kommer nog aldrig helt förstå vad som rör sig inuti en kvinnas hjärna och kommer nog aldrig få veta det heller. Jag tror att dom är smarta egentligen men den sociala karriären betyder för mycket för att riskera att förlora och dom spelar dumma.

Men en annan akilleshäl för SD har varit storstäderna. Där ser vi hur det vänder nu, SD blir starkare i Stockholms län. Norrland har varit svagt men börjar det inte svänga där också? Det kan svänga för kvinnorna också. Medelålderskvinnorna ligger väl inte långt efter männen i samma ålder när det gäller SD? Jag tror nästa åldersgrupp kvinnor som kommer gå till SD är de äldre, sedan kan vi börja få de yngre kvinnorna också.
2020-10-27, 17:36
Medlem
Citat:

Kanske om SD kunde lyckas iklä sig offerrollen mer. Jag har sett en del kvinnor även i starkt fittstimmiga rosaskimrande grupper tycka att SD borde få lov att åtminstone existera. Om SD hade någon sympatisk kandidat med hundögon kan det kanske få någon tjej att känna sympati med dem. Men vem skulle det vara? SD ger ett konstant arrogant, manligt, stöddigt intryckt.
Kom att tänka på William petzäll , som ju tyvärr dog ung.
https://youtu.be/cblmoOXSYlg

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men en annan akilleshäl för SD har varit storstäderna. Där ser vi hur det vänder nu, SD blir starkare i Stockholms län. Norrland har varit svagt men börjar det inte svänga där också? Det kan svänga för kvinnorna också. Medelålderskvinnorna ligger väl inte långt efter männen i samma ålder när det gäller SD? Jag tror nästa åldersgrupp kvinnor som kommer gå till SD är de äldre, sedan kan vi börja få de yngre kvinnorna också.

Nä, de ökar bara i sthlm län utanför Stockholm. Det är som i Skåne där de ökar i orterna utanför Malmö och samma sak sker så smått runt Göteborg.

Storstäderna är förlorade, permanent. Som boende i Malmö kan jag lugnt säga att SD inte kommer att få 20% där någonsin.
2020-10-27, 18:00
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Själva Stockholm City, Göteborg City och Malmö City är väl SD fortsatt extremt svaga? Den ökning du ser måste väl i så fall vara i de svenskdominerade småorterna och kommunerna runt om storstadsområdena?

Sen så är absolut Norrland på uppgång men bara på landsbygden och inlandet. Kuststäderna i Norrland ligger SD fortfarande väldigt långt efter.

Tror överlag att det kan bli svårt för SD att attrahera så särskilt många fler väljargrupper. De har nog större chans att plocka varenda vit medelåldersman än att locka över akademiker/kvinnor/invandrare och även till stor del pensionärer. Vårt land kommer nog likna USA så småningom med två läger med helt skilda åsikter, den tendensen tycker jag man kan se nu med de som redan är invandringsvurmare blir ännu mer vurmare och tvärtom. Mittenfåran kommer rensas allteftersom.
2020-10-27, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower

Det här ämnet har vi haft uppe flera gånger tidigare i tråden, men vi kan ta det en gång till för nytillkomna. Ja, det är frustrerande att kvinnorna är så svårflörtade. SD är dock inte sämre på att locka kvinnor än liknade partier i andra länder. Ett parti vars två viktigaste frågor är restriktiv invandring och hårdare tag mot kriminaliteten kommer alltid att ha en manlig slagsida i väljarkåren.
2020-10-27, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
Det här ämnet har vi haft uppe flera gånger tidigare i tråden, men vi kan ta det en gång till för nytillkomna. Ja, det är frustrerande att kvinnorna är så svårflörtade. SD är dock inte sämre på att locka kvinnor än liknade partier i andra länder. Ett parti vars två viktigaste frågor är restriktiv invandring och hårdare tag mot kriminaliteten kommer alltid att ha en manlig slagsida i väljarkåren.

Har du någon källa till det?
Vad jag ser har Putin större stöd hos kvinnor än hos män. Jag hittar inte hur det är i Danmark, Polen eller Ungern, men jag läste någonstans att skillnaderna inte är så stora mellan könen så snart ett högerpopulistiskt parti blivit del av regeringen. Kvinnor är mer negativa till våldsbejakande grupper dock.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in