2020-03-17, 23:41
  #88201
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej det finns inte, men många invandrare röstar SD. Bland Iranier, icke-muslimska jugoslaver och kristna/syrianer från Mellanöstern är nog SD större än bland svenskar. Gäller nog de flesta europeiska invandrare. De som röstar S är muslimer och sydamerikaner.

Hur vet man detta, om ingen kollat?
2020-03-17, 23:48
  #88202
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Hur vet man detta, om ingen kollat?

Det är nog svårt, val är anonyma. Invandrare som röstar S svarar nog inte i opinionsundersökningar. Man kan nog göra beräkningar baserat på valdistrikt och befolkningsstatistik, men jag känner inte till några. Kanske Affes statistik-blogg? Min bedömning är baserad på vilka som besöker SDs medlems-tillställningar. Ja bara kvalitativa fältstudier. Jag såg en Iransk kvinna gå fram till Mattias Karlsson och säga. "Rädda oss". Invandrare som är SD-are tar det mycket allvarligare än svenskar.
2020-03-17, 23:55
  #88203
Medlem
8711s avatar
Det är ganska ointressant vad som händer på kort sikt i en kris. Ingenting förändras på sikt och alla problem ligger kvar eller förvärras. Skjutningarna och kriminaliteten tuffar på och alla invandringsorsakade problem finns kvar. Så fort det här dämpas framåt sommaren så kommer verkligheten ikapp och opinionen ligger där den ligger, gällande SD och alla andra partier.

Så om det är 20% eller 22-23% i några mätningar framöver spelar inte särdeles stor roll.
2020-03-18, 06:10
  #88204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Har det gjorts någon kalkyl på hur många procent SD (och övriga partier) haft om man räknar bort "invandrarröster"? Det vore ju betydligt mer rättvisande i fråga om vad svensken tycker i invandringsfrågan. Visst, invandrare röstar väl inte i lika stor utsträckning som svenskar, men helt utan betydelse kan det ju inte vara.
Ja, det har gjorts många gånger, såtillvida att det utifrån SCB:s partisympatiundersökningar har räknats om till röstningsintention hur många med svensk respektive utländsk bakgrund som skulle rösta på ett partierna. Men lycka till med att hitta dessa inlägg bland de 89.000 övriga i tråden.

Så vi kan göra en ny beräkning som ingen kommer att hitta igen.

November 2019 - omräkningsfaktor från partisympati till hur man skulle rösta:

C 7,6 > 7,3 = *0,96
L 4,4 > 4,1 = *0,93
M 18,9 > 18,3 = *0,97
KD 7,0 > 6,6 = *0,94
S 27,6 > 26,3 = *0,95
V 9,5 > 8,1 = *0,85
MP 5,5 > 5,1 = *0,93
SD 18,1 > 22,6 = *1,25

Skillnad mellan hur ALLA skulle rösta och hur endast väljare med svensk bakgrund (SCB-definition: födda utrikes eller födda inrikes med två utrikesfödda föräldrar)
skulle rösta:

Parti / Samtliga / Endast svensk bakgrund

C / 7,3 / 8,1
L / 4,1 / 4,1
M / 18,3 / 19,0
KD / 6,6 / 6,9
MP / 5,1 / 5,0
S / 26,3 / 23,9
V / 8,1 / 7,6
SD / 22,6 / 23,7

Blågula blocket SD+M+KD, samtliga: 47,6
Blågula blocket SD+M+KD, endast svensk bg: 49,6

Det är all gratismatte ni får den här månaden. Svaret på alla frågor som innebär att jag ska räkna ut fler tabeller för andra grupper, eller gnäll om att det inte blir exakt 100%, eller andra invändningar, är: Vänligen stoppa en motorsåg i röven och ryck i startsnöret.
2020-03-18, 09:50
  #88205
Medlem
Haddock93s avatar
Lyssnade precis på nationalekonomen Hans Jensevik och om det han sa stämmer, nämligen att vi kommer få det ekonomiskt väldigt tufft framöver så borde SD gynnas väldigt mycket i längden av missnöjda och S förlora väldigt mycket.
2020-03-18, 10:24
  #88206
Medlem
Nu kommer snart Novus och Ipsos. Jag tvivlar inte ett ögonblick på att den svenska fårskocken kommer sluta upp bakom svetsarmongot. "Nationell samling, ansvar för landet...bla.bla...". Att regeringen år efter år spenderat astronomiska summor på destruktiv invandring istället för att investera i sjukvården glöms bort i det allmänna ruset.
2020-03-18, 10:35
  #88207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Lyssnade precis på nationalekonomen Hans Jensevik och om det han sa stämmer, nämligen att vi kommer få det ekonomiskt väldigt tufft framöver så borde SD gynnas väldigt mycket i längden av missnöjda och S förlora väldigt mycket.
Nja, det som brukar hända i tuffa tider är att svenskar blir fega och flockas hos ett av de två stora och välbeprövade statsbärande partierna M eller S. Normalt det av dem som är i opposition, medan det som regerar får ta enormt mycket stryk. Undantaget är möjligen M 2010 som tack vare sin hantering av finanskrisen 2008 lyfte från 26 till 30%.

Lägg därtill att allting som lyfte SD under hösten/vintern har hamnat i total skugga pga coronahysterin, som kommer att rulla vidare åtminstone fram till sommaren. Allt som fyllde löpsedlarna för en månad sedan (bränderna i Australien, förnedringsrån etc) är helt bortblåst. Det finns möjligen ett litet titthål in i amerikanska primärvalet men i övrigt är allt corona och dess oöverskådliga effekter på ekonomin. De två till höger som kan vinna på det är vårdprofilerade KD och ekonomiprofilerade M. Vilket ju gynnar SD indirekt så länge de planerar samarbeta. Huvudsaken nu är att inte sossarna får nån jävla random orostider-boost bara för att.
2020-03-18, 10:45
  #88208
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nja, det som brukar hända i tuffa tider är att svenskar blir fega och flockas hos ett av de två stora och välbeprövade statsbärande partierna M eller S. Normalt det av dem som är i opposition, medan det som regerar får ta enormt mycket stryk. Undantaget är möjligen M 2010 som tack vare sin hantering av finanskrisen 2008 lyfte från 26 till 30%.

Lägg därtill att allting som lyfte SD under hösten/vintern har hamnat i total skugga pga coronahysterin, som kommer att rulla vidare åtminstone fram till sommaren. Allt som fyllde löpsedlarna för en månad sedan (bränderna i Australien, förnedringsrån etc) är helt bortblåst. Det finns möjligen ett litet titthål in i amerikanska primärvalet men i övrigt är allt corona och dess oöverskådliga effekter på ekonomin. De två till höger som kan vinna på det är vårdprofilerade KD och ekonomiprofilerade M. Vilket ju gynnar SD indirekt så länge de planerar samarbeta. Huvudsaken nu är att inte sossarna får nån jävla random orostider-boost bara för att.

Jo men uppsagda arbetare som tidigare röstat S kommer aldrig rösta M, SD däremot.
2020-03-18, 10:46
  #88209
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nja, det som brukar hända i tuffa tider är att svenskar blir fega och flockas hos ett av de två stora och välbeprövade statsbärande partierna M eller S. Normalt det av dem som är i opposition, medan det som regerar får ta enormt mycket stryk. Undantaget är möjligen M 2010 som tack vare sin hantering av finanskrisen 2008 lyfte från 26 till 30%.

Lägg därtill att allting som lyfte SD under hösten/vintern har hamnat i total skugga pga coronahysterin, som kommer att rulla vidare åtminstone fram till sommaren. Allt som fyllde löpsedlarna för en månad sedan (bränderna i Australien, förnedringsrån etc) är helt bortblåst. Det finns möjligen ett litet titthål in i amerikanska primärvalet men i övrigt är allt corona och dess oöverskådliga effekter på ekonomin. De två till höger som kan vinna på det är vårdprofilerade KD och ekonomiprofilerade M. Vilket ju gynnar SD indirekt så länge de planerar samarbeta. Huvudsaken nu är att inte sossarna får nån jävla random orostider-boost bara för att.
Eller att SD-representanter gör bort sig. Synnerligen enkelt i dessa tider om de börjar svamla om Coronan. Hoppas partipiskan vinner ordentligt!

AfS är dock snart ute ur leken:

William Hahne (AfS)
@William_Hahne
Eftersom Sverige har haft urusel beredskap och katastrofal smittskyddshantering så lanserade jag i helgen http://skyddsmask.com där jag tillhandahåller FFP2-certifierade andningsskydd till den svenska befolkningen. Läs mitt uttalande här: https://facebook.com/HahneWilliam/photos/a.1553587858244978/2611553525781734/?type=3&theater
https://twitter.com/William_Hahne/status/1240195603533115392?s=20

Kommentarerna är inte nådiga i den Twittertråden med all rätt!
2020-03-18, 13:03
  #88210
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, det har gjorts många gånger, såtillvida att det utifrån SCB:s partisympatiundersökningar har räknats om till röstningsintention hur många med svensk respektive utländsk bakgrund som skulle rösta på ett partierna. Men lycka till med att hitta dessa inlägg bland de 89.000 övriga i tråden.

Så vi kan göra en ny beräkning som ingen kommer att hitta igen.

November 2019 - omräkningsfaktor från partisympati till hur man skulle rösta:

C 7,6 > 7,3 = *0,96
L 4,4 > 4,1 = *0,93
M 18,9 > 18,3 = *0,97
KD 7,0 > 6,6 = *0,94
S 27,6 > 26,3 = *0,95
V 9,5 > 8,1 = *0,85
MP 5,5 > 5,1 = *0,93
SD 18,1 > 22,6 = *1,25

Skillnad mellan hur ALLA skulle rösta och hur endast väljare med svensk bakgrund (SCB-definition: födda utrikes eller födda inrikes med två utrikesfödda föräldrar)
skulle rösta:

Parti / Samtliga / Endast svensk bakgrund

C / 7,3 / 8,1
L / 4,1 / 4,1
M / 18,3 / 19,0
KD / 6,6 / 6,9
MP / 5,1 / 5,0
S / 26,3 / 23,9
V / 8,1 / 7,6
SD / 22,6 / 23,7

Blågula blocket SD+M+KD, samtliga: 47,6
Blågula blocket SD+M+KD, endast svensk bg: 49,6

Det är all gratismatte ni får den här månaden. Svaret på alla frågor som innebär att jag ska räkna ut fler tabeller för andra grupper, eller gnäll om att det inte blir exakt 100%, eller andra invändningar, är: Vänligen stoppa en motorsåg i röven och ryck i startsnöret.

Tackar för det

Antingen missförstår jag siffrorna, eller också verkar integrationen ha gått helt perfekt. Man BLIR verkligen helt svensk så fort man korsar gränsen! Haha
2020-03-18, 13:05
  #88211
Medlem
Äntligen har byfånen Löfven visat att det går att stänga ett land. Efter att under många år hävdat att det inte går. Eftersom internationella överenskommelser hindrar. Liksom att Grekland visat att det går att vägra asylansökningar under en månad. Utan att något händer. För vad ska alla andra länder göra när det landet enbart skyddar sig själva och EU mot en invasion av aggressivt bottenskrap. Även muslimen Erdogan verkar ha fattat det nu.

För mig är islam och muslimer ett oändligt mycket större hot mot landet än ett virus. Eftersom ingen kan tillfriskna efter att blivit utsatt, eller bli immun, mot den ondskan.

Och efter tillfrisknandet så kvarstår bördan att försörja inavlade muslimer och IQ 70-negrer. Som kommer att ta styggt i ekonomiska nedgångstider. Ungefär i paritet med dagens kriskristillskott på hundratals miljarder. Varje år. I framtiden lär det bli svårt för kriskommuner att låna till löner. Eller till försörjningsstöd för den delen.

När den tiden kommer är det återigen fördel för SD i OU. Före dess är det omöjligt att spå i närtid. Även fast det finns en uppenbar risk att S kommer att öka i hysterins tid.
__________________
Senast redigerad av Mentapesola 2020-03-18 kl. 13:23.
2020-03-18, 15:02
  #88212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Tackar för det

Antingen missförstår jag siffrorna, eller också verkar integrationen ha gått helt perfekt. Man BLIR verkligen helt svensk så fort man korsar gränsen! Haha
Ja alltså invandrare röstar mycket mer på SD än vad folk verkar tro, om än inte lika mycket som svenskar. Sen är det ju trist att deras röster ger sossarna en boost på 2,4 procentenheter som de inte skulle fått annars.

Men en ljuspunkt är ju att invandrare verkligen ogillar C och därför drar ner dem med nästan en hel procentenhet. Just där finns den kraftigaste avvikelsen hos invandrarväljare, det är bara typ 3% av dem som stöttar C. Verkar som att MENA-folk har nånting emot rödhåriga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in