2019-09-17, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Nej C, L, S och MP förhandlar ju fram en gemensam budget, de kan inte göra special-deals med oppositionen. L har ju t.o.m. anställda tjänstemän i Rosenbad nu; i praktiken en sorts ministrar i smyg.

Det är faktiskt inte sant. Annie Lööf har varit väldigt tydlig med att hennes parti tillhör oppositionen (lol). De har enbart ett samarbete med regeringen när det gäller budgeten och de 73 punkterna inom JÖKen.

Det betyder att regeringen är fri att samarbeta med andra partier i riksdagen om frågor som inte täcks av JÖKen. Vad jag förstår skulle ett förslag till riksdagen om att låta facket få veto-rätt vid arbetskrafts invandring, som läggs av (SD), vara fullt möjligt för (S) och (V) att rösta för.

Lägger (SD) fram ett sådant förslag så röstar antigen (S/V) för och irriterar Annie Lööf eller så röstar de mot och gör facket upprört. Eftersom detta är (SD) politik så förlorar de ju själva inget på om förslaget går igenom.

Tror att det finns en hel del kontroversiella frågor där (SD) ligger nära (S) och (V) och som inte täcks av JÖKen. Efter några sådana kan de ju lägga förslag som tvärtom (S) avskyr men som (C) och (L) gillar; och som heller inte täcks av JÖKen.

Även om utfallet av en sådan taktik visar sig vara att (C) och (L) håller ihop med regeringen trots att det är deras egen politik och frågor inte täcks av JÖKen så vore det inte fel heller. Då stärks de nya blocken ytterligare...
2019-09-17, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Sossepampen Stjernqvist i Norrköping kritiserar rakryggade Vellinge kommun för att den inte vill motta invällare. Han säger att om staten har bestämt så ska kommunen lyda.
Men, har Stjernqvist, inte hört propagandan i statsmedia för civil olydnad? Den har ju hamrats in oavbrutet nu i flera tiotal år.

Och oavsett hur mycket Stjernqvist gnetar på om invandringen, så vinner SD i OU därför att invandring är SD:s fråga. Men Stjernqvist kanske tänkte ta lite röster från de andra i regeringsunderlaget?

Lycka till i så fall Herr Stjernqvist.
Sölvesborg håller på att bilda opinion. De och Bengtsfors vill nu pröva bosättningslagen kontra det kommunala självstyret som är inskrivet i grundlagen.

Oavsett utslaget av en sådan prövning så kommer den att skapa mycket uppmärksamhet och sätta fingret på den vansinniga importen av bottenskrap. Samt återigen visa att SD har haft rätt hela tiden.

Samtidigt kommer den återigen att visa det intellektuella haveriet hos sossarna. De som utestänger SD i en nationell samling men samtidigt vill att de ska vara med att betala vansinnet genom sämre service i kriskommunerna och höjda skatter.

Som jag nyss skrivit så är det S som kommer att bli SDs mjölkkossa på väljare om de nu fortsätter att öka i OU.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P9mrkR/solvesborg-vill-slippa-ta-emot-nyanlanda--utmanar-lagen

Citat.
En vecka efter det att Sölvesborgs kommun bestämt sig för att trotsa bosättningslagen får kommunen sällskap av Bengtsfors i Dalsland, rapporterar TV4 Nyheterna.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-09-17 kl. 14:09.
2019-09-17, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Som jag nyss skrivit så är det S som kommer att bli SDs mjölkkossa på väljare om de nu fortsätter att öka i OU.

Det är bara att hoppas att du har rätt. Själv är jag mer tveksam faktiskt. De allra flesta som arbetar och betalar skatt har nog redan bytt till (SD) (eller kanske till (M)) redan. De sista procentenheterna som (S) sitter på kan visa sig vara svårare att ta än man kan tro vid första anblicken.

Någon %-enhet till kan nog (SD) ta men börjar (S) krypa ner mot 20% så tror jag att det snarast beror på att (V) tar kulturarbetare och bidragstagare allt efter att (S) får svårare och svårare att leverera skattemedel till sina väljare. Nu har ju inte (V) lyckats kapitalisera på (S) utförsbacke i någon större utsträckning men det kommer tror jag,

Däremot tror jag att (SD) kommer att fortsätta plocka väljare från hela vänstersidan (alltså inklusive C och L) vartefter verkligheten gör sig påmind men att det skulle bli en större ström av väljare (alltså 5-6% eller så) från (S) till (SD) tror jag inte på.

Inte så att det spelar någon roll. Den naturliga, men långsamma, väljartillströmningen från samtliga partier till (SD) som beror på att väljarna blir berikade i vardagen, räcker gott. Särskilt om (M) eller (KD) lyckas ta några borgerligt sinnade väljare från (L) eller (C).
2019-09-17, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är bara att hoppas att du har rätt. Själv är jag mer tveksam faktiskt. De allra flesta som arbetar och betalar skatt har nog redan bytt till (SD) (eller kanske till (M)) redan. De sista procentenheterna som (S) sitter på kan visa sig vara svårare att ta än man kan tro vid första anblicken.

Någon %-enhet till kan nog (SD) ta men börjar (S) krypa ner mot 20% så tror jag att det snarast beror på att (V) tar kulturarbetare och bidragstagare allt efter att (S) får svårare och svårare att leverera skattemedel till sina väljare. Nu har ju inte (V) lyckats kapitalisera på (S) utförsbacke i någon större utsträckning men det kommer tror jag,

Däremot tror jag att (SD) kommer att fortsätta plocka väljare från hela vänstersidan (alltså inklusive C och L) vartefter verkligheten gör sig påmind men att det skulle bli en större ström av väljare (alltså 5-6% eller så) från (S) till (SD) tror jag inte på.

Inte så att det spelar någon roll. Den naturliga, men långsamma, väljartillströmningen från samtliga partier till (SD) som beror på att väljarna blir berikade i vardagen, räcker gott. Särskilt om (M) eller (KD) lyckas ta några borgerligt sinnade väljare från (L) eller (C).
Till syvende och sist så spelar det ju ingen roll varifrån väljarna kommer. Bara man ökar.

Undersökningar visar att SD till största delen består av tidigare moderater och sossar.
Väljarströmmarna från V och MP har genom åren varit väldigt magra. Och numera har ju L knappt några väljare kvar så därifrån tror jag inte heller att det kommer några större skaror och C består mest av rabiata SD-hatare.

Alltså måste väljarna komma från ett parti som är stort om det ska bli något. Med brasklappen om det nu blir någon fortsatt uppgång för SD. Men det ser onekligen gynnsamt ut för det.

Just nu nämns dessutom i stort sett enbart 2 partier i media angående kommunkrisen. Det är SD och S. Där polarisationen finns.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-09-17 kl. 14:52.
2019-09-17, 16:35
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Det är faktiskt inte sant. Annie Lööf har varit väldigt tydlig med att hennes parti tillhör oppositionen (lol). De har enbart ett samarbete med regeringen när det gäller budgeten och de 73 punkterna inom JÖKen.

Det betyder att regeringen är fri att samarbeta med andra partier i riksdagen om frågor som inte täcks av JÖKen. Vad jag förstår skulle ett förslag till riksdagen om att låta facket få veto-rätt vid arbetskrafts invandring, som läggs av (SD), vara fullt möjligt för (S) och (V) att rösta för.

Lägger (SD) fram ett sådant förslag så röstar antigen (S/V) för och irriterar Annie Lööf eller så röstar de mot och gör facket upprört. Eftersom detta är (SD) politik så förlorar de ju själva inget på om förslaget går igenom.

Tror att det finns en hel del kontroversiella frågor där (SD) ligger nära (S) och (V) och som inte täcks av JÖKen. Efter några sådana kan de ju lägga förslag som tvärtom (S) avskyr men som (C) och (L) gillar; och som heller inte täcks av JÖKen.

Även om utfallet av en sådan taktik visar sig vara att (C) och (L) håller ihop med regeringen trots att det är deras egen politik och frågor inte täcks av JÖKen så vore det inte fel heller. Då stärks de nya blocken ytterligare...

Ja kan de hitta sådana frågor vore det intressant, men alla har partier har röstat mot sin egen politik när SD lagt förslagen enda sedan SD kom in i riksdagen. SD har kopierat olika förlag och uttalnden av främst moderaterna och lagt dem som motioner utan att M röstat för dem. Kent Ekeroth gjorde ofta det.
2019-09-17, 16:41
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:

SD kommer fortsätta att ta röster från alla partier och då blir det ju i procentenheter mest från de största partierna. De tar nog mest från S, M och KD procentuellt också. Men maktbalansen påverkas ju mest av de röster SD kan stjäla från det vänsterliberala blocket. Som sagt tidigare; M och KD kan inte ta mycket över den nya blockgränsen; det är SD som kan ge det konservativa blocket majoritet. Det saknas väl fortfarande några procentenheter för det.
2019-09-17, 17:44
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Som sagt tidigare; M och KD kan inte ta mycket över den nya blockgränsen; det är SD som kan ge det konservativa blocket majoritet.
Vad jag känner till om vänner och bekanta stämmer inte det. Exempel: Jag har en vän som i årtionden röstat på V och/eller MP. Högintelligent kreativ människa som läser DN. Inte tänkt i onödan på samhällssönderfallet men började fundera 2015. Han ville till sist inte stödja MP/V:s vansinniga idéer (i mångkulturfrågor) och röstade därför på ... L (FP) 2018. När han nu begripit att en röst på L innebar att MP får fortsätta härja har han bestämt sig för att rösta på M nästa gång. SD är inte psykiskt möjliga för honom som alternativ.
2019-09-17, 17:49
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Vad jag känner till om vänner och bekanta stämmer inte det. Exempel: Jag har en vän som i årtionden röstat på V och/eller MP. Högintelligent kreativ människa som läser DN. Inte tänkt i onödan på samhällssönderfallet men började fundera 2015. Han ville till sist inte stödja MP/V:s vansinniga idéer (i mångkulturfrågor) och röstade därför på ... L (FP) 2018. När han nu begripit att en röst på L innebar att MP får fortsätta härja har han bestämt sig för att rösta på M nästa gång. SD är inte psykiskt möjliga för honom som alternativ.

Oj. Många nazister har tidigare varit övertygade kommunister så det finns nog de som kan gå från V till SD också. Jag känner två kvinnor som gjort det.
2019-09-17, 17:58
Medlem
Citat:
Oj. Många nazister har tidigare varit övertygade kommunister så det finns nog de som kan gå från V till SD också. Jag känner två kvinnor som gjort det.
Jag syftar inte på övertygade kommunister. De hade ju redan på 20-talet lättare att röra sig till fascisterna än vad socialdemokrater kunde.* Jag tänker på DN-människorna — molnfolket — vakna kapitalister: de som har stöpts i den progressiva moderna urbana liberalismen. Deras proteströst blir på M.

* Utan att jag försöker antyda att fascism råder i dagens riksdagspartier. Men du vet ju hur retoriken från vänster är.
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2019-09-17 kl. 18:01.
2019-09-17, 18:06
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Jag syftar inte på övertygade kommunister. De hade ju redan på 20-talet lättare att röra sig till fascisterna än vad socialdemokrater kunde.* Jag tänker på DN-människorna — molnfolket — vakna kapitalister: de som har stöpts i den progressiva moderna urbana liberalismen. Deras proteströst blir på M.

* Utan att jag försöker antyda att fascism råder i dagens riksdagspartier. Men du vet ju hur retoriken från vänster är.

Vänsterpartister som är mer "arbetarklass"; som inte brytt sig om moderna vänsterliberala ideal som asylinvandring, globalism, EU, radikalfeminism, islam, klimat och miljö etc. går hellre till SD än till borgerliga/liberala partier. Ofta har de varit direkt emot mycket av det V driver idag; som att V nu accepterar EU (Vilket ju iofs även SD gör men de framstår nog mer EU-kritiska än V i dagens läge).
2019-09-17, 18:38
Medlem
Citat:
Vänsterpartister som är mer "arbetarklass"; som inte brytt sig om moderna vänsterliberala ideal som asylinvandring, globalism, EU, radikalfeminism, islam, klimat och miljö etc. går hellre till SD än till borgerliga/liberala partier. Ofta har de varit direkt emot mycket av det V driver idag; som att V nu accepterar EU (Vilket ju iofs även SD gör men de framstår nog mer EU-kritiska än V i dagens läge).
Japp. Håller helt med.
2019-09-18, 03:06
Medlem
Citat:
SD kommer fortsätta att ta röster från alla partier och då blir det ju i procentenheter mest från de största partierna. De tar nog mest från S, M och KD procentuellt också. Men maktbalansen påverkas ju mest av de röster SD kan stjäla från det vänsterliberala blocket. Som sagt tidigare; M och KD kan inte ta mycket över den nya blockgränsen; det är SD som kan ge det konservativa blocket majoritet. Det saknas väl fortfarande några procentenheter för det.
I följande länk kan man se väljarströmmarna mellan valet 2014 och valet 2018 när det gäller de olika partierna.

https://www.svt.se/special/valu2018-valjarstrommar/

När det gäller SD specifikt så har man under de 4 åren plockat mest från S och M. Från de övriga partierna ligger det mer på individnivå än på nivån lämmeltåg.

Ser man till de senaste OU idag ett år efter valet 2018 så framgår följande.

De stora förändringarna består i att S har minskat ungefär lika mycket som SD ökat. Det rör sig om runt 3 PE. Medans de andra partierna i stort ligger kvar på valresultatet. Vilket jag tolkar som att det mesta av SDs nytillskott i OU kommer från S. Alltså är det här potentialen ligger för fortsatt uppgång om den ska kunna bli betydande i PE räknat.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-09-18 kl. 03:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in