2019-08-31, 13:44
  #81541
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
SD har nu avhopp i styrelser och fullmäktigeförsamlingar i Umeå, Ånge, Sundsvall, Sollefteå, Örnsköldsvik och Region Västernorrland. Det har inte med sjukvården att göra, utan med att partiet är helt jävla felknullat internt. Ett tjugotal maktfigurer har kidnappat SD och var och en har ett halvt dussin trogna idioter omkring sig. Få förstår hur illa ställt det är i SD.

AfS kommer helt ta över rollen som radikalt alternativ. Vilken 20-åring attraheras av en halvfet Åkesson som inte provocerat sedan före 2014?
Lustigkurre där, ni sade ju precis samma sak 30 augusti 2018 inför valet. 20-åringar är en ganska tunn väljarbas, i synnerhet exklusive afghaner och veganer. Jag ska inte raljera över det nu när "halvfeta" Åkesson kopierat er återvandring i Expressen: "Fokus bör omedelbart läggas på att de som saknar skäl att stanna i landet snarast ska kunna återvända." Återvända låter snällare än återvandra.

Men hur många procent hade ni egentligen i senaste Sentio, hittar inte siffran utan att betala? "Övriga hamnar på 2 procent." Varav...? Nu litar jag inte på Sentio dock, de 23,5% SD tillskrivs nu är lika överskattat högt som siffrorna en vecka före valet 2018. Trenden för en generell ökning ser mer stabil ut nu, för SD alltså. Trist att val.digital uppdateras så sällan.
2019-08-31, 14:33
  #81542
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Trenden för en generell ökning ser mer stabil ut nu, för SD alltså. Trist att val.digital uppdateras så sällan.
Det är för att Sverige varit semesterstängt hela sommaren igen. Nu har telefonförsäljarna börjat ringa runt igen fråga vad vågar du rösta på. Och sen ska svarsresultaten räknas om så att SD ser ut att få 25% som inför förra valet, sen ska det publiceras av Pravda-anstalten om de klarar av det nu när sommarvikarierna gått hem och de ordinarie knarkarna tagit över igen.

Varför tappade SD plötsligt 1/3 av sina väljare inför höstens riksdagsval? Har ingen utrett vad det var som antingen gick så extremt fel med väljarmätningarna, eller varför en så stor andel av folket plötsligt bestämde sig att överge SD? Opinionsundersökningar har väl aldrig haft så fel som de hade 2018, och ändå blev valresultatet så gott som helt oförändrat, så det var inte som att någonting förändrades som opinionsinstituten hade svårt att mäta på samma sätt de mätt tidigare.
2019-08-31, 15:40
  #81543
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri

Varför tappade SD plötsligt 1/3 av sina väljare inför höstens riksdagsval? Har ingen utrett vad det var som antingen gick så extremt fel med väljarmätningarna, eller varför en så stor andel av folket plötsligt bestämde sig att överge SD? Opinionsundersökningar har väl aldrig haft så fel som de hade 2018, och ändå blev valresultatet så gott som helt oförändrat, så det var inte som att någonting förändrades som opinionsinstituten hade svårt att mäta på samma sätt de mätt tidigare.

Kan fortfarande inte förlika mig med den plötsliga serverkraschen och det därpå följande raset på valkvällen. Att ingen inom SD verkar ha reagerat talar väl för att antingen var de medvetna eller så har de fortfarande inte förstått att de förlorade nästa 4%.
2019-08-31, 15:50
  #81544
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det är för att Sverige varit semesterstängt hela sommaren igen. Nu har telefonförsäljarna börjat ringa runt igen fråga vad vågar du rösta på. Och sen ska svarsresultaten räknas om så att SD ser ut att få 25% som inför förra valet, sen ska det publiceras av Pravda-anstalten om de klarar av det nu när sommarvikarierna gått hem och de ordinarie knarkarna tagit över igen.

Varför tappade SD plötsligt 1/3 av sina väljare inför höstens riksdagsval? Har ingen utrett vad det var som antingen gick så extremt fel med väljarmätningarna, eller varför en så stor andel av folket plötsligt bestämde sig att överge SD? Opinionsundersökningar har väl aldrig haft så fel som de hade 2018, och ändå blev valresultatet så gott som helt oförändrat, så det var inte som att någonting förändrades som opinionsinstituten hade svårt att mäta på samma sätt de mätt tidigare.

Var fick du dina 25 procent ifrån ? Sentio som hade så grovt fel i förra valet?
Sedan tappade inte SD 1/3 av sina väljare hastigt och lustigt. Utan det var ett par institut som missade å det grövsta vilket jag påpekade innan valet. Tar vi bort de två instituten YouGove som visst har lagt ned sina mätningar och nämda Sentio så var överskattningen sammantaget 2-3 procent.
2019-08-31, 16:08
  #81545
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Fifflartanten i L måste man väl också räkna bort?

Emma Carlsson Löfdahl är numera partilös. Men L skulle säkert kunna få tillbaka sitt mandat om de köper ut henne. Att hon sitter kvar beror på att hon vill ha riksdagspension.

Så en ny majoritet finns i korten, men ganska långt ner i leken.
2019-08-31, 16:15
  #81546
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Var fick du dina 25 procent ifrån ? Sentio som hade så grovt fel i förra valet?
Sedan tappade inte SD 1/3 av sina väljare hastigt och lustigt. Utan det var ett par institut som missade å det grövsta vilket jag påpekade innan valet. Tar vi bort de två instituten YouGove som visst har lagt ned sina mätningar och nämda Sentio så var överskattningen sammantaget 2-3 procent.
Ja, Sentio och Yougov. Helt borta, som om det här flyttades till astronomiforumet. Har de kommit med någon förklaring till sitt super failure? Eller erkänner de att de är bedragare?

Och kan vi peka ut individuella anställda hos dem som låtsades "arbeta" med att producera dessa lögner? Ett sånt enormt räknefel kräver en utredning och förklaring. Det här med opinionsmätningar inför demokratiska val är lite viktigare än andra produktfel, som att "Toms Confectionary Group AJS" säljer mjölkchoklad fylld med bitar av häxvrål. Det ena smakar som det låter, det andra är dödligt på allvar. Så hur gör vi för att leta upp och döma mördarna som lurade väljarna?
2019-08-31, 21:48
  #81547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det är för att Sverige varit semesterstängt hela sommaren igen. Nu har telefonförsäljarna börjat ringa runt igen fråga vad vågar du rösta på. Och sen ska svarsresultaten räknas om så att SD ser ut att få 25% som inför förra valet, sen ska det publiceras av Pravda-anstalten om de klarar av det nu när sommarvikarierna gått hem och de ordinarie knarkarna tagit över igen.

Varför tappade SD plötsligt 1/3 av sina väljare inför höstens riksdagsval? Har ingen utrett vad det var som antingen gick så extremt fel med väljarmätningarna, eller varför en så stor andel av folket plötsligt bestämde sig att överge SD? Opinionsundersökningar har väl aldrig haft så fel som de hade 2018, och ändå blev valresultatet så gott som helt oförändrat, så det var inte som att någonting förändrades som opinionsinstituten hade svårt att mäta på samma sätt de mätt tidigare.
Haha, okej, då ser jag fram emot de ordinarie knarkarnas nästa publicering för den långsiktiga tendensen. Ett fall på en tredjedel förra sommaren var nog att ta i, men 3-5 % var det allt från Rödluvans afghanamnesti till valdagen. Jag hade i och för sig inte gråtit om de tillfallit AfS, men de verkar ha tillfallit Tuffe Uffe och Kristi brud pga. en ofattbar triangulering som puttade över marginalväljarna till originalet med hjälp av en medioker och oengagerad valrörelse där segern tagits ut i förskott. Behöver bara säga en sak: Avdrag för hemlarm.
2019-08-31, 22:05
  #81548
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Faktum är att i och med Kakabavehs avhopp från V så finns det en hypotetisk majoritet att samla. Det förutsätter då att L byter sida under Sabuni. S+MP+C+V är bara ett mandat större än M+KD+SD+L, så i det läget skulle den politiska vilden Kakabaveh vara ensam vågmästare.

Nu tänker du helt fel!
En förutsättning när den nuvarande regeringen bildades, var ett aktivt stöd från C+L och passivt från V.
C+L visste att V aldrig skulle rösta för deras krav, utan lägga ned sina röster i allt som handlar om ekonomi och pengar, men det gör ju det mesta.

D.v.s. ifall L skulle lämna så måste givetvis C+V enas om ekonomisk politik för att få majoritet, också med S+MP, och detta kommer aldrig att fungera.
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2019-08-31 kl. 22:08.
2019-09-01, 04:37
  #81549
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det är för att Sverige varit semesterstängt hela sommaren igen. Nu har telefonförsäljarna börjat ringa runt igen fråga vad vågar du rösta på. Och sen ska svarsresultaten räknas om så att SD ser ut att få 25% som inför förra valet, sen ska det publiceras av Pravda-anstalten om de klarar av det nu när sommarvikarierna gått hem och de ordinarie knarkarna tagit över igen.

Varför tappade SD plötsligt 1/3 av sina väljare inför höstens riksdagsval? Har ingen utrett vad det var som antingen gick så extremt fel med väljarmätningarna, eller varför en så stor andel av folket plötsligt bestämde sig att överge SD? Opinionsundersökningar har väl aldrig haft så fel som de hade 2018, och ändå blev valresultatet så gott som helt oförändrat, så det var inte som att någonting förändrades som opinionsinstituten hade svårt att mäta på samma sätt de mätt tidigare.
Nu är det OT i denna tråden men den stora missen OU gjorde 2018 var att underskatta S med 3-4 PE. Men när det gäller SD så prickade man mer eller mindre. Om vi undantar Sentio och Yougov.

Om vi tittar på Inizio som nyss kom med en OU.

SD 2018.

Juni 20,5 procent.

Augusti mätning 1 19,0 procent

Augusti mätning 2 18,7

Augusti mätning 3 18,1

September mätning 1 17,3 procent

September mätning 2 16,8

Valresultat 17,53 procent.

Övriga institut uppvisar liknande siffror. Som Demoskops 21,0 i både juni och juli respektive 17,2 i sista mätningen före valet. Nedgången började efter semestern. Och det var ingen plötslig förändring.

Så det här med att tappa 1/3 var utifrån förväntningarna hos många i tråden. Där jag var en av de medskyldiga som trodde för mycket på just på Yougov och Sentio.
__________________
Senast redigerad av Mentapesola 2019-09-01 kl. 05:27.
2019-09-01, 08:35
  #81550
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Kan fortfarande inte förlika mig med den plötsliga serverkraschen och det därpå följande raset på valkvällen. Att ingen inom SD verkar ha reagerat talar väl för att antingen var de medvetna eller så har de fortfarande inte förstått att de förlorade nästa 4%.

Konstigt värre. Sedan hurrade de tom efter valet. Men inte kan vi tro att det förekommer valfusk i Sverige? Det vore ju en skandal utan dess like. Men konstigt var det. Det var också skillnaden i att bli näst största parti och därmed per automatik få en massa fina poster. Nu verkar SD vara just det i undersökningar åtminstone. Men något att säga till om har de ju inte. L som ligger på spärren och darrar har mer att säga till om.
2019-09-01, 09:32
  #81551
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Lustigkurre där, ni sade ju precis samma sak 30 augusti 2018 inför valet. 20-åringar är en ganska tunn väljarbas, i synnerhet exklusive afghaner och veganer. Jag ska inte raljera över det nu när "halvfeta" Åkesson kopierat er återvandring i Expressen: "Fokus bör omedelbart läggas på att de som saknar skäl att stanna i landet snarast ska kunna återvända." Återvända låter snällare än återvandra.

Men hur många procent hade ni egentligen i senaste Sentio, hittar inte siffran utan att betala? "Övriga hamnar på 2 procent." Varav...? Nu litar jag inte på Sentio dock, de 23,5% SD tillskrivs nu är lika överskattat högt som siffrorna en vecka före valet 2018. Trenden för en generell ökning ser mer stabil ut nu, för SD alltså. Trist att val.digital uppdateras så sällan.

SD har blivit ett parti för gubbar och gummor. Oavsett AfS, så har ett sådant parti inte framtiden för sig.

När det gäller AfS så har inte utfallet motsvarat ambition och förväntningar. Men antalet sympatisörer har inte bara behållts, utan växer. Dessutom snabbare än SD i samma fas.

Titta på Finland och Danmark. Decradikala alternativen tar terräng. Men håll dig du till öppen svenskhet och S 2.0.
2019-09-01, 11:37
  #81552
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Konstigt värre. Sedan hurrade de tom efter valet. Men inte kan vi tro att det förekommer valfusk i Sverige? Det vore ju en skandal utan dess like. Men konstigt var det. Det var också skillnaden i att bli näst största parti och därmed per automatik få en massa fina poster. Nu verkar SD vara just det i undersökningar åtminstone. Men något att säga till om har de ju inte. L som ligger på spärren och darrar har mer att säga till om.
Vad är det som var konstigt, att SD:s resultat sjönk drastiskt från början till slutet av rösträkningen? Så blir det alltid eftersom små landsortsdistrikt blir färdigräknade först, sen eskalerar sakta men säkert rapporteringen från de gigantiska SD-hatande storstadsdistrikten i Sthlm och Göteborg.

Första siffran som kom upp 2014 var när 148 distrikt var räknade, då hade SD 16,6. Innan kvällen var slut hade det sjunkit till 12,9 (-3,7).

Första siffran som kom upp 2018 var när 142 distrikt var räknade, då hade SD 21,1. Innan kvällen var slut hade det sjunkit till 17,5 (-3,6).

Att det blir så är naturligtvis helt normalt och logiskt. För att SD inte ska sjunka drastiskt under räkningens gång krävs att minst en av dessa två saker plötsligt blivit sanna: A) Valmyndigheten har uppfunnit ett magiskt sätt att räkna jättestora högar av valsedlar snabbare än små högar, och/eller B) SD har växt så extremt dramatiskt i storstäderna att de ligger lika med smådistrikten på landsbygden.

Men eftersom varken A eller B stämmer, så är det enda logiska och sannolika är att SD tappar mer och mer ju längre rösträkningen pågår. Följaktligen är det självklart att ifall det sker en tillfällig blackout (för att nån webserver går på knäna pga hundratusentals spastiska reload-klickare), så kommer SD att ha minskat när accessen kommer tillbaka, lika säkert som att visarna kommer att ha rört sig medsols om du slutat titta på klockan ett tag. Om SD däremot hade legat stilla eller ökat medan strulet pågick så hade DET varit jävligt suspekt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in