2018-09-07, 13:18
Medlem
Jag tror att det är 50/50 att MP åker ur riksdagen. Förra valet sa Sifo 10% i sista mätningen, och de fick 6,9. Nu ligger de och skvalpar mellan 5-6 enligt de "seriösa" instituten.

Verkar som att MP läcker "interna pm" till media för att locka till sig stödröster.

"MP:s panikplan: Vi ligger lägre än vad mätningarna visar"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/8w8J0Q/mps-panikplan-vi-ligger-lagre-an-vad-matningarna-visar
2018-09-07, 13:19
Medlem
Awesomegreats avatar
Tippar 20.0% för SD. Varför? Tror på någonstans mellan de högsta och lägsta opinionssiffrorna.
2018-09-07, 13:19
Medlem
Tycker fortfarande att opinionsläget är totalt absurt. När det gäller Sverigedemokraterna så skulle i princip valresultatet kunna bli mellan 15-30% och det skulle gå att hitta en mätning och argumentera att det blev precis som vi väntat oss.

Typ "Men SIFO hade ju 17.0 i sista mätningen och med en osäkerhet på 2%-enheter kan man ju inte bli allt för överaskad av 15% eller hur?" eller åt andra hållet "Men YouGov hade ju 24.5% och med samma överskattning som förra gången blev det ju som förväntat 29.8%".

Skall bli riktigt spännande att se vem som får rätt på Söndag kväll.
2018-09-07, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HvemEJag
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/8w8J0Q/mps-panikplan-vi-ligger-lagre-an-vad-matningarna-visar

Framför allt är det den senaste Yougov-mätningen, där Mijöpartiet noteras för 3,6 procent, som har fått partiet att mobilisera inför hotet att åka ur riksdagen. Yougov var det institut som 2014 kom närmast när det gäller Miljöpartiets valresultat.
Då kan YG sträcka på sig då! Avfärdas som oseriösa i media men skapar ändå intern panik hos partierna...
2018-09-07, 13:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Då kan YG sträcka på sig då! Avfärdas som oseriösa i media men skapar ändå intern panik hos partierna...
Jepp, det var ju ett verkligt erkännande som YouGov fick där.
2018-09-07, 13:29
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Sista Novus kom just: SD 19,1 (+0,9)

M: 17,7 procent (-1,7)
L: 6,5 procent (+0,3)
C: 8,6 procent (+0,6)
KD: 5,7 procent (+0,4)
S: 24,9 procent (+0,6)
V: 10,0 procent (-0,1)
MP: 5,0 procent (-0,7)
SD: 19,1 procent (+0,9)
Övr: 2,5 procent (-0,3)

M+L+C+KD: 38,5 procent
S+V+MP: 39,9 procent

Det här kan bli riktigt bra för alla!

-Med lite trötta och besvikna S soffliggare som ogilllar regn så kan S vara nere på 23. Då tvingas man inse att S även har manliga väljare. Byggnads slipper bära rosa fittmössor i nästa lönerörelse.

-SD upp pga inkompetensfaktorn till 23.5 - största parti. Kjell Bergkvists menscykel upphör pga posttraumatisk stressyndrom vilket är skönt för honom (att slippa köpa och bära bindor).

-MP under 4 procent pga Bradley och ut ur riksdagen! Journalisterna kan börja elda i sina kakelugnar på söder igen utan att behöva skämmas.
Senast redigerad av FruLibertas 2018-09-07 kl. 13:36.
2018-09-07, 13:30
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
SVT/Novus 6 september

M: 17,7 procent (-1,7)
L: 6,5 procent (+0,3)
C: 8,6 procent (+0,6)
KD: 5,7 procent (+0,4)
S: 24,9 procent (+0,6)
V: 10,0 procent (-0,1)
MP: 5,0 procent (-0,7)
SD: 19,1 procent (+0,9)
Övr: 2,5 procent (-0,3)

M+L+C+KD: 38,5 procent
S+V+MP: 39,9 procent

Vete fasen om MP kommer att klara spärren? Har den senaste tiden haft en "sinking feeling" i magtrakten när det gäller Miljöpartiet. Att SD ökar är positivt, men jag tror fortfarande det råder en massiv underskattningen. 19,1% kommer att visa sig vara långt från valresultatet på söndag.

Edit: Använder Novus endast telefon eller kompletterar även de med webb? I Expressen står det bara: "Metod: Telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval svenska medborgare 18 år och äldre utan övre åldersgräns." I så fall är 19,1% för SD en överraskande bra siffra.

Novus är en telefonbaserad mätning. Vad man får för svar beror på vem man frågar och hur man frågar. Novus ville väl inte hamna i samma sitts som SIFO med en underskattning på 10 procentenheter. Tror inte SD varken minskat eller ökat sedan sist utan håller sig konstant runt 30% som klart största parti eftetsom sosseriet är helt slut bland massorna, i synnerhet i norra Sverige har det svängt totalt under mandatperioden.
2018-09-07, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutlerjr
Kommer det bli ngn tävling i år där man kan tippa SD’s valresultat här i tråden?
Kolgrill-ftw håller i en tävling som dock är avslutad redan, resultatet presenteras under söndagen skulle jag tro.
2018-09-07, 13:52
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Novus är en telefonbaserad mätning. Vad man får för svar beror på vem man frågar och hur man frågar. Novus ville väl inte hamna i samma sitts som SIFO med en underskattning på 10 procentenheter. Tror inte SD varken minskat eller ökat sedan sist utan håller sig konstant runt 30% som klart största parti eftetsom sosseriet är helt slut bland massorna, i synnerhet i norra Sverige har det svängt totalt under mandatperioden.

Delar din uppfattning. Novus hade en ordentlig underskattning på SD i förra valet, får se vad den hamnar på i årets val. Min käpphäst i denna tråd de senaste två åren har varit mörkertalet. Känner att jag tjatat sönder detta ämne så jag låter det vara nu. Om lite drygt två dygn får vi ändå svart på vitt hur stort det var. Alla "hidden voters" och "shy voters" kommer äntligen att visa sig i siffrorna som presenteras på skärmarna.

Är helt övertygad om att den överraskning och chockartade stämning vi kommer att få uppleva under valvakan - inte minst hos SVT - kommer att sakna motstycke inom svensk media och svensk politik. Finns inget hittills som ger mig skäl att ändra min prognos: SD närmare 30% än 25%. Minst 27,6% med andra ord. Mörkertalet är massivt.
Senast redigerad av Smoothman 2018-09-07 kl. 14:23. Anledning: Förtydligande
2018-09-07, 13:54
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Jag är övertygad om att internt är de mycket mer objektiva och realistiska. Ett upphaussat resultat i de större tidningarna är ingenting värt internt.
2018-09-07, 13:55
Medlem
Är det möjligt med en regering med C+MP+L som samlar ihop sig typ 20% och bildar en regering med passiv stöd av S och V?
2018-09-07, 14:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewSwede
Är det möjligt med en regering med C+MP+L som samlar ihop sig typ 20% och bildar en regering med passiv stöd av S och V?
Om nu inte MP & L åker ur.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in