Citat:
Ursprungligen postat av
K8-ta
Jag har funderat i samma banor, ingen kommer att bli nöjd med resultatet. S och M tappar massor jämfört med förra valet. SD blir inte största parti. Eventuellt kan några vänsterpartister bli lite småglada på partiets siffror men inte fördelningen totalt
Maximal besvikelse över hela spektrat skulle kunna se ut ungefär så här:
S får 23,3, tillräckligt långt under deras worst case för att det ska bränna fastän de var beredda.
SD får 19,1, vilket gör att luften går ur hejaklacken som nu i 4 år kommer att trackas för att de trodde på Yougovs 24,8%. Samtidigt kommer inte SD-motståndarna att dra en suck av lättnad, eftersom 19,1% ur deras synvinkel ligger på mardrömsdelen av skalan. Gravöl i båda lägren alltså.
AfS får 0,2 och därmed krossas alla alt-R-drömmar om att SD gick mediokert pga "cuckat ur".
MED får 0,1 och lägger ner.
M får 16,2, en särskilt svidande siffra jag valt för att det var Kinberg Batras sista Sifo innan hon tvingades avgå. Detta tänder tillfälligt hoppet hos UK-belackare att han ska avgå, men M enas om att man inte kan byta partiledare igen utan att man istället ska satsa på att göra UK till M:s svar på Björklund som får tröska på i 10 år. Maxad besvikelse för både M och Kristersson-haters samtidigt, alltså.
Får återkomma om resten, med mina KD/C/L/V/MP-siffror skrapar jag bara ihop 89% totalt och det är c:a 96% som ska fördelas bland dem som är mätbara och icke blankröster.