2018-09-05, 15:44
  #77353
Medlem
8711s avatar
Sett till hela mandatperioden som haft lägre siffror än så här så är det starka utgångssiffror inför helgen och valdagen på söndag.

I våras sa flera webbinstitut 15-16%. Nu säger dom i snitt 18,0-18,5%.
I våras sa webbinstituten flera gånger 21-22%. Nu säger som 24%.

Där rimligheten säger 21-23% och spelbolagen likaså på 22-23%.
2018-09-05, 15:51
  #77354
Medlem
TronaldDump666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Sett till hela mandatperioden som haft lägre siffror än så här så är det starka utgångssiffror inför helgen och valdagen på söndag.

I våras sa flera webbinstitut 15-16%. Nu säger dom i snitt 18,0-18,5%.
I våras sa webbinstituten flera gånger 21-22%. Nu säger som 24%.

Där rimligheten säger 21-23% och spelbolagen likaså på 22-23%.
Spelbolagen har väl ingen garanti att pricka rätt. Vad hade de för odds på Trump och Brexit?
2018-09-05, 15:54
  #77355
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TronaldDump666
Spelbolagen har väl ingen garanti att pricka rätt. Vad hade de för odds på Trump och Brexit?

Isåfall skulle det sannolikt innebära en underskattning gällande SD och inte tvärtom, vilket framförallt opinionsinstituten med telefoni som metod har en välkänd stor sådan underskattning av Sverigedemokraternas valresultat av.
2018-09-05, 15:55
  #77356
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Yougov har också failat på nationalistiska partier på senaste tiden. Man överskattade både Wilders och Le Pen t.ex.

Yougov gjorde inte prognoser för de val du tar upp, så där har du helt fel.

PVV fick i de sista prognoserna innan valet: 23, 20, 24, 16
snitt 20,75
valresultat: 20 platser
https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_polling_for_the_Dutch_general_election,_20 17

Le Pen var överskattad med cirka 1 p.e. av instituten innan valet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Opinion_polling_for_the_French_presidential_electi on,_2017`

D.v.s. ganska bra prognoser. Men vad jag vet har t.ex. inte media för vana att göra "hembesök" hos invandringsskeptiker i de länderna, det kanske leder till bättre prognosmöjligheter?
2018-09-05, 15:57
  #77357
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Jag tror en stor majoritet Sverigedemokrater kommer vara oerhört nöjda med allt över 20%, särskilt 21-23%. som jag tror på. Inte alla här på Flashback kanske, men många här har för stora krav, det går inte så fort. 21-23% är så klart fantastiska siffror, minst näst största parti med allt vad det innebär av att bli det största oppositionspartiet, nya lokaler med mera.

Inget annat parti kommer växa med 9-10 procentenheter mellan valen som Sverigedemokraterna gör.
Om inte SD får över 20% så är jag övertygad om att valfusk pågår. I rimlighetens namn bör SD ligga mellan 25-30%.

Under 20% hade varit en total besvikelse. Det kan helt enkelt inte vara så. Känns som "alla" i min närhet (vänner/kollegor/familj osv) ska rösta SD.
2018-09-05, 15:59
  #77358
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Om inte SD får över 20% så är jag övertygad om att valfusk pågår. I rimlighetens namn bör SD ligga mellan 25-30%.

Under 20% hade varit en total besvikelse. Det kan helt enkelt inte vara så. Känns som "alla" i min närhet (vänner/kollegor/familj osv) ska rösta SD.

Det borde verkligen bli över 20% ja, jag säger som sagt 21-23%.

Jag litar på Sentio och Yougov på 24%, så under mina 21-23% borde det inte kunna bli
2018-09-05, 16:00
  #77359
Medlem
freshboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TronaldDump666
Spelbolagen har väl ingen garanti att pricka rätt. Vad hade de för odds på Trump och Brexit?
4,4 ggr för Trump tre dagar innan valet.

Here is the status of the Betfair market for the 2016 US presidential election today, three days before election day:

What does this market tell you? Look at the blue: It says if you bet on Hillary Clinton and she wins, you will receive 1.29 times your money (0.29 of profit plus your 1.0 stake.) The number underneath tells you here is committed capital to support a bet of up to $11,235 at this instant. If you bet on Donald Trump to win you will receive 4.4x your money if he wins, and there is $20,895 available. Also note nearly $130M has now been matched on this event.

https://medium.com/@jdh/betfair-and-the-2016-presidential-election-6833849e4549
2018-09-05, 16:01
  #77360
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K8-ta
Jag har funderat i samma banor, ingen kommer att bli nöjd med resultatet. S och M tappar massor jämfört med förra valet. SD blir inte största parti. Eventuellt kan några vänsterpartister bli lite småglada på partiets siffror men inte fördelningen totalt
Maximal besvikelse över hela spektrat skulle kunna se ut ungefär så här:

S får 23,3, tillräckligt långt under deras worst case för att det ska bränna fastän de var beredda.

SD får 19,1, vilket gör att luften går ur hejaklacken som nu i 4 år kommer att trackas för att de trodde på Yougovs 24,8%. Samtidigt kommer inte SD-motståndarna att dra en suck av lättnad, eftersom 19,1% ur deras synvinkel ligger på mardrömsdelen av skalan. Gravöl i båda lägren alltså.

AfS får 0,2 och därmed krossas alla alt-R-drömmar om att SD gick mediokert pga "cuckat ur".

MED får 0,1 och lägger ner.

M får 16,2, en särskilt svidande siffra jag valt för att det var Kinberg Batras sista Sifo innan hon tvingades avgå. Detta tänder tillfälligt hoppet hos UK-belackare att han ska avgå, men M enas om att man inte kan byta partiledare igen utan att man istället ska satsa på att göra UK till M:s svar på Björklund som får tröska på i 10 år. Maxad besvikelse för både M och Kristersson-haters samtidigt, alltså.

Får återkomma om resten, med mina KD/C/L/V/MP-siffror skrapar jag bara ihop 89% totalt och det är c:a 96% som ska fördelas bland dem som är mätbara och icke blankröster.
2018-09-05, 16:03
  #77361
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Om inte SD får över 20% så är jag övertygad om att valfusk pågår. I rimlighetens namn bör SD ligga mellan 25-30%.
Under 20% hade varit en total besvikelse. Det kan helt enkelt inte vara så. Känns som "alla" i min närhet (vänner/kollegor/familj osv) ska rösta SD.

En skillnad från 2014 var att då trodde hela MSM på Sifo och andra bakelit-institut. Nu lämnar nästan alla brasklappar om att SD kan bli större.
2018-09-05, 16:10
  #77362
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det borde verkligen bli över 20% ja, jag säger som sagt 21-23%.

Jag litar på Sentio och Yougov på 24%, så under mina 21-23% borde det inte kunna bli

Jag litar också mest på dessa båda mätinstitut. Tror inte heller att SD kommer att hamna under 21-23%. Fullt möjligt att det kan bli ett något högre valresultat. Ju högre desto bättre.
2018-09-05, 16:14
  #77363
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
En skillnad från 2014 var att då trodde hela MSM på Sifo och andra bakelit-institut. Nu lämnar nästan alla brasklappar om att SD kan bli större.
Jepp, vi minns ju alla förra valet där Alexandra Pascalidou avfärdade Sentio & YouGov som "pajasinstitut" i någon TV-soffa. Den gången fanns det inte mycket sjukdomsinsikt bland media & journalister.

Det var väl i stort sett bara sötnosen Åsa Linderborg & i viss mån även Lena Melin som verkade ha en mer realistisk uppfattning om var valresultat skulle hamna.
2018-09-05, 16:20
  #77364
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-P
Jag litar också mest på dessa båda mätinstitut. Tror inte heller att SD kommer att hamna under 21-23%. Fullt möjligt att det kan bli ett något högre valresultat. Ju högre desto bättre.

Håller helt med dig i dina bedömningar Vi tänker nog ganska lika om nuvarande läge i dessa opinionsmätningar och det väntade valresultatet på söndag som borde ligga mellan 21-23% eller 20-25% om man ska ha ännu större spännvidd

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in