2018-09-05, 14:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
https://www.expressen.se/nyheter/klimatet-upp-i-topp-som-valjarnas-viktigaste-fraga/

Invandringsfrågan rasar, miljö rusar.
Viktigaste frågorna Sep/18

Miljö 18 (2)
Invandring 17 (-6)
Sjukvård 15 (2)
Integration 10 (1)
Lag och ordning 9 (0)
Sveriges ekonomi 9 (0)
Skola och barnomsorg 7 (0)
Jobb 5 (-1)
Jämställdhet 4 (1)
Äldreomsorg 4 (1)
Försvar 2 (0)
Sedan den mätningen har två dödsskjutningar i Malmö resp Helsingborg inträffat plus en knivskärning i en mellanstadieskola (!) I Jönköping. Jag tror invandringsfrågan är i topp igen.
2018-09-05, 15:06
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varoom
Man kan ju tycka att ”Invandring” och ”Integration” borde vara ett sammanslaget ämne som då hade blivit överlägset störst. Om man nu bara får rösta på ett område blir det helt missvisande när tidningarna sätter rubriker. Man har ju inte delat upp ”Miljö” på t ex ”Klimat” och ”Föroreningar” el dyl så var och en får färre röster.

Ja plats 2 till 7 på den listan är invandringsrelaterat.
2018-09-05, 15:22
Medlem
8711s avatar
Såklart väntat att Demoskop delvis följer andra telefoniinstitut, även om man vet att det är fel och med en betydande underskattning.

18,2% är fortfarande en bra siffra för Sverigedemokraterna i Demoskop och helt i paritet med siffrorna innan sommaren.

Så inget anmärkningsvärt där egentligen.

Telefonimätningar kommer snitta runt 18,0-18,5% och webbinstituten kommer säga 24%.

Jag säger att verkligheten är 21-23%. Spelbolagen säger 22-23%.
2018-09-05, 15:23
Medlem
Jag vill ha slutbud från Sentio, Demoskop och Novus innan jag ger min slutprognos, men mitt huvudscenario är ett där ALLA blir besvikna: SD, SD-motståndarna, S, C, L, MP, V, KD, M, F!, MED och AfS. Jo, den ekvationen är faktiskt möjlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Sedan den mätningen har två dödsskjutningar i Malmö resp Helsingborg inträffat plus en knivskärning i en mellanstadieskola (!) I Jönköping. Jag tror invandringsfrågan är i topp igen.
Jag läste båda i morse och hade redan glömt dem när du påminde mig igen. Tror inte jag är ensam där.
Det kan dock vara likadant med Demoskops mätning, dvs att miljö plötsligt blev superviktigt just de 1-2 dagarna mätningen gjordes pga nån dokumentär eller nåt nyhetsinslag, men det var redan bortglömt när mätningen släpptes... alla har guldfiskminne numera.
2018-09-05, 15:24
Medlem
8711s avatar
Nu är det nog bara Novus och Sentio kvar som släpper betydande mätningar utöver Sifos och Skops nästan dagliga.
2018-09-05, 15:27
Medlem
8711s avatar
Citat:
Jag vill ha slutbud från Sentio, Demoskop och Novus innan jag ger min slutprognos

Demoskop kom precis. 18,2% för Sverigedemokraterna med förmodad underskattning. Som väntat en viss efterföljelse till andra telefoniinstitut.

Telefoniinstituten kommer säga 18,0-18,5 i snitt och webbinstituten 24%. Dom senare lär vara närmare det verkliga valresultatet.
2018-09-05, 15:28
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Såklart väntat att Demoskop delvis följer andra telefoniinstitut, även om man vet att det är fel och med en betydande underskattning.

18,2% är fortfarande en bra siffra för Sverigedemokraterna i Demoskop och helt i paritet med siffrorna innan sommaren.

Så inget anmärkningsvärt där egentligen.

Telefonimätningar kommer snitta runt 18,0-18,5% och webbinstituten kommer säga 24%.

Jag säger att verkligheten är 21-23%. Spelbolagen säger 22-23%.

Värt att notera från Demoskop artikeln:
Citat:
Att mäta Sverigedemokraterna har dock visat sig vara svårt. Under tisdagen släppte Yougov sin sista opinionsmätning innan valet, på uppdrag av Metro. Sverigedemokraterna var där största parti med 24,8 procent av rösterna i mätningen, för fjärde gången i rad.

Samtidigt backade SD kraftigt i Ipsos senaste mätning i måndags, som gjordes för DN, till 16,3. Det skilde alltså åtta procentenheter mellan YouGovs och Ipsos mätningar.
2018-09-05, 15:30
Medlem
Citat:
Jag vill ha slutbud från Sentio, Demoskop och Novus innan jag ger min slutprognos, men mitt huvudscenario är ett där ALLA blir besvikna: SD, SD-motståndarna, S, C, L, MP, V, KD, M, F!, MED och AfS. Jo, den ekvationen är faktiskt möjlig.

Jag läste båda i morse och hade redan glömt dem när du påminde mig igen. Tror inte jag är ensam där.
Det kan dock vara likadant med Demoskops mätning, dvs att miljö plötsligt blev superviktigt just de 1-2 dagarna mätningen gjordes pga nån dokumentär eller nåt nyhetsinslag, men det var redan bortglömt när mätningen släpptes... alla har guldfiskminne numera.
Jag har funderat i samma banor, ingen kommer att bli nöjd med resultatet. S och M tappar massor jämfört med förra valet. SD blir inte största parti. Eventuellt kan några vänsterpartister bli lite småglada på partiets siffror men inte fördelningen totalt
2018-09-05, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Värt att notera från Demoskop artikeln:
Ipsos som har en svarsfrekvens på 13% på sina telefonsamtal..
2018-09-05, 15:32
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Demoskop kom precis. 18,2% för Sverigedemokraterna med förmodad underskattning. Som väntat en viss efterföljelse till andra telefoniinstitut.

Telefoniinstituten kommer säga 18,0-18,5 i snitt och webbinstituten 24%. Dom senare lär vara närmare det verkliga valresultatet.
S: 25,5 % (24,5)
V: 9,4 % (9,5)
MP: 4,8 % (5,1)

M: 17,8 % (17,1)
C: 8,9 % (9,5)
L: 6,2 % (6,8)
KD: 5,9 % (4,8)

SD: 18,2 % (19,8)

Ännu en mätning där Miljöpartiet backar. De blev rejält överskattade av Demoskop 2014. Drömmen hålls vid liv!
2018-09-05, 15:33
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K8-ta
Jag har funderat i samma banor, ingen kommer att bli nöjd med resultatet. S och M tappar massor jämfört med förra valet. SD blir inte största parti. Eventuellt kan några vänsterpartister bli lite småglada på partiets siffror men inte fördelningen totalt

Jag tror en stor majoritet Sverigedemokrater kommer vara oerhört nöjda med allt över 20%, särskilt 21-23%. som jag tror på. Inte alla här på Flashback kanske, men många här har för stora krav, det går inte så fort. 21-23% är så klart fantastiska siffror, minst näst största parti med allt vad det innebär av att bli det största oppositionspartiet, nya lokaler med mera.

Inget annat parti kommer växa med 9-10 procentenheter mellan valen som Sverigedemokraterna gör.
2018-09-05, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K8-ta
Det här är ju en fjant mätning som ingår i det politiska spelet. Ska bli intressant att se hur mycket kamikaze-ballar Santeson har här i slutet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in