Citat:
Ursprungligen postat av
Arthas
SD-kvinnor har väl tagit på sig en roll som "konservativa". Frågor som tagits upp de sista åren är ju abortfrågan, Julia Kronelid är moralisk tokkristen, Anna Hagwall konservativ ut i fingerspetsarna. Visst det är väl ok, men i min bekantskapskrets så är det knappast så att dessa åsikter skulle vara vinnare bland kvinnor.
Nu är ju situationen som den är, ett moment 22 med Sd och kvinnor. Det är väldigt stigmatiserande att vara just denna kombination, därför är kvalitén ännu sämre än på den manliga sidan. Vore trevligt med jurister, egenföretagare, forskare, chefer som är kvinnor och går med i SD och som har helt normala åsikter, med pondus och självklart EU och invandringskritiska.
Skall SD nå 20 % måste helt klart kvinnorna börja ansluta sig. Vad ligger SD på nu bland kvinnor? 4-5 %?
Men röstar kvinnor på kvinnor egentligen? Skulle Sahlin locka fler än Löfven, Romson fler än Fridolin? Jag tvivlar.
En lågmäld, mjuk man som Åkesson kan nog locka lika många kvinnliga väljare som en kvinnlig partiledare kunnat, det viktigaste är politiken. Och retoriken, som jag berörde tidigare.
Då kan man ju tycka att en profilering i abortfrågan är lika konstig som det hårda ställningstagandet för Israel i ett parti som annars gör allt för att slipa bort alla kanter. Dessa två exempel leder säkerligen till fler förlorade än vunna röster och öppnar upp för angrepp i valrörelsen.