2018-07-17, 16:12
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
T
Nu lär journalister inför valet ta upp obskyra frågor i partiprogrammet som splittrar många som är nationellt sinnade. Natofrågan, EU, Trump, Putin, Israel och sexualmoral och annat.
Gå inte in i den fällan, eftersom syftet är just att så splitt och oenighet.
Ha fokus på invandringspolitiken och när det gäller moral runt sexualitet anser jag att det är var och ens ensak, så länge det sker i den privata sfären. Det är fan ingen politisk fråga.
Tycker man att abortfrågan, homoäktenskap, homoadoptioner är viktiga frågor bör man snarast överväga en stödröst på KD. Att dra upp dessa frågor verkar bara splittrande inom den nyvaknande nationella rörelsen och bör undvikas. Invandring och mångkultur bör vara i fokus.
Är det nån som kan avge rapport hur AFS rör sig i opinionen och tar från SD? Kanske lite offtopick men i denna tråd borde man väl kunna finna de som kan? Om AFS skulle nosa runt 4% kan man då ana att journalister avser gynnar partiet i syfte att försvaga SD? Kommer detta begränsa tillströmningen till SD och få partiet att avstanna i sin tillväxt?
Kan SD på sikt splittras?
Det är inte SD som drar upp dessa frågor utan AfS och media i någon märklig symbios.

All uppgång för AfS är nedgång för SD då AfS enbart vänder sig till SD-väljare.

SD har splittrats flera gånger och kanske gör de det igen i framtiden då SD hellre utesluter fraktioner än har dem kvar i partiet. AfS är i praktiken den senaste "splittringen" av SD. (Tidigare Hembyggdspartiet och Nationaldemokraterna så AfS är tredje försöket för f.d. SD-are att etablera ett mer radikalt alternativ efter att ha blivit uteslutna).
Citera
2018-07-17, 16:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Tycker man som jag och många andra att SD börjar bli en del av en 8-klöver bör man snarare överväga att ha koll på AFS och hur de rör sig i opinionen. Ännu verkar man inte kunna utröna detta partis utveckling i opinionen. Vad de har för åsikt runt dessa udda frågor har jag ingen aning.
Inte heller huruvida de är för eller emot en utbyggnad av parkeringsplatser utanför kommunhuset i Knäckebybult i Småland.

Nu lär journalister inför valet ta upp obskyra frågor i partiprogrammet som splittrar många som är nationellt sinnade. Natofrågan, EU, Trump, Putin, Israel och sexualmoral och annat.

Gå inte in i den fällan, eftersom syftet är just att så splitt och oenighet.

Ha fokus på invandringspolitiken och när det gäller moral runt sexualitet anser jag att det är var och ens ensak, så länge det sker i den privata sfären. Det är fan ingen politisk fråga.

Tycker man att abortfrågan, homoäktenskap, homoadoptioner är viktiga frågor bör man snarast överväga en stödröst på KD. Att dra upp dessa frågor verkar bara splittrande inom den nyvaknande nationella rörelsen och bör undvikas. Invandring och mångkultur bör vara i fokus.

Är det nån som kan avge rapport hur AFS rör sig i opinionen och tar från SD? Kanske lite offtopick men i denna tråd borde man väl kunna finna de som kan? Om AFS skulle nosa runt 4% kan man då ana att journalister avser gynnar partiet i syfte att försvaga SD? Kommer detta begränsa tillströmningen till SD och få partiet att avstanna i sin tillväxt?

I andra länder har man ju två nationella/konservativa partier. Ett stort nytt socialkonservativt parti som utraderat ett äldre s k konservativt parti (moderaterna) och har ett mer radikalt nationellt sinnat parti vid sin sida. Kan vi skönja samma utveckling i Sverige?

Kan SD på sikt splittras?
KD släppte sitt motstånd mot homoadoptioner och tidigare samkönade äktenskap.
Se vart det tog dem.

Som du skriver, invandringspolitiken är viktigast, dock är identitetspolitiken och postmodernismen en cancer.
SD måste våga stå för något. Annars blir man ett parti bland andra i opinionen.
Citera
2018-07-17, 17:31
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
KD släppte sitt motstånd mot homoadoptioner och tidigare samkönade äktenskap.
Se vart det tog dem.

Som du skriver, invandringspolitiken är viktigast, dock är identitetspolitiken och postmodernismen en cancer.
SD måste våga stå för något. Annars blir man ett parti bland andra i opinionen.

Instämmer men just homoadoptioner är en skenfäktning. Ironiskt nog är KPML(r) mer socialkonservativt än KD. Ack arma Sverige. De vägrar gå i pridetåget.
Citera
2018-07-24, 00:55
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Har liknande erfarenheter, men är mer restriktiv i mina bedömningar. Detta eftersom jag tror att idiotin är rootad i svensken efter åratal av hjernevask. Visst kommer SD växa ordentligt men det är inte alla som är less på den negativa utvecklingen som kommer rösta på SD. De kommer ändå av vana, skrämseleffekt, valfläsk, och ren okunskap rösta på sjuklövern i tron att de kommer fixa problemen. Minns låten "frågor till far":

Håller fortfarande på mina 22.8% som skulle vara ett riktigt bra resultat. Visst är det många nyvaknade, men många har ett politiskt guldfiskminne, eller oförmåga att tänka systemkritiskt, att se hur saker hänger ihop.

Hoppas jag har fel. Det som möjligen skulle kunna ha hänt är att kvinnorna osynligt, i tysthet, likt ett fiskstim under vattnet, har gjort en helomvändning. Detta skulle ha varit svårt att uppfatta i OU fram till valet, eller till och med när man är ute och tar temperaturen själv.

(Min fetning)

Två mycket, mycket nära familjemedlemmar till mig arbetar inom äldrevården - två olika boenden, sju mil mellan dem. På den ena avdelning arbetar just nu 14 kvinnor, varav 12 SD-väljare i höst (de flesta tidigare S). På den andra avdelningen jobbar 10 kvinnor, varav 9 röstar på SD i höst.

Enligt den ena av mina familjemedlemmar är det som om proppen gått ur totalt nu, de är bottenlöst frustrerade på alla nedskärningar, besparingar, att man inte tillsätter ny personal när äldre går i pension, försämringar, sämre mat till de gamla, kassa arbetsförhållanden, stress, stress, stress... listan är lång. Detta är bara ett område i samhället, det ser ut så här på många håll - även i skolans värld, den vanliga vården, övrig omsorg. Kvinnorna har redan vaknat, läs bara vad som skrivs på sociala medier. Jösses, vilken vrede och ilska mot Löfven-regeringen... Här kommer SD att plocka enormt mycket väljare. Dessa grupper känner sig lika svikna av de styrande politikerna som folket i rostbältena visade i senaste USA-valet.
Citera
2018-07-24, 01:16
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetning)

Två mycket, mycket nära familjemedlemmar till mig arbetar inom äldrevården - två olika boenden, sju mil mellan dem. På den ena avdelning arbetar just nu 14 kvinnor, varav 12 SD-väljare i höst (de flesta tidigare S). På den andra avdelningen jobbar 10 kvinnor, varav 9 röstar på SD i höst.

Har samma fenomen i min familj och bekantskapskrets. Alla dessa rösta på Sverigedemokraterna. Även deras kollegor som är invandrare men kvalificerade för jobben. Tjejer som jobbar inom äldreomsorgen där man är bra trötta på massinvandringen och att arbetsplatserna fylls av folk som inte kan svenska och inte kan hantera varken dom äldre eller medicinerna. Jag vet flera fall där bara en person får dela ut och ordna med medicinerna, för dom andra kan och får inte med sin bristfälliga eller obefintliga utbildning på området.

Det här är en kraftigt växande grupp SD-väljare som säkert är en del av ökningen vi sett bland kvinnor i opinionsmätningarna där Sentio och Yougov nu ger SD 18-20% bland kvinnor.
Citera
2018-07-24, 01:23
Medlem
Storus Pittuss avatar
En liten betraktelse: Min svärfar har gått från s till m och var hängiven dyrkare av Reinfeldt och AKB. En nära vän till oss, X, har en väldigt svår situation med en svårt sjuk dotter. Häromdagen överraskade svärfar mig och min fru. "När jag ser hur X med familj inte får den hjälp de behöver samtidigt som kommunen satsar hur mycket som helst på nyanlända blir jag så förbannad. Jag ska rösta på SD i år."
Spontant tror jag att ett välfärdssystem som sviker svenskar samtidigt som resurserna tycks ändlösa för asylsnyltare genererar stor frustration hos många.

/SP
Citera
2018-07-24, 01:43
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storus Pittus
En liten betraktelse: Min svärfar har gått från s till m och var hängiven dyrkare av Reinfeldt och AKB. En nära vän till oss, X, har en väldigt svår situation med en svårt sjuk dotter. Häromdagen överraskade svärfar mig och min fru. "När jag ser hur X med familj inte får den hjälp de behöver samtidigt som kommunen satsar hur mycket som helst på nyanlända blir jag så förbannad. Jag ska rösta på SD i år."
Spontant tror jag att ett välfärdssystem som sviker svenskar samtidigt som resurserna tycks ändlösa för asylsnyltare genererar stor frustration hos många.

/SP

Absolut. Det är som Jimmie Åkesson själv brukar säga, han välkomnat om valet handlar om välfärden. Det kommer enbart belysa just det du skriver, hur eftersatt svensk välfärd är, hur man offrat svårt sjuka och handikappade och lagt pengarna på massinvandring av vuxna män utan asylskäl.

Det är en riktig röstmagnet i opinionsmätningarna och valvinnare för Sverigedemokraterna om något det.
Citera
2018-07-24, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Har samma fenomen i min familj och bekantskapskrets. Alla dessa rösta på Sverigedemokraterna. Även deras kollegor som är invandrare men kvalificerade för jobben. Tjejer som jobbar inom äldreomsorgen där man är bra trötta på massinvandringen och att arbetsplatserna fylls av folk som inte kan svenska och inte kan hantera varken dom äldre eller medicinerna. Jag vet flera fall där bara en person får dela ut och ordna med medicinerna, för dom andra kan och får inte med sin bristfälliga eller obefintliga utbildning på området.

Det här är en kraftigt växande grupp SD-väljare som säkert är en del av ökningen vi sett bland kvinnor i opinionsmätningarna där Sentio och Yougov nu ger SD 18-20% bland kvinnor.
Undersköterskor och vårdbiträden med delegering får dela medicin på äldreboenden oavsett om de är pursvenska eller invandrare. Praktikanter eller anställda som saknar utbildning får inte dela ut medicin. Att äldreboendena vill maximera vinsten genom att skära ned på antalet utbildad personal är ingenting som SD har någon avsikt att avhjälpa. Men jag tror på dig när det gäller att din familj och dina bekanta röstar på SD. Precis som min familj och mina bekanta, även de som jobbar inom vården, inte kommer att rösta på SD.
Citera
2018-07-24, 22:40
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Undersköterskor och vårdbiträden med delegering får dela medicin på äldreboenden oavsett om de är pursvenska eller invandrare. Praktikanter eller anställda som saknar utbildning får inte dela ut medicin. Att äldreboendena vill maximera vinsten genom att skära ned på antalet utbildad personal är ingenting som SD har någon avsikt att avhjälpa. Men jag tror på dig när det gäller att din familj och dina bekanta röstar på SD. Precis som min familj och mina bekanta, även de som jobbar inom vården, inte kommer att rösta på SD.
Hur vet du att de som jobbar inom vården inte kommer rösta SD tror du vet väldigt lite, då jag vet de som kommer göra just det.
Citera
2018-07-24, 22:47
Medlem
Passepartouts avatar
Några av de grupper som har offrats först i den vansinniga asylpolitiken är äldre och vårdtagare. Här har SD ännu ett öppet mål när socialdemokrater och miljöpartister skryter om att det utbildats så många undersköterskor, och vårdare, bland asylsökarna. Nu lyfter t.o.m Kommunal och SKL fram problemet; lägg märke till att en undersköterska vill vara anonym, rädd att det tolkas som rasism att säga som det är.

Citat:
Sundsvall är en av de kommuner där äldreomsorgen anställer en stor del personal med utländsk bakgrund. En undersköterska på ett äldreboende berättar om stora svårigheter med vikarier som inte klarar att svara i telefon, skriva avvikelserapporter och sköta dokumentation. Arbetsuppgifter som att beställa mat och hjälpmedel hamnar på den ordinarie personalen.
[...]

I Stockholm finns problemen både i den kommunala och den privata äldreomsorg*en. Elisabeth Antfolk är ordförande i Kommunals sektion för privat vård och omsorg och känner till flera fall där insatserna inte har utförts som de ska på grund av bristande språkkunskaper. Det värsta exemplet handlar om personal som inte vågade ringa 112 när en brukare var sjuk, eftersom de var rädda att inte kunna kommunicera med larmpersonalen. Hon berättar om en kvinna som fick besök av en man som bara sade ett ord på svenska: duscha. Han lyfte in henne i duschen och började klä av henne.

– Det är ett otroligt övergrepp mot en människa att bli avklädd av någon som inte kan berätta varför, säger Elisabeth Antfolk.

[...]Personal med otillräcklig svenska finns inte bara bland vikarier. På stiftelsen Stockholms sjukhem bestämde man sig för att språktesta personalen efter klagomål från boende och anhöriga som hade svårt att kommunicera med personalen. Det visade sig att bland dem som inte hade svenska som modersmål var det nästan hälften som inte nådde upp till språkkraven. De allra flesta var utbildade undersköterskor. På flera håll i landet finns kritik mot att undersköterskeutbildningar godkänner studenter trots att de är för dåliga på svenska.https://www.ka.se/stora-sprakproblem-i-aldreomsorgen

SKL larmar om de undermåliga undersköterskeutbildningarna.

Citat:
Men flera yrkesverksamma som Ekot pratat med beskriver brister i kunskapen bland de som gått bildningarna. Bland annat är det många som saknar tillräckliga kunskaper i svenska.

– Det ska väldigt snabbt ut en mängd elever. Går det för fort är risken att man inte har fått erforderliga kunskaper och då blir det betygsinflation. Man har fått ett betyg men man kanske inte har kunskaper som motsvarar, säger Martina Strandell som är vårdlärare i Stockholm.

Bristen på kunskap hos vissa nyutbildade innebär stora risker för vårdtagarna.

– Det finns risk för att de lider av olika skador eller försummelse eller att de faktiskt avlider.

En del av problemen är att vuxenutbildningen, till skillnad från gymnasieutbildningen till undersköterska, är kursbaserad. Det innebär att elever kan välja bort vissa kurser men ändå få behörighet i ämnet.

I en rapport från Skolinspektionen från ett par år tillbaka beskrivs också ett annat problem: att det saknas intern kvalitetskontroll bland företag som tillhandahåller utbildningar.https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6864212
Citera
2018-07-24, 22:53
Medlem
Fris avatar
Man skulle kunna förställa sig att ungdomsförbundets utbrytning, förre partiledarens partibyte tillsammans med flera riksdagsledamöter, och partiets plötsliga helomvändning i kärnfrågor som återvandring, kvotinvandring, EU-medlemskap, NATO-medlemskap och homo-adoptioner, totala avståndstagande från alternativmedia och Européiska systerpartier o.s.v skulle kunna påverka någonting.

Men, nä, sånt är irrelevant. Det enda som är viktigt är att rehabilitera Åkessons barndoms MUF-dröm nu när han gått in i väggen. De e tufft, men det kanske går med ett Uff.
Citera
2018-07-24, 23:09
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Hur vet du att de som jobbar inom vården inte kommer rösta SD tror du vet väldigt lite, då jag vet de som kommer göra just det.

Det vore ett smärre mirakel om vårdpersonal på exempelvis valfri akutmottagning i våra större städer inte röstar på sd. Sedan har vi vår blåljuspersonal och eftersom dessa till majoriteten består av män kan väl vem som räkna ut vart det barkar även där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in