Det verkar trots allt som att SD backar marginellt denna månaden och förra, vilket är svårt att förstå.
Har en del väljare ändrat sig och helt plötsligt är för massinvandring, slappare straff och överstatligheten inom EU? det känns lite udda om så är fallet.
Som jag ser det så kan den marginella minskningen bero på några olika anledningar:
1, SD har inte synts i media de senaste månaderna, vilket kan få en och annan träskallig pensionär att tänka, ja...ja jag röstar nog på Sossarna i alla fall, det har jag alltid gjort förut
2, Det finns ett bakomliggande politiskt samförstånd hos opinionsinstituten av att vikta ner siffrorna för SD. Det kan bli en alltför brännande och obehaglig situation inför valet om ett år om SD hela tiden stiger och ligger på över 10%.
Ser man på medlemstillströmningen så ökar den explosionsartat. För några månader sedan så var det en bit över 9.000 medlemmar och 3.300 för SDU. Även tillströmningen av personer som gillar SD på facebook har under ett halvår ökat med mellan 50 och 100 personer per dag.
SD som parti och dem som gillar partiet växer alltså för varje dag som går och detta borde även rimligtvis vara fallet i opinionsmätningarna, åtminstone på sikt.
Någon som vet det aktuella medlemsantalet förresten? skulle vara kul att se om SD nu spräckt det magiska 10.000 strecket.