2018-03-07, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men de andra, mer tuffa, partierna är inte aktiva i Sverige där dom har den samlade presskåren som motståndare.

Exakt. Det finns inget tuffare riksdagsparti än SD i Sverige.
2018-03-07, 13:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
AFS har kommit och en sentio undersökning har visat att många väljare specielt SD väljare vill ha ett nytt tufft parti.
Det skall givetvis bli intressant att (om nu AfS blir mätbart stora) följa huruvida valresultatet överstiger OU-siffrorna.
2018-03-07, 13:50
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Men de andra, mer tuffa, partierna är inte aktiva i Sverige där dom har den samlade presskåren som motståndare.

Av tradition består vår presskår i huvudsak av vänsterpatrask, som naturligtvis motarbetar SD efter sin förmåga!

Trots detta kan vi nog räkna med SD som största parti inför valet...
2018-03-07, 14:42
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuanFlores
Ok

Ok
Den tillfälliga ökningen och det stående fallet är alltså Populistiska väljare utan ideologi som byter skepp när M kom med ny partiledare och nytt budskap. Dessa Populistiska väljare kommer bli besvikna enligt dig.
Vad tror du själv? Ett parti som historiskt (30 år tillbaka i tiden) varit de som mest öppnat gränserna för fullt inflöde byter partiledare och vips har de bytt ideologi? Då är man mer än lovligt naiv.
http://www.friatider.se/kristersson-m-lovar-mer-r-rlighet-och-m-ngfald-n-r-sverige-fullt-ut-ska-inordnas-i-det-globala-samh
2018-03-07, 15:09
Medlem
Citat:
Det skall givetvis bli intressant att (om nu AfS blir mätbart stora) följa huruvida valresultatet överstiger OU-siffrorna.
Jag tror att AFS har en potensial att nå 23% och senare kannse 30%. Men jag är en realist och jag skulle bli väldigt glad om de kom in i riksdagen. Att bara komma in i riksdagen skulle kräva hårt jobb. SD tror jag kommer göra sitt bästa val på mellan 19% till 26% men jag tror att det blir deras sista bästa val. För som det ser ut nu så har SD ingen framtid vilket däremot AFS har om de gör detta rätt. SD kam vända på det med det kommer bli svårt när AFS har lanserats. Destu mer AFS växer destu svårare kommer SD få.
2018-03-07, 15:20
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Jag tror att AFS har en potensial att nå 23% och senare kannse 30%. Men jag är en realist och jag skulle bli väldigt glad om de kom in i riksdagen. Att bara komma in i riksdagen skulle kräva hårt jobb. SD tror jag kommer göra sitt bästa val på mellan 19% till 26% men jag tror att det blir deras sista bästa val. För som det ser ut nu så har SD ingen framtid vilket däremot AFS har om de gör detta rätt. SD kam vända på det med det kommer bli svårt när AFS har lanserats. Destu mer AFS växer destu svårare kommer SD få.
Det tror inte jag. Om ett par år minns ingen vad AFS ens var. AFS ges luft nu då man försöker splittra de svenskvänliga. Härska genom söndring. 2% på AFS i valet är 2% mindre på SD.
2018-03-07, 15:35
Medlem
Ingen som funderat på om något bolag ev. överdriver SDs siffror för att neutralisera att deras statistik inte baseras/baserades på en representativ grupp.

"De" kanske tillochmed kan tänkas överdriva SDs siffror någon gång, för de vill väl inte göra om samma misstag som 2014? då SD kunde segra som om vi vunnit allt bland annat eftersom vi låg så mycket lägre i undersökningarna.

Om vi skrivs upp till t.ex 18-25% i mätningar men får t.ex 14-17% i valet så är det fortfarande en framgång, men det skulle väl beskrivas som ett bakslag eftersom vi fick lägre än deras tidigare mätningar.

Tyvärr finns det fortfarande en relativt stor grupp väljare som kan mindre om svensk politik än om figurer i paradise hotel. Om det är viljan eller förmågan som brister vet jag ej.
Dessa är lättlurade men att nå dem är svårare om man inte äger/styr de stora nöjeskanalerna som Sossarna, Bonnier och Schibstedt osv. gör.
2018-03-07, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det tror inte jag. Om ett par år minns ingen vad AFS ens var. AFS ges luft nu då man försöker splittra de svenskvänliga. Härska genom söndring. 2% på AFS i valet är 2% mindre på SD.
SD bli då fortfarande vågmästare, så det kan det vara värt. SD verkar de dessutom fullkomligt passiva, och varför ska jag stödja ett (numera) gäng oengagerade och konflikträdda latmaskar?
2018-03-07, 16:30
Medlem
Citat:
AFS har inte splittrat någon det har däremot SDs partiledning gjort. SD började med att utesluta SDU pga maktspel. Sedan flörtar det med M så massor av sossar lämnar och sedan mer med S så många högermänniskor lämnar. Samtidigt blev de liberalare och släppte in en massa liberaler som inte vill få iväg en endaste muslim utan inbildar sig om integrering. De flesta som röstar på partiet nu är trötta på partiet och röstar på dem för att de inte har hittat ett annat alternativ. Sen så är det folk som fortfarande tror att SD var som de var 2005 eller 2004. Resten är små borgliga. Det är inte så svensktvänligt av SD att fjäska för establisemanget och några liberaler som är lite invandrings kritiska.
2018-03-07, 16:31
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Spådde redan för 12 år sedan att det skulle komma nya radikalare partier än Sd. När Sd velat bli stora har de anpassat sig för att vara till lags och då uppstår automatiskt en klyfta till de som var aktiva när partiet var litet och radikalt.
Kan tänka mig att många av de som vara aktiva eller röstade på i Sd åren 2002 - 2006 funderar på AFS. En del andra var mer röda och skulle hellre se ett lika radikalt parti men med hjärtat mer till vänster. Något rödare Sd kommer inte att uppstå, det är troligare att socialdemokraterna genomgår en metamorfos och den nuvarande sosseledningen byts ut samt att de blir antiinvandring.

AFS kan ta Sd väljare och 3,95% vore tragiskt men för eller senare kommer det att ske. Precis som inom vänstern där Fi tar vänsterväljare och kanske Mp också går förlorat så står de ut med det bara vara och en trivs och får sin variant av vänsterpolitik.

Sverige förtjänar fler partier vars huvudinriktning är motståndet mot invandring därför är AFS välkommet.
2018-03-07, 17:02
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
SD bli då fortfarande vågmästare, så det kan det vara värt. SD verkar de dessutom fullkomligt passiva, och varför ska jag stödja ett (numera) gäng oengagerade och konflikträdda latmaskar?
Vet precis vad du menar. Och håller delvis med. Men, vi har 6 mån till val. Detta är helt fel läge att slänga bort röster på ett parti som definitivt inte kommer in i riksdagen i höst. Det kan vi göra om SD tar fel riktning efter valet i OU och i förlängningen i nästa val.
SD vill ha noll asylinvandring och göra migrationsverket till ett återvandringsverk. Det räcker gott just nu och vi behöver stå enade just nu. Det är bättre med ett SD i höst på 27 än 25%.

Citat:
AFS har inte splittrat någon det har däremot SDs partiledning gjort. SD började med att utesluta SDU pga maktspel. Sedan flörtar det med M så massor av sossar lämnar och sedan mer med S så många högermänniskor lämnar. Samtidigt blev de liberalare och släppte in en massa liberaler som inte vill få iväg en endaste muslim utan inbildar sig om integrering. De flesta som röstar på partiet nu är trötta på partiet och röstar på dem för att de inte har hittat ett annat alternativ. Sen så är det folk som fortfarande tror att SD var som de var 2005 eller 2004. Resten är små borgliga. Det är inte så svensktvänligt av SD att fjäska för establisemanget och några liberaler som är lite invandrings kritiska.
Jag är fullt medveten om allt detta. Var inte överimponerad av hanteringen av SDU...
Läs mitt svar ovan varför det inte är läge att bråka om detta nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Spådde redan för 12 år sedan att det skulle komma nya radikalare partier än Sd. När Sd velat bli stora har de anpassat sig för att vara till lags och då uppstår automatiskt en klyfta till de som var aktiva när partiet var litet och radikalt.
Kan tänka mig att många av de som vara aktiva eller röstade på i Sd åren 2002 - 2006 funderar på AFS. En del andra var mer röda och skulle hellre se ett lika radikalt parti men med hjärtat mer till vänster. Något rödare Sd kommer inte att uppstå, det är troligare att socialdemokraterna genomgår en metamorfos och den nuvarande sosseledningen byts ut samt att de blir antiinvandring.

AFS kan ta Sd väljare och 3,95% vore tragiskt men för eller senare kommer det att ske. Precis som inom vänstern där Fi tar vänsterväljare och kanske Mp också går förlorat så står de ut med det bara vara och en trivs och får sin variant av vänsterpolitik.

Sverige förtjänar fler partier vars huvudinriktning är motståndet mot invandring därför är AFS välkommet.
Jag är en av dom som i ett nafs avslutar mitt medlemskap och byter parti om SD sviker.
Vi ska göra de så jävla stora som det bara går i höst. Efter valet kan vi byta om vi vill. Men det är helt fel läge att göra det nu. Valtaktik!
2018-03-07, 17:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det man bör väga in i sina valtaktiska överväganden är att det sannolikt blir regeringskris & extra val senast 2020. Jag tycker gott man kan låta SD visa vad dom går för fram till dess. Sen får vi se.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in