2017-10-08, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Nyligen genomförde Sifo en mätning av opinionen i Västernorrlands län. http://www.allehanda.se/opinion/ledare/valjarna-smiskar-socialdemokraterna-pa-stjarten-for-landstingshaveriet

Noterbart är att SD ligger alltså på 22,2 i V-norrland, ett län där SD låg klart under valresultatet 2014 med 10,8%. Detta är visserligen ett län där landstingspolitiken har havererat så det är inte omöjligt att SD har gått riktigt starkt framåt här jämfört med övriga Norrland och Sverige procentuellt sett.

Däremot reagerar jag på att skillnaden från Sifos nationella mätning i september där SD får 17,8% är alltså 4,4%enheter lägre än Västernorrland, vilket inte känns helt verklighetsförankrat. Vilka län skulle i så fall dra ner snittet för SD till 17,8? Endast Västerbotten, Stockholm, Uppsala och Gotlands län hade svagare stöd för SD 2014. Eller har SD inte ökat alls i södra Sverige och Norrland har gått om? Osannolikt.

Och varför får nästan alltid SD ett klart högre stöd i mindre mätningar än i nationella mätningar?
Mycket intressant. Dock har jag bränt mig lite grand på de här regionala mätningarna. Förra valet gjorde Novus en sådan i Norrbotten som indikerade ett stöd i hela riket på 16 %, och därför trodde jag på ett sådant resultat. Efter valet kollade jag upp siffrorna för Norrbotten och det visade sig att Novus grovt hade överskattat SD:s stöd. Jag trodde det var ett helt okänt fenomen, men tydligen går det att överskatta SD i lokala mätningar.

Men utan tvekan är det mycket intressant, speciellt om det kommer fler som pekar på liknande trend.
2017-10-08, 16:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Nu har jag läst detta från dig för många gånger. Vad då vinner valet?

Det finns bara en definition av att "vinna valet" i Sverige. Det är att erhålla egen majoritet i riksdagen.
Då behöver man få 175 eller mer av 349 möjliga mandat.
Det kommer inte att hända 2018.
I så fall har nog ingen någonsin "vunnit" ett riksdagsval i Sverige.
2017-10-08, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Just nu verkar opinionsinstituten välja låga värden för Sd för att försöka påverka och trycka ner. Man får aldrig glömma de 45% av väljarna som aldrig uttalar sig för institut. Som förmodligen anser att institut är en del i överheten, PK-etablissemanget som man ska akta sig för.

Skojarinstitutens verkliga svarsbortfall torde f.n. ligga på 70-80 procent!

Statistiska beräkningar utförda på dylika svarsbortfall saknar varje spår av vetenskapligt stöd och motsvarande trovärdighet - bortsett från inkompetens och korruption...
2017-10-08, 17:40
Medlem
Smoothmans avatar
Novus för oktober månad:

M 16,2 (-0,1)
L 6,4 (+1,0)
C 12,5 (+0,5)
KD 3,5 (-0,4)
S 29,4 (-0,3)
V 7,9 (+1,1)
MP 4,3 (-0,5)
SD 17,5 (-0,6)
M+L+C+KD 38,6 (+1,0)
S+V+MP 41,6 (+0,3)

Osäkra 7,8

"Svensk politik går igenom en turbulent period – partiledar- och ministeravgångar och interna strider har följt riksdagspartierna de senaste månaderna. Men av den senaste turbulensen märks ingenting i senaste väljarbarometern från Novus. Väljarandelarna ligger statiskt – och Sverigedemokraterna har parkerat på positionen som näst största parti. Många väljare upplever SD som motkraften till regeringen, säger Torbjörn Sjöström, vd på Novus."
2017-10-08, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Novus för oktober månad:

SD 17,5 (-0,6)

Osäkra 7,8

Ha, ha, ha, ha, ha!

Ett välkänt skojarinstitut i aktion.

Korrigerat motsvarar 17,5 ungefär 27,5 procent...
Senast redigerad av Charnadios 2017-10-08 kl. 19:41.
2017-10-08, 19:57
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charnadios
Ha, ha, ha, ha, ha!

Ett välkänt skojarinstitut i aktion...

Japp. Man tar sig för pannan... 17,5% är så löjeväckande att det knappt är värt att kommentera. Hur stort var svarsbortfallet? Hur många valde att inte svara? Telefonundersökningar är rent ut sagt en totalt värdelös metod att mäta SD på. Skulle SD ha ökat med 4,6 procentenheter sedan valet 2014??? Mitt under den värsta invandrings- och integrationskrisen i landets historia??? För att inte nämna den otrygghet folk upplever, alla våldsdåd, överfallsvåldtäkter, gruppvåldtäkter, den övriga ökande och mycket grova kriminaliteten som sprider sig som en löpeld, utanförskapsområden som poppar upp som svampar ur jorden, en polis på gränsen till sammanbrott, en bostadspolitik som havererat helt, kommunala nedskärningar inom äldrevården, skola, vård och omsorg... enorma kostnadsökningar för migrationen och integrationen, en privat skuldsättning som är lika stor som landets hela BNP... listan kan göras mycket låååång... Och mitt i allt detta kaos har SD enligt Novus 17,5% av opinionen??? Jösses!
2017-10-08, 21:11
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I så fall har nog ingen någonsin "vunnit" ett riksdagsval i Sverige.
1968 "vann" S med 50,1%.

Hur "vinner" ett enskilt parti ett val annars i en representativ demokrati?

Jag anser att man får prata om att ett svenskt parti kan göra ett val i skalan från urdåligt till fantastiskt.
2017-10-09, 00:13
Medlem
8711s avatar
Novus, Oktober:

S 29,4% (-0,3)
V 7,9% (+1,1)
Mp 4,3% (-0,5)

SD 17,5% (-0,6%) Betydligt mer stilla i denna mätning och klart näst största parti trots stor underskattning. Förmodligen ett valresultat på lägst 22% vid ett val idag om man räknar med tidigare underskattningar av Novus av Sverigedemokraternas stöd vid valresultat.

M 16,2% (-0,1)
C 12,5% (+0,5)
L 6,4% (+1,0)
Kd 3,5% (-0,4)
2017-10-09, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Japp. Man tar sig för pannan... 17,5% är så löjeväckande att det knappt är värt att kommentera. Hur stort var svarsbortfallet?Hur många valde att inte svara? Telefonundersökningar är rent ut sagt en totalt värdelös metod att mäta SD på. Skulle SD ha ökat med 4,6 procentenheter sedan valet 2014??? Mitt under den värsta invandrings- och integrationskrisen i landets historia??? För att inte nämna den otrygghet folk upplever, alla våldsdåd, överfallsvåldtäkter, gruppvåldtäkter, den övriga ökande och mycket grova kriminaliteten som sprider sig som en löpeld, utanförskapsområden som poppar upp som svampar ur jorden, en polis på gränsen till sammanbrott, en bostadspolitik som havererat helt, kommunala nedskärningar inom äldrevården, skola, vård och omsorg... enorma kostnadsökningar för migrationen och integrationen, en privat skuldsättning som är lika stor som landets hela BNP... listan kan göras mycket låååång... Och mitt i allt detta kaos har SD enligt Novus 17,5% av opinionen??? Jösses!

Det här med bortfallet är intressant. Ingenstans i samband med mätningen kan man hitta något om svarsbortfallet för den aktuella mätningen.
I en "frågor och svar" del på siten hittar jag däremot att man nästan försöker framhålla att varannan inte svarar på telefonundersökningar som något bra. Att SVT väljer att ha liknande undersökningar i samband med partiledardebatter är anmärkningsvärt om man på något sätt verka trovärdiga.

Citat:
SCB säger att bortfallet är det största problemet med undersökningar, är det så?

SCB skrev i sin årsredovisning att bortfallet var det största hotet mot deras verksamhet, och alla som någon gång skrivit en årsredovisning vet att revisorerna vill att man skriver om möjliga affärshot, oavsett risken för dessa. Det är sant att bortfallet är större nu än det var för 20 år sedan. Färre svarar i telefon. Men trots så svarar varannan tillfrågad på Novus telefonundersökningar, och på Novus webbundersökningar så svarar i regel 6 av 10. Bortfallet i Sverige är inte ett överhängande problem. Det finns även studier i USA där bara 1 av 10 svarar på en telefonundersökning att resultatet trots det stämmer överens med hela befolkningens åsikter. Men utmaningen i USA är helt annorlunda. Till exempel existerar det inga bra register för mobilnummer där. Å alla vet ju att man inte bara kan ringa till fasta telefoner.
2017-10-09, 09:14
Medlem
Rosteres avatar
Ibland frågar man sig verkligen ifall människor är dumma i huvudet. Bortfall i sig är ju inget problem (bara en fråga om att få tag på fler personer), bortfallsproblemet uppstår ifall bortfallet är skevt koncentrerat till vissa väljargrupper.

Fast även det problemet är antagligen litet, de stora diskrepanserna beror nog på folk som inte vill säga vad de röstar på och säger att de är osäkra eller ljuger. Detta ser jag hela tiden i privatlivet, skulle inte tro att folk är mer ärliga mot telefonundersökningsinstitut, särskilt inte ifall de blir uppringda bland folk.
2017-10-09, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Ibland frågar man sig verkligen ifall människor är dumma i huvudet. Bortfall i sig är ju inget problem (bara en fråga om att få tag på fler personer), bortfallsproblemet uppstår ifall bortfallet är skevt koncentrerat till vissa väljargrupper.

Saknar man varje tillstymmelse till statistisk utbildning är naturligtvis bortfallsproblematiken mycket enkel även om tolkningarna av resultaten blir helt felaktiga och saknar varje stöd i den statistiska vetenskapen.

Sammalunda gäller naturligtvis då folk inte redovisar sina verkliga politiska preferenser - som av kända skäl gäller speciellt SD...
2017-10-09, 10:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Novus, Oktober:

S 29,4% (-0,3)
V 7,9% (+1,1)
Mp 4,3% (-0,5)

SD 17,5% (-0,6%) Betydligt mer stilla i denna mätning och klart näst största parti trots stor underskattning. Förmodligen ett valresultat på lägst 22% vid ett val idag om man räknar med tidigare underskattningar av Novus av Sverigedemokraternas stöd vid valresultat.

M 16,2% (-0,1)
C 12,5% (+0,5)
L 6,4% (+1,0)
Kd 3,5% (-0,4)

Det återstår förstås att se, men de här märkliga dalarna i andra OU, tyder dels på att läget är svårmätt nu och att vissa institut tycks övertolka betydelsen av närmast obetydlig svängningar i ett litet undersökningsmaterial.

Mycket tyder på att SD blir näst störst, alldeles oavsett eget resultat, mest beroende på att M har klappat ihop. Skulle M kunna klättra under kommande år, så blir SD:s valresultat i mycket högre grad beroende på egen förmåga. Men om inget dramatiskt händer, så torde SD bli näst störst om 11 månader. Men man bör betänka att det är en lång tid i politiken...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in