2016-11-18, 22:32
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Fast vad du nog inte inser att att politik kräver friktionsytor. SD kommer snart inte anses som några andra än ett pseudo-moderater - och då kommer det naturligtvis komma någon annan som bättre läst på sin Trump-läxa, och med en mer karismatisk och engagerande partiledare än Jimmie, och tar deras plats. Det finns ingen konkurrensutsatt verksamhet där man bara kan sitta och vänta på att de stekta sparvarna ska flyga in i munnen. Det vore idiotiskt att tro något annat.

Det har du givetvis helt rätt i, men på blotta två år så lär det inte hända. Det tar många år att få en opinion även om NyD lyckades någorlunda på relativt kort tid.

SD anses nog alltmer som ett parti för värdekonservativa sossar och moderater som inte är bekväma med hur Sverige utvecklas. Ängsligheten och stigmat att offentligt säga att man sympatiserar med SD gör att opinionsundersökningarna blir väldigt osäkra. Som sagt, en SD-sympatisör vill inte skylta med det. Se Brexit, Se USA. Folk håller käften om vad de tycker men de röstar.
2016-11-19, 00:31
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Frågan är om SD, som under de senaste åren sysslat med enbart defensiv verksamhet (med viss framgång, det går inte att ta ifrån dem) kan ta sig i kragen omstarta och göra vad som är nödvändigt denna nya sköna (Trump-) tid eller om man kommer sitta fastlimmade i soffan och uppleva som händer fån åskådarplats?

Jag är "rädd" för det sistnämnda. Att SD till skillnad från Trump, UKIP och FN inte går i bräschen utan blir, som du säger, en åskådare. Att partiet bara fortsätter och till slut bara blir en i mängden som rapar ur sig samla gamla skåpmat reflexmässigt precis som alla andra. Ett sådant parti, som är som alla andra i den nya 8-klövern, tror jag får svårt att aspirera på rollen som sveriges största parti.

Samtidigt skulle tydligen partiet vara i konstant kampanjläge, vad hände med det?
2016-11-19, 00:45
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
SD anses nog alltmer som ett parti för värdekonservativa sossar och moderater som inte är bekväma med hur Sverige utvecklas. Ängsligheten och stigmat att offentligt säga att man sympatiserar med SD gör att opinionsundersökningarna blir väldigt osäkra. Som sagt, en SD-sympatisör vill inte skylta med det. Se Brexit, Se USA. Folk håller käften om vad de tycker men de röstar.

Skillnaden Trump och Brexit är att alla som drev det knappast satt i soffan, tog det lugnt och hoppades på det bästa. Både Trump och UKIP var och är fortfarande alltid på offensiven.

Det är, såvitt jag vet, vedertaget att både Trump och Brexit inträffade för att folk ville ha skillnad, de ville ha något annat. Det är en avgrundsdjup skillnad mellan det och ett SD som tycker det är en bra utgångspunkt att hoppas på att samarbeta med etablissemanget.
2016-11-19, 08:28
Medlem
fostroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag är "rädd" för det sistnämnda. Att SD till skillnad från Trump, UKIP och FN inte går i bräschen utan blir, som du säger, en åskådare. Att partiet bara fortsätter och till slut bara blir en i mängden som rapar ur sig samla gamla skåpmat reflexmässigt precis som alla andra. Ett sådant parti, som är som alla andra i den nya 8-klövern, tror jag får svårt att aspirera på rollen som sveriges största parti.

Samtidigt skulle tydligen partiet vara i konstant kampanjläge, vad hände med det?

Kan ju tänkas att SD lider av växtvärk, men jag utgår ifrån att SD, precis som andra partier, sonderar den nya terrängen och samlar sig inför valrörelsen. Det är en händelserik period i både Sverige och omvärlden, och det finns ingen anledning för partiet att förhasta sig. Jag tror att de bidar sin tid, i synnerhet som tillväxten är stabil, och återkommer med genomtänkt offensiv någon gång under kommande år.
2016-11-19, 09:58
Medlem
Tsarevitjs avatar
Citat:
Den stora majoriteten av invånare i Sverige är hårt arbetande hederliga "knegare" som går upp tidigt och är trötta när de kommer hem på kvällen. De vill ha ett land med ordning och reda, en bra välfärd och trygghet. De vill inte ha ständiga bilbränder, ökande dödskjutningar, ökat våld, ökade klyftor, sämre välfärd och högre skatter. Den stora majoriteten har förståelse för hbtq, queer, multikulti men det är inte vad de primärt fokuserar på.

SD behöver inte göra någonting alls för att ta sig till närmare 30%. Som det enda värdekonservativa partiet så ökar de per automatik alldeles oavsett att det finns en del idioter inom partiet. Alldeles oavsett hur mycket hat som MSM producerar. Partiprogrammet och partiledaren är det som avgör. Det är inte svårare än så. Det är därför det är extremt svårt för opinionsinstituten att mäta SD. En SD-väljare vill inte bli mätt.

Nu är det två år kvar till valet men i takt med ökat våld, katastrofala PISA-rapporter, ökat antal invandringsrelaterad brottslighet så ser inte jag något som hindrar SD att få 30% i nästa val.

Utmärkt skrivet, precis mina tankar! Ni som sedan vill ha mer "friktion", visst, SD kan inte bara sitta med armarna i kors och vänta på ett bra valresultat. Det krävs aktiva insatser från alla företrädare för SD, inklusive Jimmie. Jag är helt övertygad om att så kommer att ske. Det gäller nu att analysera läget och sedan sätta in aktioner vid rätt tillfällen innan valet. SD har en mycket kompetent ledning, med undantag för en och annan virrpanna. Det känns skönt att partiledningen har en sådan bredd och kompetens till skillnad mot företrädaren "Ny Demokrati" som hade en bra politik men för tunn ledning.
2016-11-19, 11:34
Moderator
TheLuckys avatar
Intressant i sammanhanget är socialdemokraterna och Moderaterna. Socialdemokraterna kan inte hoppas på att få väljare från moderaterna och inte heller Vänsterpartiet eller miljöpartiet. Moderaterna kan omvänt inte hoppas på att ta röster från socialdemokraterna och inte heller några från de andra borgerliga partierna. Där är socialdemokraterna och moderaterna numer låsta. Alltså kvarstår bara att passivt och successivt tappa väljare till Sverigedemokraterna.

Såsom redan noterats behöver inte Sd göra särskilt mycket eftersom verkligheten sköter jobbet. Nu har partiet hamnat på en platå mellan 20 till 25 procent beroende vilket institut som gör mätningar. Det ska inte uppfattas som att det är stiltje. Regeringen har bestämt sig för att satsa ytterligare miljarder på utbildning för vuxna invandrare. Samtidigt som man skär ner på andra områden. Vi lär ju få se fler galna beslut. De som ännu inte röstar på sd övertygas därmed vartefter att göra det. Fler och fler får nog. De har ännu inte bestämt sig så att det syns i mätningar, men man kommer inom snar framtid att se sig tvungna att ta steget över.
2016-11-19, 11:41
Medlem
Bellanias avatar
Citat:

Nu är det två år kvar till valet men i takt med ökat våld, katastrofala PISA-rapporter, ökat antal invandringsrelaterad brottslighet så ser inte jag något som hindrar SD att få 30% i nästa val.

Den för Sverige oerhörda blatteimporten och alla konsekvenser på samhällets alla områden, inklusive de ekonomiska, indikerar med säkerhet för minst 30% - andra resultat förefaller därför mer än egendomliga!

Ökningen av stödet för SD sker därför automatiskt, men utesluter givetvis inte att SD bör arbeta för att ytterligare öka opinionsstödet...
2016-11-19, 12:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fostrom
Kan ju tänkas att SD lider av växtvärk, men jag utgår ifrån att SD, precis som andra partier, sonderar den nya terrängen och samlar sig inför valrörelsen. Det är en händelserik period i både Sverige och omvärlden, och det finns ingen anledning för partiet att förhasta sig. Jag tror att de bidar sin tid, i synnerhet som tillväxten är stabil, och återkommer med genomtänkt offensiv någon gång under kommande år.
Instämmer med dig, SD bör spara krutet tills närmare valet.
Verkligheten gör jobbet och regeringens monumentala inkompetens spelar SD rakt i händerna.
2016-11-19, 12:38
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Alla andra är tuffa. Det är bara svenskar som är konflikträdda, fega, gummiryggar. Så verkar det låta från svenskar.

Man skäller på svenskar för att de inte tar upp den knutna näven när kvinnor våldtas. Att man sitter vid köksbordet och gnäller eller skriver anonymt på FB när invandrare rånar eller misshandlar deras barn.

Vad gör fransoserna när de råkar ut för terrordåd efter terrordåd. En hel tidningsredaktion utplånas. Åhörare på en rockkonsert torteras, skändas och avrättas. Till och med på deras nationaldag kör ett avskum ihjäl barn med en lastbil. Vi talar om hundratals offer. Vad gör fransoserna? Upplopp? Hämtar tjära och fjädrar? Rullar fram giljotinerna? Kommer Le Pen få +50%? Det är kanske inte så mycket som skiljer oss åt ändå?

De som önskar lag och ordning, är civiliserade, vill göra det rätta, har familj/barn, lån, arbete osv är inte de som tar till våld i första taget. Man försöker påverka och ändra demokratiskt, få människor i sin omgivning att förstå konsekvenserna av förd politik osv. Men alla har en gräns, även normala, förnuftiga, sansade människor.

Vi har sett valfusk i Österrike. Vi har sett hur media och OI blåsa upp en helt felaktig bild vid Brexit. Vi har sett hur media och OI blåsa upp en helt felaktig bild vid amerikanska presidentvalet. Många av oss tycker att media och OI haft en felaktig bild vid svenska val, generell rapportering om läget i landet och SD i synnerhet.

Även om också utländska besökare betraktar svensk media som extrem finns det anledning att misstänka att snarlika förhållande råder även i Frankrike. För 26 månader sedan var mina tippade 16,7% för SD att ta i från tårna och folk i tråden tyckte jag var ute och cyklade. Idag hånskrattar de flesta av oss åt allt under 20%. Även MSM börjar nu varna för att SD kan få 30-35% inom 22 månader, trots att inget i OU tyder på det än så länge. Jag hoppas på Frankrike, Tyskland och Nederländerna 2017. Brexit, Trump och FraTysNed kan verkligen bana väg för ett enormt uppsving för SD 2018.

Jag var personligen mer entusiastisk för SD 2014 än jag är idag, men de är fortfarande de minst dåliga. Jag hoppas de blir tydligare och tuffare. I all verksamhet så skrämmer otydlighet bort kunder/köpare. SD borde lista 3-4 punkter som är så tydliga att alla ser dem och rakt ut säga hur man ska lösa det. Dessa punkter återkommer man till de närmaste 22 månaderna som sossarna haft mantrat vård-skola-omsorg under decennier.

Jag citerar mig själv och medger att jag som väljare kanske är för otålig.

Jag vill passa på att rekommendera Nigel Farages syn om Enoch Powell tal Rivers of blood. Att Powell i många avseenden var en fantastisk människa och att han i stora delar hade helt rätt i sitt tal, men att han satte flaggan så långt fram att steget blev för stort för majoriteten av folket. Farage menade att politikerns roll är att sätta flaggorna inom mentalt räckhåll så folket tar sig dit för att sedan flytta flaggan längre och längre fram allteftersom folk följer. Powells tal hur rätt han än hade, menar Farage medförde att invandringen politiskt blev bannlyst att tala om i Storbritannien i över tre decennier.

Gå till 30:30
http://snaphanen.dk/2016/11/18/nigel-farage-the-year-of-political-revolution/

Om "Israelvurmandet" blott är ett redskap för SD att neutralisera nazist-rasist anklagelsen så får det kanske vara så.
Om definitionen "öppen svenskhet" blott är en konstruerad definition för att klara denna tid får man kanske ha överseende med det.
I takt med vinden vänder, man får folket med sig kanske det också går att flytta flaggorna allteftersom väljarna ser att landet och utvecklingen ånyo går åt rätt håll.

Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Intressant i sammanhanget är socialdemokraterna och Moderaterna. Socialdemokraterna kan inte hoppas på att få väljare från moderaterna och inte heller Vänsterpartiet eller miljöpartiet. Moderaterna kan omvänt inte hoppas på att ta röster från socialdemokraterna och inte heller några från de andra borgerliga partierna. Där är socialdemokraterna och moderaterna numer låsta. Alltså kvarstår bara att passivt och successivt tappa väljare till Sverigedemokraterna.

Såsom redan noterats behöver inte Sd göra särskilt mycket eftersom verkligheten sköter jobbet. Nu har partiet hamnat på en platå mellan 20 till 25 procent beroende vilket institut som gör mätningar. Det ska inte uppfattas som att det är stiltje. Regeringen har bestämt sig för att satsa ytterligare miljarder på utbildning för vuxna invandrare. Samtidigt som man skär ner på andra områden. Vi lär ju få se fler galna beslut. De som ännu inte röstar på sd övertygas därmed vartefter att göra det. Fler och fler får nog. De har ännu inte bestämt sig så att det syns i mätningar, men man kommer inom snar framtid att se sig tvungna att ta steget över.

Intressant analys att S och M kanske inte kan få fler väljare. Det kan komma visa sig vara exakt just så! För stunden gissar jag att S&M maximalt har 45% och som sagt sjunkande. Undrar om de är lika medvetna på respektive partihögkvarter?
2016-11-19, 13:01
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
SCB kommer med sin väljarbarometer denna månad. Det ska bli intressant att se om SD ökar eller minskar. De slog rekord för ett år sedan med 19.9%, och frågan är var de ligger motsvarande tid i år.

SCB och Sentio följs åt linjärt så långt jag tittade bakåt från maj 2014. SCB hade 70%, 75%, 74%, 74%, och senast nu i maj 2016 73% av vad Sentio hade för samma månad.

SCB är alltså lika pålitliga som Sentio att peka på trenden men de ligger på en hel annan sannolikhetsnivå när det gäller det verkliga resultatet.

För att se hur bra de prickade valresultatet tar vi maj 2014 då de hade 8,1% för Sd med det är bara 63% av vad Sd fick i september, d.v.s. 12,9%.

SCB når inte 30% av dem de sökt och de får inget besked av ytterligare nära 20% så det finns ingen anledning tror de sitter på någon tillförlitligt resultat. En uppräkning med 1,25 gånger är en mycket bättre uppskattning av verkliga väljarsympatier för Sd än vad de själva redovisar.
2016-11-19, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Instämmer med dig, SD bör spara krutet tills närmare valet.
Verkligheten gör jobbet och regeringens monumentala inkompetens spelar SD rakt i händerna.
Det verkar vara konsensus bland SD-fanboysen att det bästa är att inte göra någonting alls eftersom det befogade missnöjet ändå kommer driva väljarna till SD som enda oppositionsparti.
Men detta hänger ju på att massmedia fortsätter utmåla SD som arga nationalistrasister med järnrör.
Nästa inlägg gnäller ni på att media är orättvisa.

Ponera att media börjar rapportera om sanningen att Åkesson inte egentligen har några krav för att ingå i alliansen och att man är beredd att stödja det mindre partiet moderaterna, så länge de "talar med SD".
Tänk er att msm på allvar framställer SD som ett "antirasistiskt mittenparti" och folket på riktigt tar in detta.

Vad skulle då driva väljarna till SD?

Den positiva trenden i OU och den här trådens överlevnad hänger på att svenska tjejer blir våldtagna av araber och att media sedan ljuger om att SD beskyller araber för det ökade våldet.
Tragiskt.
2016-11-19, 13:14
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radiopsykologen
Det verkar vara konsensus bland SD-fanboysen att det bästa är att inte göra någonting alls eftersom det befogade missnöjet ändå kommer driva väljarna till SD som enda oppositionsparti.
Men detta hänger ju på att massmedia fortsätter utmåla SD som arga nationalistrasister med järnrör.
Nästa inlägg gnäller ni på att media är orättvisa.

Ponera att media börjar rapportera om sanningen att Åkesson inte egentligen har några krav för att ingå i alliansen och att man är beredd att stödja det mindre partiet moderaterna, så länge de "talar med SD".
Tänk er att msm på allvar framställer SD som ett "antirasistiskt mittenparti" och folket på riktigt tar in detta. Vad skulle då driva väljarna till SD?

Den positiva trenden i OU och den här trådens överlevnad hänger på att svenska tjejer blir våldtagna av araber och att media sedan ljuger om att SD beskyller araber för det ökade våldet.
Tragiskt.

Du brister i logik. Sd anpassar sig till rådande situation. Väljarna kommer, bara de får tid på sig och trots att de pumpas fulla men gift från mediafolket.

Om situationen, mot all förmodan, förändras är det bara att tacksamt ta emot att media driver in väljarna i Sd-fållan. Med media kan inte göra det för då gräver de sin egen grav. De kommer att fortsätta på inslagen linje till de bärs ut av att andra alternativa media tagit över läsarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in