2015-06-07, 21:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Främst för de mindre partierna. Och ändå så är ju precisionen inte nåt vidare, baserat på facit. En liten väl utförd studie (bättre strata, mindre bortfall) är ju mer precis en en rigid med stort bortfall. Så det tyder ju på skit bakom spakarna. De är nog främst konservativa, in absurdum skulle jag gissa.

Ja som vanligt gäller att verkligheten trumfar teorier och SCB har inget vidare track record direkt, åtminstone inte när det gäller SD.
2015-06-07, 21:43
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
SCB's precision är det knappast något fel på - där slår dom övriga på fingrarna. Det är noggrannheten dom har problem med.
2015-06-07, 23:51
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Festligt att dom charlatanerna sitter & justerar på tiondelar, när dom har ett bortfall på närmare 50%. Känns seriöst.

FranzLiztBlevEj75
Det höga antalet intervjuer ger garanterat högre precision.

Normalt stickprov med normal precision, utifrån antalet Sveriges potentiella väljare, är statistiskt korrekt och allmänt vedertaget bland normala institut: Mellan 1000 och 1500 personer!!!

SCB har ett stickprov omfattande över 12000 personer men med ett bortfall på 49,8 procent!

I betraktande av den uppenbara statistiska betydelsen av detta bortfalls storlek är det fantastiskt oseriöst med de tiondels procent högre precision som skojarna på SCB högst har kunnat uppnå med sina 12000 planerade intervjuer!

Att SCB är avancerade skojare och charlataner framgår bäst när man dessutom korrigerar sin mätning enligt ovan...
2015-06-08, 06:33
Moderator
v50s avatar
SD får 15,7% i demoskops senaste mätning

http://www.expressen.se/nyheter/nu-ar-moderaterna-ikapp-s--och-forbi/
2015-06-08, 06:53
Medlem
Var på klassträff förra helgen.
På nattkröken kom den oundvikliga diskussionen upp.
Sverige har vaknat nu känns det som.
SD har fått mycket nytt stöd nu efter DÖ, IS och tiggarinvasionen.

Den allmänna inställningen är att invandringen måste stoppas/minska nu.
Man väljer SD som sista utväg, den minst skadliga alternativet för Sverige.
SD skulle nog få runt 20% utan problem om det vore val idag.

I Expressen Demoskops undersökning i dag slår SD nytt rekord med 15,7%.
Än mer intressant är kategorin osäkra väljare på 13%.
Nog rätt stor andel presumtiva nya SD väljare där.
Senast redigerad av KlibbSommar 2015-06-08 kl. 07:00.
2015-06-08, 06:53
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SD får 15,7% i demoskops senaste mätning

http://www.expressen.se/nyheter/nu-ar-moderaterna-ikapp-s--och-forbi/

En höjning alltså, och M är större än S. Fortsätter det så här kommer SD att ha runt 20 procent hos de flesta institut om ett halvår och S skvalpar runt 22.
2015-06-08, 07:05
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
kan någon kopiera in tabellen så vi slipper gå in på expr?

Nu får jag inte fram förra månadens siffror av någon anledning men så här ser senaste mätningen i Demoskop ut

S 25,9%
V 6,8%
MP 6,8%

FI 1,9%
Övriga 1,1%

SD 15,7%

M 26,1%
FP 4,7%
C 7,3%
KD 3,7%

Osäkra väljare 13,0%

S+V+MP 39,5%
M+C+KD+FP 41,8%
2015-06-08, 08:40
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Nu får jag inte fram förra månadens siffror av någon anledning men så här ser senaste mätningen i Demoskop ut

S 25,9%
V 6,8%
MP 6,8%

FI 1,9%
Övriga 1,1%

SD 15,7%

M 26,1%
FP 4,7%
C 7,3%
KD 3,7%

Osäkra väljare 13,0%

S+V+MP 39,5%
M+C+KD+FP 41,8%

Svårt att vara nöjd med dessa siffror med tanke på att 7-partiet är galnare än någonsin och samhällets förfall fortskrider i oförminskad takt.

Folk är okunniga och dumma i huvudet i allmänhet och den okunnigheten är SD.s största fiende. I en färsk undersökning av IPSOS så konstateras det att endast 49% av väljarna vet vad DÖ är och vad det innebär rent parlamentariskt.

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article20925020.ab

51% är alltså totalt politiskt oinsatta, vet man inte vad DÖ är så har man heller inte lusläst Sverigedemokraternas partiprogram och kan förstå att det är den bästa politiken för Sverige och att den gynnar folket i alla samhällsklasser.

Denna okunnighet är socialdemokraternas hela livsluft idag och hela anledningen till att dom fortfarande ligger över 25%. För Sverigedemokraterna är det tvärtom tyvärr.

Min misantropi växer sig till oanade höjder då jag tänker på den genuina dumhet som den tvåbenta varelsen människan besitter.
2015-06-08, 09:01
Medlem
Lost-Souls avatar
Demoskop-undersökningen i godkänd nättidning. http://nyheteridag.se/rekordlagt-stod-for-rodgrona-har-ar-demoskops-junimatning/
2015-06-08, 09:03
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Svårt att vara nöjd med dessa siffror med tanke på att 7-partiet är galnare än någonsin och samhällets förfall fortskrider i oförminskad takt.

Folk är okunniga och dumma i huvudet i allmänhet och den okunnigheten är SD.s största fiende. I en färsk undersökning av IPSOS så konstateras det att endast 49% av väljarna vet vad DÖ är och vad det innebär rent parlamentariskt.

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/article20925020.ab

51% är alltså totalt politiskt oinsatta, vet man inte vad DÖ är så har man heller inte lusläst Sverigedemokraternas partiprogram och kan förstå att det är den bästa politiken för Sverige och att den gynnar folket i alla samhällsklasser.

Denna okunnighet är socialdemokraternas hela livsluft idag och hela anledningen till att dom fortfarande ligger över 25%. För Sverigedemokraterna är det tvärtom tyvärr.

Min misantropi växer sig till oanade höjder då jag tänker på den genuina dumhet som den tvåbenta varelsen människan besitter.

Nu sitter ju inte dom flesta och häckar framför datorn och var skulle dom då få sin information, tidningar och tv?
Det är den muntliga vägen som gäller och den pågår för fullt,det tar en en jävla tid vilket bara är att acceptera så som det ser ut.
2015-06-08, 09:22
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
FranzLisztEj75 Nog för att SCB inte har det starkaste facit när det gäller SD, men någon "tröghetsfaktor" har jag då aldrig hört talas om. Har du någon källa på detta?

Tröghetsfaktor är mina ord på fenomenet att de viktar ned partier som ökar och viktar upp partier som minskar. Det är väl känt och omskrivet, jag tänker inte leta efter källor åt dig. Du får leta själv, tro på det, eller låta bli.
2015-06-08, 09:22
Medlem
Citat:

S 25,9%
V 6,8%
MP 6,8%

FI 1,9%
Övriga 1,1%

SD 15,7%

M 26,1%
FP 4,7%
C 7,3%
KD 3,7%

Osäkra väljare 13,0%

S+V+MP 39,5%
M+C+KD+FP 41,8%
Här är jämförelse med förra mätningen och senaste valet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in