2015-04-09, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Det finns en utmärkt funktion på FB, Ignore. Jag använder den själv på vissa skribenter så blir det lättare att läsa. Kör den på mig En fråga innan du gör det bara. Mellan 2010 och 2014 var tillströmningen väljare från 7K större än alla som sammantaget röstat på SD genom hela partiets historia (>800000 från 330000). Sedan september 2014 till idag har kanske ytterligare uppemot 400000 väljare från 7K tillkommit (16%= ca 1miljon och 19%= ca 1,2 miljoner). Från 2010 har alltså kanske uppemot 7-800000 väljare tillkommit. Väljare som inte gillar utvecklingen i Sverige och som radikalt vill sänka invandringsnivåerna, åtminstonde till övriga europeiska nivåer. SD-ledningen säger att de kommer fälla varje regering som ökar invandringen. Prata med oss, säger de. Jag tolkar det som att SD kan vara öppna att frångå kravet att sänka invandringen till 90% bara de får vara med och bestämma, eller sitta vid köttgrytan som man säger. De 330000 som röstade på partiet 2010 och alltså enligt MK idag var radikaliserade 2009 och de 7-800000 som sedan 2010 lämnat 7K med allt vad det innebär, var detta vad de hoppades på? Att SD-ledningen skulle utesluta (vissa) medlemmar och anamma 7K/MSM språkbruk om fascister, rasister, nazister och kanske inte alls KRÄVA radikalt sänkt invandring? Jag tror inte det. Var ska dessa tidigare 7K-väljare som satt sin förhoppning till SD då ta vägen? 7K? Soffan? Nytt kontroversiellt stigmatiserande parti? Precis det du säger om SvP har ju tidigare och än idag sagts om SD. Jag använde själv formuleringen pubertala om dem 2010. Ett år senare var jag medlem i ett parti för första gången i mitt liv. Precis som SD inte var förstahands alternativet för många utan det var flykt från 7K som inte kunde/ville lösa invandringsfrågan så kanske inte SvP eller något annat "radikalare" parti är förstahands alternativ utan SD IDAG kanske förmedlar att de inte heller kan/vill ta tag i invandringsproblemen på allvar. Som jag uppfattar det så kröker SD-ledningen rygg för MSM i vissa avseenden. Ska de kröka rygg för 7K? Varför ska då väljarna välja SD framför 7K? Om inte SD har handfasta tillförlitliga bevis för sitt handlande gentemot SDU och om de [SD min anm.] inte på allvar står bakom för sin kärnfråga, att anpassa svensk invandring till övriga europeiska länders nivåer så är jag övertygad om att SD kommer störtdyka. Då får Powergirl och Reidar etc sista skrattat, i alla fall i den här tråden. Jag är kritisk idag eftersom SD dragit igång det här utan att samtidigt presentera sina bevis. Det är underkänt! Har man fog för sitt agerande så visar man korten samtidigt, annars uppstår denna osäkerhet kring partiets trovärdighet och ärlighet. Jag deltar inte i OU, men hade jag fått frågan idag skulle jag för första gången sedan 80-talet sagt "osäker".

Eftersom 99% av ditt inlägg är OT för den här tråden, kommenterar jag bara det lilla som hör hemma här.

SD:s belackare, i den här tråden (och i verkligheten), kommer aldrig att få skratta mer än sig själv. SD:s opinionssiffror går visserligen lite upp och ner. Men sett över ett längre tidsperspektiv har man mycket god tillväxt i opinionen.

Redan innan valet var min prognos 20%. Ok, det var alldeles för optimistiskt. Men de 13% partiet faktiskt fick, var långt över de flesta opinionsundersökningar dagarna före valet.

"Mina" 20% kommer SD att uppnå i opinionsundersökningar senast innan midsommar. All uppmärksamhet i media om DÖ och SDU kommer naturligtvis bidra till det fina resultatet.

↪SD:s framgångar i opinionen redovisas i procentenheter.
↪Pojkduon Wilhelm & Kassler kommer inte ens att kunna redovisas i promille.
2015-04-09, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Eftersom 99% av ditt inlägg är OT för den här tråden, kommenterar jag bara det lilla som hör hemma här.

SD:s belackare, i den här tråden (och i verkligheten), kommer aldrig att få skratta mer än sig själv. SD:s opinionssiffror går visserligen lite upp och ner. Men sett över ett längre tidsperspektiv har man mycket god tillväxt i opinionen.

Redan innan valet var min prognos 20%. Ok, det var alldeles för optimistiskt. Men de 13% partiet faktiskt fick, var långt över de flesta opinionsundersökningar dagarna före valet.

"Mina" 20% kommer SD att uppnå i opinionsundersökningar senast innan midsommar. All uppmärksamhet i media om DÖ och SDU kommer naturligtvis bidra till det fina resultatet.

↪SD:s framgångar i opinionen redovisas i procentenheter.
↪Pojkduon Wilhelm & Kassler kommer inte ens att kunna redovisas i promille.

Tack för uppläxningen.
Jag anser att det jag skrev låg som grund för mina antaganden i kommande OU, en kommande större dipp i slutet april/maj och således OnT. Moderator får väl moderera om vederbörande finner det OT.

Så sent som för två dagar sedan trodde jag precis som du att SD skulle få 20% innan midsommar, men i avsaknad av uppvisande av evidens i aktuella fallet tror jag det här påverkar. Oavsett hur det faller ut är det förbaskat klantigt hanterat.
2015-04-09, 18:29
Medlem
Svithjods avatar
Hur i helvete lyckas SD lägga sådant medialt krokben på sig själva, det är nästan värt en applåd att man klantar sig så in i helvete?

Allt är uppdukat, Jimmie har gråtit ut hos elake Skavlan och sjuklövern gör bort sig i fråga efter fråga, då lyckas Åsa-Nesse från Småland ställa till med stort kaos.

Det SD anklagar SDU för kan till stora delar grävas fram om dem själva, så det här är bara som gjort för en massa svekartiklar nu och i framtiden

Varför skötte man inte det här mer smidigt och petade någon här och någon där och undvek att dra det i den mediala torktumlaren?

Det skall bli intressant och se om det här får någon effekt i oppinionen, i värsta fall så bromsar det upp SD´s tillväxt.

Jag som i det närmaste gapat av chock över hur sjuklövern bäddat för SD i opinionen med funderingar på hur jävla odugliga kan sjuklövern vara? Då kommer det här??
2015-04-09, 18:47
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Hur i helvete lyckas SD lägga sådant medialt krokben på sig själva, det är nästan värt en applåd att man klantar sig så in i helvete?

Allt är uppdukat, Jimmie har gråtit ut hos elake Skavlan och sjuklövern gör bort sig i fråga efter fråga, då lyckas Åsa-Nesse från Småland ställa till med stort kaos.

Det SD anklagar SDU för kan till stora delar grävas fram om dem själva, så det här är bara som gjort för en massa svekartiklar nu och i framtiden

Varför skötte man inte det här mer smidigt och petade någon här och någon där och undvek att dra det i den mediala torktumlaren?

Det skall bli intressant och se om det här får någon effekt i oppinionen, i värsta fall så bromsar det upp SD´s tillväxt.

Jag som i det närmaste gapat av chock över hur sjuklövern bäddat för SD i opinionen med funderingar på hur jävla odugliga kan sjuklövern vara? Då kommer det här??

Jag har svårt att tro att det nuvarande dramat skulle påverka SD i någon riktning alls. Folk bryr sig mer om verkligheten är politiska intriger. SD har förövrigt gått en golgatavandring i media de senaste åren utan att det hindrat dem från att växa vilket till stor del förklaras med att SDs tillväxt beror inte så mycket på vad de gör utan snarare på vad de andra gör.
2015-04-09, 18:48
Bannlyst
Ja fruktansvärt dåligt skött. Kan nog bromsa upp lite i OU, De som börjat fundera lite smått på SD kan nog lätt få kalla fötter av den här dårskapen!
2015-04-09, 18:54
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod

Den kortsiktiga effekten på opinionen är väl ändå förhållandevis ointressant? SD verkar ha stabiliserat sig kring 15% och även om ett parti förstås alltid vill växa så ska 15% med marginal räcka för att åstadkomma ett inflytande också i ett partis hjärtefrågor. SD behöver i praktiken inte växa mer, SD behöver bli på sikt en tänkbar samarbetspartner för andra partier. Därför gör SD nu det som dess systerparti i Danmark, Dansk folkeparti, redan har gjort: kastar ut de som kan hindra SD från att utgöra stöd till en regering eller rentav regeringsunderlag. Skillnaden mellan partierna är att SD växt snabbt, DF sakta. Det innebär förstås en större friktionsyta när omfattande oönskade element måste utkastas på kort tid.

För ett normalt parti borde förvisso hanteringen som varit sådär kunna föranleda ett visst opinionstapp (ganska beskedligt, men ändå). Men SD är inget vanligt parti i den bemärkelsen att folk röstar på dem för vad de är. Folk röstar troligtvis på SD för vad de andra partierna inte är. Invandringskritiska.
2015-04-09, 19:05
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Den kortsiktiga effekten på opinionen är väl ändå förhållandevis ointressant? SD verkar ha stabiliserat sig kring 15% och även om ett parti förstås alltid vill växa så ska 15% med marginal räcka för att åstadkomma ett inflytande också i ett partis hjärtefrågor. SD behöver i praktiken inte växa mer, SD behöver bli på sikt en tänkbar samarbetspartner för andra partier. Därför gör SD nu det som dess systerparti i Danmark, Dansk folkeparti, redan har gjort: kastar ut de som kan hindra SD från att utgöra stöd till en regering eller rentav regeringsunderlag. Skillnaden mellan partierna är att SD växt snabbt, DF sakta. Det innebär förstås en större friktionsyta när omfattande oönskade element måste utkastas på kort tid.

För ett normalt parti borde förvisso hanteringen som varit sådär kunna föranleda ett visst opinionstapp (ganska beskedligt, men ändå). Men SD är inget vanligt parti i den bemärkelsen att folk röstar på dem för vad de är. Folk röstar troligtvis på SD för vad de andra partierna inte är. Invandringskritiska.
Helt fel. SD måste fortsätta växa och nå åtminstone 25 % i nästa val helst 30 % och på så vis tvinga något av blocken att samarbeta med SD eller se sig totalt marginaliserade vilket kommer bli fallet om inte Sjuklövern lyssnar på missnöjet.
Att stanna på 15 % kommer inte leda någonstans.
2015-04-09, 19:50
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Tvärtom. I media framstår det som att Partitoppen rensar ut bland fachistoida element. Det gillar vanligt folk.
Sedan skall du komma ihåg att dom flesta som röstar SD inte gör det för att dom gillar SD, utan för att alternativen är ännu värre. Och dom rösterna lär nog inte gå tillbaka åt anda hållet. Möjligen fortsätta högerut till SvP.

Det tror jag faktiskt inte stämmer. Själv har jag röstat på SD 2010 och 2014, men överväger nu att gå över till KD. Det hela beror naturligtvis på om de sistnämnda nyktrar till i invandringsfrågan, vilket jag tror är ganska sannolikt.

Vi får se. Det ska bli intressant att följa kommande opinionsundersökningar. Jag tror inte att uteslutningsärendena kommer att få alltför negativ betydelse för SD. Dock har Karlssons omdömeslösa och pinsamma EXPO-fadäs för alltid rubbat min egen tilltro till nuvarande partiledning.

Jag kan som sagt bara tala för mig själv. Men jag tror du har fel att det inte kan uppstå godtagbara alternativ till SD inom borgerligheten.
2015-04-09, 22:22
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Det tror jag faktiskt inte stämmer. Själv har jag röstat på SD 2010 och 2014, men överväger nu att gå över till KD. Det hela beror naturligtvis på om de sistnämnda nyktrar till i invandringsfrågan, vilket jag tror är ganska sannolikt.

Vi får se. Det ska bli intressant att följa kommande opinionsundersökningar. Jag tror inte att uteslutningsärendena kommer att få alltför negativ betydelse för SD. Dock har Karlssons omdömeslösa och pinsamma EXPO-fadäs för alltid rubbat min egen tilltro till nuvarande partiledning.

Jag kan som sagt bara tala för mig själv. Men jag tror du har fel att det inte kan uppstå godtagbara alternativ till SD inom borgerligheten.

Svar om det fetade. Nej Kd kommer inte att ändra något väsentligt och inget annat parti heller. Det blir inget mer än löst prat. Väljarna förstår det och de har bara Sd som alternativ, de förstår mer och mer att situationen är akut det behövs förändringar snarast.

Sd kommer inte att minska i opinionen. Vad instituten redovisar är en helt annan sak. De har sin egen agenda och de vet att de inte kommer att bli avslöjade förrän i september 2018.
2015-04-10, 00:11
Medlem
Anders Ekegren (FP): SD på väg att bli Sveriges största parti

Anders Ekegren, kommunalråd för Folkpartiet i Solna menar att SD är på god väg att bli Sveriges största parti.

www.andersekegren.wordpress.com/2015/04/09/sverigedemokraterna-kan-mycket-val-bli-riksdagens-storsta-parti/

Tror ni Anders får rätt?
Vad tycker ni om Anders blogginlägg?
Hur kommer detta bemötas?
2015-04-10, 01:43
Medlem
De kommer fortsätta öka ett tag till. Med tiden kommer trenden att vända, sannolikt tillbaks till någon slags vänsterreaktion eller annat. Men i slutändan är nationalismens dagar över. Global ekonomi med dess krav på en gränslös värld, en global befolkning som kommer att uppnå 10 miljarder i en inte alltför avlägsen framtid, snabbare och enklare och billigare transportsytem för varje år, en snabbt krympande planet, stora geografiska områden som blir allt mindre beboeliga och fertila ...nationalismen står nog inför sitt sista slag. När jag läste på universitet var teorierna att redan under 80-talet var nationstatens era över. Men den måste bäras ut ur ringen tydligen.
2015-04-10, 07:28
Medlem
ElCampeadors avatar
Önsketänkande, adminulator.

Det gemene man reagerar på och därför röstar SD är för att man i högre grad börjar märka att svarta negrer från Afrika och araber från mellanöstern inte är som folk och inte heller kan bli som folk. De ställer till kaos var de än befinner sig, vilket nära på nog är överallt nu.

Vidare så kommer vår ekonomi att krascha, precis som flera andra i Europa. Vänta på smällen som kommer när den eurasiska valutaunionen gör att länder börjar byta oljevaluta. Det kommer få dollarn att sjunka i botten och det kommer dra med sig Europa rakt ned i toaletten.

Det du får är alltså en redan upprörd befolkning som inte vill ha invandrare och som ser invandrare som parasiter. Vilket de ju är. Sen lägger du på det att svartingarna inte längre kan få några bidrag från en stat som inte har råd längre. Det betyder krig om resurser.

SD kommer inte att räcka till, nej. Jag råder alla som läser det här att flytta ut på landet och omge sig själva med likasinnade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in