2014-08-29, 11:48
Medlem
cutlerjrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Så för att inte missgynna ett främlingsfientligt parti bör ett företag som sysslar med opinionsundersökningar inte anställa invandrare?

Du får tolka det precis hur du vill, men om det nu gör så att de som svarar inte vill uppge ex SD skulle iaf jag anse det vara ett problem.
2014-08-29, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Så för att inte missgynna ett främlingsfientligt parti bör ett företag som sysslar med opinionsundersökningar inte anställa invandrare?
Det kan man väl göra.
Men då måste man vara ganska säker på hur man ska vikta resultatet till följd av detta.
2014-08-29, 12:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Med tanke på den allt mer frekventa " SD ställer till med parlamentariskt kaos" som dyker upp i media samtidigt som till och med journalisterna börjar erkänna att SD ofta är underrepresenterade i opinionsmätningarna så tror jag att SD kommer skrälla.
Dessutom fattar både de övriga partierna och media varthän det barkar.
2014-08-29, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Innan EU-valet 2014 gick det bättre för Sifo, som då gissade 8,6, bara 1,1 under valresultatet, så det finns hopp för dem.
Nja, 3 veckor före EU-valet 2014, gissade Sifo 4.1%

Inkompetenskoefficient: 9.7/4.1 = 2.37
10.1% x 2.37 = 23.9%

Man ska inte jämföra med de mätningar som var gjorda dagen före valet.
Där är vi inte ännu, och kan därmed inte jämföra korrekt.
Senast redigerad av lantis60 2014-08-29 kl. 12:49.
2014-08-29, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Med tanke på den allt mer frekventa " SD ställer till med parlamentariskt kaos" som dyker upp i media samtidigt som till och med journalisterna börjar erkänna att SD ofta är underrepresenterade i opinionsmätningarna så tror jag att SD kommer skrälla.

Det gjorde Nicolae Ceaușescu också ... till slut Det återstår att se om svenska förtryckareliten 7K och MSM fattar tidigare.

Jag misstänker som någon annan skrivit tidigare att man gjort sina egna icke-offeciella OU och sett att SD ligger väldigt högt. Det skulle förklara hysterin, fusket, mobbning, ja precis allt som SD utsätts för. Inget parti, ingen partiledare har varit så groteskt hårt ansatt och så orättvist behandlat som JÅ och SD.

Mona, Juholt, Ohly, Freivalds etc var ju hårt ansatta för saker de gjorde eller sa som var juridiskt eller moraliskt fel.

OT. Om man nu ska kvotera in folk överallt, varför lobbar man inte för att även SVT och SR ska spegla de politiska åsikter som finns i landet. Antingen det eller ta hårdare tag mot ensidig politisk propaganda eller lägg ner statlig finansiering.
2014-08-29, 13:15
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Även jag börjar få tillbaka SD-självförtroendet. Lovade för ett par år sedan att om SD inte fick mer än 20% i riksdagsvalet 2014 att äta upp min avatar. Det är banne mig inte långt ifrån. Följer man Jimmie Åkessons twitter med reportage och fotografier från sin Sverigeresa blir man överraskad hur många människor som kommer och lyssnar en fredagsmorgon kl 10 i Uddevalla, som exempel: https://twitter.com/fogelklou/status/505278033830617088/photo/1
Det finns inte en chans i världen att någon annan partiledare i Sverige skulle dra lika mycket folk. Och fem torgmöten per dag ungefär. Det skrivs i lokalmedia. Människor talar mer varandra; frågar om de skall gå på eller har varit på Jimmies torgmöte? Och nu har han varit på TV och radio konstant i flera dagar, inklusive t.ex. Gomorron Sverige där en kurd ringer in och säger att han skall rösta på SD. En timme i P4 Östergötland med lyssnarfrågor, en opartisk journalist och myspys i studion osv osv. SD åker som en stormvind genom hela landet.

Samtidigt bråkar Alliansen och SVaMP om påvens skägg och småpengar: http://www.di.se/artiklar/2014/8/29/s-toppar-en-krigsforklaring/

Känner själv hur SD-hatet och SD-mysticismen i samhället håller på att luckras upp tack vare all exponering i media. Opinionsinstituten har inte en chans att hänga med i svängarna! Det kan mycket väl bli en skräll av Junilistan-typ från 2004. Två dagar innan EU-valet 2004 slog Junilistan rekord i en SIFO-mätning som presenterades den 11 juni och fick hela 5,2%! Men de fick inte vara med i slutdebatten på TV. Två dagar senare var själva valet och de fick 14,5%!! En total superöverraskning. Speciellt märklig eftersom det varken borde finnas en Bradley eller omvänd Bradley-effekt. Jag har inte läst hur opinionsinstituten kunde ta så fel, men de måste ha gjort extremt dåliga viktningar. Medvetet eller omedvetet?

All bets are off vad gäller SD i detta riksdagsval. Om det inte rullas upp en gigantisk skandal kring SD de närmaste dagarna så är över 15% som i en ask. Och med opinionsinstitutens tillkortakommanden kring Junilistan 2004, är heller inte 20% en omöjlighet. För oss som är insatta i Sveriges situation och massinvandringen är detta val ett ödesval för Sverige. Fortsätter massinvandringen i enlighet med Reinfeldts prognoser i en mandatperiod till, så är det Sverige som vi ens har idag en saga all om 10-15 år - och det är irreversibelt. Innan detta århundrades slut är Sverige ett muslimskt land (pga de höga födslotalen bland muslimer och de låga hos etniska svenskar plus dödstalen hos den etniskt svenska befolkningen (om 15-20 år) är hela 40-talskullarna borta. Någonstans fattar svensken detta och det är nu det gäller. Ett SD över 20% kan antagligen kraftigt begränsa invandringen till Sverige - för om de inte får gehör för sin invandringspolitik, vet Allianspartierna och S att SD kommer stjäla ännu fler av deras arbetstillfällen och makt i nästa val.

PS. Powergirl har lovat att skaffa en hatt och äta upp den om SD får 15% eller mer i riksdagsvalet i höst.
2014-08-29, 13:44
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Nja, 3 veckor före EU-valet 2014, gissade Sifo 4.1%

Inkompetenskoefficient: 9.7/4.1 = 2.37
10.1% x 2.37 = 23.9%

Man ska inte jämföra med de mätningar som var gjorda dagen före valet.
Där är vi inte ännu, och kan därmed inte jämföra korrekt.

Tänkte också på det där. SIFO kom rätt nära (om än en hyfsad underskattning) i sin sista mätning före EU-valet, men hur kunde de sätta SD på 4,1% bara några veckor tidigare? Där pratar vi ju inte om felmarginalmarginaler och jag tror inte heller att SD mer än fördubblade sitt stöd på bara några veckor.

Jag upplever det som att man avsiktligt sätter SD för lågt, eftersom man vill minska bandwagoneffekten. Jag tror att de flesta institut kommer att justera upp dem i sin sista mätning före valet, eftersom det då handlar om att komma så nära valresultatet som möjligt.
2014-08-29, 14:02
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Frågan är bara varför Opinionsinstituten väljer att göra ett dåligt utfört arbete? Om de ger tex SD 8% och SD hamnar på 15% så är deras undersökning inte särskilt trovärdig, och allt i den branschen måste väl ändå handla om förtroende och att kunna pricka rätt.
Jag tror att förklaringen delvis kan vara att vi i den här tråden endast tittar på SD, medan opinionsinstituten ser till helheten.

Säg att SD får 15 procent i riksdagsvalet och att de sista opinionsundersökningarna innan valet säger att de kommer att få 10 procent. Säg vidare att 7K blir helt korrekt mätta i förhållande till varandra. I ett sådant läge är felet för SD 1/3 samtidigt som felet för varje medlem av 7K endast är 1/18.

Om opinionsinstituten lyckas pricka 7 av 8 partier på detta sätt så kan de tillgodose behoven hos 7K/MSM och samtidigt hävda en viss form av kompetens till andra kunder.
Senast redigerad av Gynekologstol 2014-08-29 kl. 14:06.
2014-08-29, 14:08
Medlem
IHateThisPlanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Frågan är bara varför Opinionsinstituten väljer att göra ett dåligt utfört arbete? Om de ger tex SD 8% och SD hamnar på 15% så är deras undersökning inte särskilt trovärdig, och allt i den branschen måste väl ändå handla om förtroende och att kunna pricka rätt.
SD kommer inte få 15% dom har som mål att bli ett 15% parti dom kommer få 9.7 och det blir precis så ni blir missnöjda vid valdagen då det är precis den siffran ni väntar er.
2014-08-29, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IHateThisPlanet
SD kommer inte få 15% dom har som mål att bli ett 15% parti dom kommer få 9.7 och det blir precis så ni blir missnöjda vid valdagen då det är precis den siffran ni väntar er.

Lovar även du att äta upp din hatt om du har fel?
2014-08-29, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
En teori till varför SD är lägre hos den yngre befolkningen kan kanske vara att andelen invandrare är mycket högre i de yngre åldrarna. En annan förklaring kan vara att de yngre ofta har en och annan invandrad bekant och får dåligt samvete av att rösta på dem. En tredje förklaring kan vara att yngre bor i storstäder i högre utsträckning, och storstadsbor tenderar vara individualister i högre utsträckning än vad de är nationalister.

Men stämmer verkligen siffrorna att ungdomar vänder SD ryggen? Jag tvivlar.
2014-08-29, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Precis, SD har som störst stöd i åldersgruppen 18-30år och även MP och F! har stort stöd bland den yngre generationen.
S är däremot betydligt svagare bland yngre och har sin styrka bland de äldre. Ett oroande tecken som S borde ta på allvar.
Det finns ju alltid muslimer som kan rösta på dem. De kan marknadsföra sig som ej SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in