Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Med tanke på den allt mer frekventa " SD ställer till med parlamentariskt kaos" som dyker upp i media samtidigt som till och med journalisterna börjar erkänna att SD ofta är underrepresenterade i opinionsmätningarna så tror jag att SD kommer skrälla.
Dessutom fattar både de övriga partierna och media varthän det barkar.
Även jag börjar få tillbaka SD-självförtroendet. Lovade för ett par år sedan att om SD inte fick mer än 20% i riksdagsvalet 2014 att äta upp min avatar. Det är banne mig inte långt ifrån. Följer man Jimmie Åkessons twitter med reportage och fotografier från sin Sverigeresa blir man överraskad hur många människor som kommer och lyssnar en fredagsmorgon kl 10 i Uddevalla, som exempel:
https://twitter.com/fogelklou/status/505278033830617088/photo/1
Det finns inte en chans i världen att någon annan partiledare i Sverige skulle dra lika mycket folk. Och fem torgmöten per dag ungefär. Det skrivs i lokalmedia. Människor talar mer varandra; frågar om de skall gå på eller har varit på Jimmies torgmöte? Och nu har han varit på TV och radio konstant i flera dagar, inklusive t.ex. Gomorron Sverige där en kurd ringer in och säger att han skall rösta på SD. En timme i P4 Östergötland med lyssnarfrågor, en opartisk journalist och myspys i studion osv osv. SD åker som en stormvind genom hela landet.
Samtidigt bråkar Alliansen och SVaMP om påvens skägg och småpengar:
http://www.di.se/artiklar/2014/8/29/s-toppar-en-krigsforklaring/
Känner själv hur SD-hatet och SD-mysticismen i samhället håller på att luckras upp tack vare all exponering i media. Opinionsinstituten har inte en chans att hänga med i svängarna! Det kan mycket väl bli en skräll av Junilistan-typ från 2004. Två dagar innan EU-valet 2004 slog Junilistan rekord i en SIFO-mätning som presenterades den 11 juni och fick hela 5,2%! Men de fick inte vara med i slutdebatten på TV. Två dagar senare var själva valet och de fick 14,5%!! En total superöverraskning. Speciellt märklig eftersom det varken borde finnas en Bradley eller omvänd Bradley-effekt. Jag har inte läst hur opinionsinstituten kunde ta så fel, men de måste ha gjort extremt dåliga viktningar. Medvetet eller omedvetet?
All bets are off vad gäller SD i detta riksdagsval. Om det inte rullas upp en gigantisk skandal kring SD de närmaste dagarna så är över 15% som i en ask. Och med opinionsinstitutens tillkortakommanden kring Junilistan 2004, är heller inte 20% en omöjlighet. För oss som är insatta i Sveriges situation och massinvandringen är detta val ett ödesval för Sverige. Fortsätter massinvandringen i enlighet med Reinfeldts prognoser i en mandatperiod till, så är det Sverige som vi ens har idag en saga all om 10-15 år - och det är irreversibelt. Innan detta århundrades slut är Sverige ett muslimskt land (pga de höga födslotalen bland muslimer och de låga hos etniska svenskar plus dödstalen hos den etniskt svenska befolkningen (om 15-20 år) är hela 40-talskullarna borta. Någonstans fattar svensken detta och det är nu det gäller. Ett SD över 20% kan antagligen kraftigt begränsa invandringen till Sverige - för om de inte får gehör för sin invandringspolitik, vet Allianspartierna och S att SD kommer stjäla ännu fler av deras arbetstillfällen och makt i nästa val.
PS. Powergirl har lovat att skaffa en hatt och äta upp den om SD får 15% eller mer i riksdagsvalet i höst.