2008-10-08, 02:40
Medlem
mr_iohans avatar
jag har ibland väldigt torr hårbotten i kombination med mjäll som kan ställa till riktiga helvetes nätter. Dock räcker det med att tvätta med schampo och sen balsam så brukar det gå bort temporärt.
Citera
2008-10-08, 11:16
Medlem
magis avatar
--

Hade torr hud, hudsprickor samt utslag och gick till läkare i säkert 10 år men inget hjälpte.
1999 var jag i en annan stad och fick en annan läkare som var hudläkare,
för jag hade utslag som kliade otroligt mycket.
Hon sa att det kunde vara hudsvamp.
Jag fick antisvampsalva som bara lindrade en månad eller två.
Sedan fick jag terbinafin tabletter som rensar kroppen på svamp och efter det har jag inte bara blivit av med torr hud,
sedan många år utan andra saker som tydligen indirekt hade med svampen i kroppen att göra.
Själv tror jag att immunförsvaret får jobba extra av svamp i kroppen och kan inte försvara sig helt som det ska,
men efter att svampen försvann fick immunförsvaret tid och ork att ta tag i småsaker.

Man ska inte helt lita på läkare utan alltid ifrågasätta och läsa på, så man kan föra en dialog med läkaren och då sätta lite press på dem.
Nästa gång är han förhoppningsvis lite mer påläst.

Magi
---
Citera
2008-10-08, 12:54
Medlem
Okej ska då avslöja min huskur mot klåda.

Fick en jävla klåda igår kväll över hela armen, det slutade inte klia så jävla jobbigt. Visste att jag inte skulle kunna sova på hela natten så jag funderade lite och tänkte på nått som skulle kunna avleda klådan med nått annat. Cayennepeppar.

Spolade helt enkelt ner hela armen med vatten och pepprade på rikligt med cayennepeppar över armen och smorde in, tog till lite extra vatten för att öka smorningsgraden. Först kändes inget. Efter några minuter började det värmas lite, sen kom det gradvis och slutligen efter ca 5-10 min började det bränna rätt rejält. Men på ett skönt sätt, och 10 ggr hellre detta att föredra än en jävulsk klåda.

Det satt jag med i 15-20 min innan jag sköljde av armen. Klådan helt borta. Inte ens en retning dök upp. Grymt skön känsla. Efter det gick jag och la mig och sov så gött. Känns även finfint så här dagen efter också, ingen klåda.

Tar förstås inget ansvar över denna metod om någon är överkänslig mot cayennepeppar eller har någon sjukdom som påverkas negativt av detta. Måste ni kolla upp själva isåfall.

Annars måste det väl vara tämligen harmlöst med lite cayennepeppar skulle jag tro. Funkade ypperligt för mig iaf..

//
Senast redigerad av BJB 2008-10-08 kl. 12:57.
Citera
2008-10-09, 23:59
Medlem
ExtraAllts avatar
Varför kliar benen?

Mina ben kliar som fan ibland. Inte huden, utan benen inuti. Känns som att det är myror mellan huden och skelettet i benen.
Känns nästa som när benen domnar bort och det sticks i benen, men inte lika grovt. Det är en svag version av det.
Det går inte att göra något åt det, går inte att klia, går inte att glömma, går inte att ignorera.
Vet någon om varför? Och kanske vad man ska göra/äta för att det ska bli bättre?
Läste för ett tag sen att det kan vara järnbrist, men jag vet tror inte det...
Citera
2008-10-10, 00:36
Medlem
magis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraAllt
Mina ben kliar som fan ibland. Inte huden, utan benen inuti. Känns som att det är myror mellan huden och skelettet i benen.
Känns nästa som när benen domnar bort och det sticks i benen, men inte lika grovt. Det är en svag version av det.
Det går inte att göra något åt det, går inte att klia, går inte att glömma, går inte att ignorera.
Vet någon om varför? Och kanske vad man ska göra/äta för att det ska bli bättre?

växtvärk?

---
Citera
2008-10-10, 01:07
Medlem
ladylikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraAllt

Det var ju reklam för ett läkemedel mot detta för ett tag sedan, dom sa i reklamen "har du myror i benen" typ. Kommer inte ihåg vad denna åkomma kallas för eller vad läkemedlet heter men gå in på närmaste apotek!
Citera
2008-10-10, 01:09
Bannlyst
Jag har också varit med om det. Känns som att det kliar men man kan inte hitta var.. man gnider hela benet men det sitter änna innuti.. grymt irriterande!!
Citera
2008-10-10, 01:29
Medlem
Restles legs syndrome, tror jag sjukdomen heter. Jag får så ibland, om jag sitter länge och om jag äter en stor middag med mycket fet mat/alkohol. Känns som att jag måste ställa mig upp och gå/röra på benen. Även ibland när jag ligger och skall sova, så kliar det och jag måste röra på benen.
Citera
2008-10-10, 02:13
Medlem
Herrtrosas avatar
Jag vet inte om det är samma grej, men jag kan känna att det kliar i benen så in i helvete när jag har gått en lång promenad i kylan och sedan kommer in i värmen. Inte går det över i första taget heller. Kliar man så hjälper det inte, det sitter liksom inte i skinnet på något sätt. Känns mer som att ett slag med öppen handflata på benen hjälper bättre
Citera
2008-10-10, 12:22
Medlem
ExtraAllts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
Jag vet inte om det är samma grej, men jag kan känna att det kliar i benen så in i helvete när jag har gått en lång promenad i kylan och sedan kommer in i värmen. Inte går det över i första taget heller. Kliar man så hjälper det inte, det sitter liksom inte i skinnet på något sätt. Känns mer som att ett slag med öppen handflata på benen hjälper bättre

Japp, exakt. Ett par slag brukar hjälpa lite, men det gör ont bara då.
Du vet allafall när och varför du får det, men jag vet inte varför...

magi: HAHAHA jaja. Det enda som växer på mig är det jag har mellan benen.
Citera
2008-10-10, 13:50
Medlem
Rls

det du "lider" av skulle kunna va rls, restless legs syndrome. det är inte särskilt ovanligt. du kan läsa om det på rls.nu eller googla restless legs syndrome.
jag har det själv, kan inte riktigt säga hur länge jag haft det, men i kombination med mina sömnproblem jag haft de senaste 10 åren så blir vissa nätter fruktansvärda. helt omöjligt att hitta en position som är ok. ibland är det nästan så jag skulle vilja amputera benen.
Citera
2008-10-10, 15:07
Medlem
ExtraAllts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merdique
det du "lider" av skulle kunna va rls, restless legs syndrome. det är inte särskilt ovanligt. du kan läsa om det på rls.nu eller googla restless legs syndrome.
jag har det själv, kan inte riktigt säga hur länge jag haft det, men i kombination med mina sömnproblem jag haft de senaste 10 åren så blir vissa nätter fruktansvärda. helt omöjligt att hitta en position som är ok. ibland är det nästan så jag skulle vilja amputera benen.

Fan va skönt det känns att det inte bara är jag som har samma problem. Just nätter, då man är riktigt trött och ska sova börjar benen klia och man måste hitta nya kalla ställen på sängen för att det ska klia mindre.

Har du pratat med någon läkare om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in