2011-10-22, 08:43
Medlem
Tänkte sätta en brytare på mina extraljus, så att jag på så vis bestämma om jag bara skall använda helljuset, eller både helljuset och extraljusen. Jag har en brytare med 3st stift baktill (tror det är + - och en jord).

Mvh
Citera
2011-10-22, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikWalfridsson
Tänkte sätta en brytare på mina extraljus, så att jag på så vis bestämma om jag bara skall använda helljuset, eller både helljuset och extraljusen. Jag har en brytare med 3st stift baktill (tror det är + - och en jord).

Mvh

Har brytaren 2 eller 3 lägen? borde ju räcka att du läggen den på plus eller minus kabeln ifall du inte har tänkt krångla till det med något relä. I så fall klara du ju dej med 2 av stiften.

Citat:
Ursprungligen postat av Faaasaaan
Vad fint.
Jag tänkte tanka min bil idag.

Nån som har nåt annat roligt på gång med sin bil idag?

Försöker sälja min bil ida, intresserad?
Citera
2011-10-22, 10:10
Medlem
inkoppling av extraljus...
Om du gör som så att du har ett relä som styr extraljuset så gör du som så att primärsidan (spolen på relät) plus matar du från helljuskabeln och minus matar du från din brytare. Gör du så så kan du ha bara en kabel från kupén, eftersom du tar minusen från jorden precis intill knappen.
Då du skriver någonting om + och - på knappen, så tror jag att du har rört till det med logiken en aning. Som det fungerar med knappen är att det är en common och en normalt sluten och en normalt bruten. Och du ska koppla jorden till common och minusmatningen till relät från den normalt brutna.
Hoppas du fixar det.
Citera
2011-10-22, 12:02
Medlem
När jag kikar på baksidan så finns det tre "stift" där jag ska ansluta kablar.
De som finns är: earth, load, och supply.

Hur ska jag koppla för att kunna stänga av och på extraljuset med knappen? Så att jag kan välja om jag bara vill ha helljus, eller helljus + extraljus?
Citera
2011-10-22, 12:28
Medlem
Citat:
När jag kikar på baksidan så finns det tre "stift" där jag ska ansluta kablar.
De som finns är: earth, load, och supply.

Hur ska jag koppla för att kunna stänga av och på extraljuset med knappen? Så att jag kan välja om jag bara vill ha helljus, eller helljus + extraljus?

Earth jordar du i karossen någonstans, se till att det inte är färg eller skit imellan.

sedan måste du lokalisera extraljusens relä. sedan skall du ta reda på vilken kabel som är styrströmmen till relät och lägg brytaren på den. load= där plus kommer in och från supply vidare till relät.
Citera
2011-10-22, 12:47
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakkii
Earth jordar du i karossen någonstans, se till att det inte är färg eller skit imellan.

sedan måste du lokalisera extraljusens relä. sedan skall du ta reda på vilken kabel som är styrströmmen till relät och lägg brytaren på den. load= där plus kommer in och från supply vidare till relät.
du glömde en sak säkring ska det vara om du ska dra en kabel med plus i. är ju mycket lättare att bara dra in en kabel för jordningen av relät istället. bara att jorda nånstans inne i bilen än att dra två kablar en in och en ut...
Citera
2011-10-22, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svempus
du glömde en sak säkring ska det vara om du ska dra en kabel med plus i. är ju mycket lättare att bara dra in en kabel för jordningen av relät istället. bara att jorda nånstans inne i bilen än att dra två kablar en in och en ut...

Rätt, men sedan e de ju lite svårt att veta hur det är lagat på just hans bil med så de kan hända att de inte alls går att göra på de vise jag försökte förklara..
Citera
2011-10-22, 13:42
Medlem
Jag har redan satt i ett relä dit jag nu kopplat extraljusen.

Har kopplat såhär:
87. Till extraljusen
30. Från batteriets pluspol (använd en säkring också)
86. Styrström
85. Jord

Kan någon förklara aningen utförligt hur jag ska dra kablarna som? Är dålig på dehär me eldragning eftersom de är så förbannat tråkigt..
Citera
2011-10-22, 13:55
Medlem
Jag har en bild som kanske kan hjälpa dig. Det är tillomed en brytare med 3 stift inkopplad i bilden
här är den:
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=ab22201115145dd48
Citera
2011-10-22, 16:12
Medlem
Citat:
Jag har redan satt i ett relä dit jag nu kopplat extraljusen.

Har kopplat såhär:
87. Till extraljusen
30. Från batteriets pluspol (använd en säkring också)
86. Styrström
85. Jord

Kan någon förklara aningen utförligt hur jag ska dra kablarna som? Är dålig på dehär me eldragning eftersom de är så förbannat tråkigt..

du ska mata 85 "jord" via din knapp i kupén.
vill du ha det schema som jag ritat pm'a mig så mejlar jag.
Citera
2011-10-22, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagharingetjobb
du ska mata 85 "jord" via din knapp i kupén.
vill du ha det schema som jag ritat pm'a mig så mejlar jag.
Jag ska alltså klippa min jordkabel som jag satt på relät och koppla den delen som kommer från jordpunkten på "load" på brytaren, och den andra kabeln på supply?
Citera
2011-10-22, 18:33
Medlem
Med de anslutningr du har så borde du ha en kontrollampa i brytaren eller?

Om så är fallet och du vill att den ska lysa när extraljusen lyser så koppla så här:

Bryt upp kretsen som går till 86,
koppla den matande delen till supply,
dra från load till relät
dra earth till jord
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem