Citat:
Ursprungligen postat av Stampe89
Jag har läst mer matte än jag vill erkänna, dock lyckades en vän till mig till en viss mån få mig att darra. Jag känner ett behov av att få mitt synsätt bekräftat av er, en skara som vet vad ni pratar om.
Sannolikheten för krona är 50%, sannolikheten för klave är 50%.
Min gode vän, samt övriga som deltog i diskussionen påstår att följande sekvens:
Kr - Kl - Kr - Kr - Kl - Kl - Kl - Kr - Kl - Kr
är mer sannolik än följande:
Kr - Kr - Kr - Kr - Kr - Kr - Kr - Kr - Kr - Kr
Följande argument: I det långa loppet kommer så kommer antalet klave och krona hamna på 50% vardera och därför är det mer sannolikt att första sekvensen uppstår. Eller något liknande argument, jag ville bara fortsätta på att insistera enligt det som jag har blivit uppväxt med:
Det är lika sannolikt att det kommer 200 Kr i rad som något annat utfall. SLUMPEN HAR INGET MINNE.
Snälla bullen, finns det någon fin länk som sammanfattar det jag vill få sagt som jag kan räcka över till min käre vän. Eller hu hemska tanke, kan jag på något vänster tänka fel?
Om du kastar slanten bara 10 gånger eller börjar ett nyt försök efter misslyckandet, är sannoligheten samma. Men om du kastar slanten 1000 gånger eller så länge, att någon av sekvenserna dyker upp har din kompis rätt.
Vi tar ett exempel: Ni båda har kastat 5 gånger och allt har lyckats. Båda får fel resultat med 6. kast. Du måste börja från början, men din kompis har redan 3 från sin sekvens han har fördel.