2011-10-22, 21:51
Medlem
Luftfrikadelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Det är en helt okej stad att bo i sen kan du "tura" hela tiden också.

Jo för 60kr t/r och ett flak öl (carlsberg) för 200kr flaket. Samt att man inte får dricka utombar öl på de svenska båtarna... Kul!
Citera
2011-10-23, 11:48
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftfrikadelle
Jo för 60kr t/r och ett flak öl (carlsberg) för 200kr flaket. Samt att man inte får dricka utombar öl på de svenska båtarna... Kul!
Men det är ju inte därför man "turar",det är för charmen!
Citera
2011-10-23, 12:59
Medlem
Luftfrikadelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Men det är ju inte därför man "turar",det är för charmen!

När man va 15-17 va det charm kul fest woopie! Men inte nu när det är billigare att handla systemöl och sedan gå på krogen
Citera
2011-10-23, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Du har bara rock på söder samt pl13/mogwai (lite rockigare än vanliga pubar) inne i centrum samt metalbaren på tivoli fast inte varit där på länge så ingen aning om hur det är där nu.
24/7 är billigt gym, finns i centrum samt söder.
Kul att det verkar finnas lite rockiga pubar, finns inte en enda i Malmö (typ).

Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Söder/närlunda är invandrarområde men det lär också va enda stället du har chans på lägenhet.
Jag har tackat ja till en lägenhet. Inte i Närlunda. Inte i ett invandrarområde. Var bara nyfiken på Närlunda eftersom jag hade chans på en lägenhet där. 1600 ködagar.

Citat:
Skulle inte vilja flytta tillbaka till Helsingborg övht då jag tycker att speciellt tjejerna är fruktansvärt nosiga och tror att de är något. Väldigt svårt att träffa nya folk om man har bott i staden en längre tid... Liksom svårt att penetrera grupperna...
Allt det stämmer ju in på Malmö också så känns inte som något nytt, först nu när jag sannolikt flyttar härifrån har jag lärt känna lite folk.

Citat:
Det är en helt okej stad att bo i sen kan du "tura" hela tiden också.
Låter som alla svenska städer. Största fördelen är att det är lätt att ta sig därifrån.

Angående gym lutar det nust nu åt 24/7 (även om det verkar vara ett McDonalds-gym). Detta eftersom jag tänkte börja träna redan nu i Malmö.
Senast redigerad av Sarajevo 2011-10-23 kl. 15:21.
Citera
2011-10-24, 20:04
Medlem
Vesterbrogades avatar
Flyttade hit från sthlm i juli. Jag är redan uttråkad och åker till kph i princip varje helg. Dels för att jag som 19-åring har lättare att komma in på uteställen där och att jag saknar storstadslivet helt enkelt. Dock finns det många trevliga pubar här!

Visst är det är en mysig stad med otroligt vacker utsikt över havet, men då är det ju trevligt att bo där man faktiskt har sundsutsikt haha. Bor själv i stattena vilket har sina goda sidor: pub norrbro, netto (deprimerande men billigt), gym samt att det är bra bussförbindelser.

anyhow, hoppas du kommer trivas bättre än jag!
Citera
2011-10-25, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vesterbrogade
Flyttade hit från sthlm i juli. Jag är redan uttråkad och åker till kph i princip varje helg. Dels för att jag som 19-åring har lättare att komma in på uteställen där och att jag saknar storstadslivet helt enkelt. Dock finns det många trevliga pubar här!

Visst är det är en mysig stad med otroligt vacker utsikt över havet, men då är det ju trevligt att bo där man faktiskt har sundsutsikt haha. Bor själv i stattena vilket har sina goda sidor: pub norrbro, netto (deprimerande men billigt), gym samt att det är bra bussförbindelser.

anyhow, hoppas du kommer trivas bättre än jag!
Kommer bo i Wilson Park. Verkar väldigt lugnt där, stämmer det? Kommer också ha busskort för hela Skåne och har möjlighet att slagga på en kompis soffa i Malmö så jag har inte gett upp hoppet.

Netto är bara för deprimerande. Det slår aldrig fel heller: Endast en kassa öppen, inget folk i kön när man kommer in. Alla tar sig till kassan samtidigt och plötsligt står där 30 pers med fullastade korgar. En gång var två kassor öppna, tro fan att jag väljer en kassa där personen framför mig betalar 300 svenska kronor i enkronorsmynt. Nej, Netto bojkottar jag gärna.

Hur lång tid tar det till Köpenhamn? Via Helsingör då? Vad kostar det?
Citera
2011-10-25, 15:46
Medlem
Vesterbrogades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarajevo
Kommer bo i Wilson Park. Verkar väldigt lugnt där, stämmer det? Kommer också ha busskort för hela Skåne och har möjlighet att slagga på en kompis soffa i Malmö så jag har inte gett upp hoppet.

Netto är bara för deprimerande. Det slår aldrig fel heller: Endast en kassa öppen, inget folk i kön när man kommer in. Alla tar sig till kassan samtidigt och plötsligt står där 30 pers med fullastade korgar. En gång var två kassor öppna, tro fan att jag väljer en kassa där personen framför mig betalar 300 svenska kronor i enkronorsmynt. Nej, Netto bojkottar jag gärna.

Hur lång tid tar det till Köpenhamn? Via Helsingör då? Vad kostar det?

Har inte riktigt utforskat WP än, men det verkar lugnt och ser fint ut. Busskort är nog en av de bästa investeringarna man kan göra här. Helvetes jobbigt att cykla uppför alla branta backar..

Haha du beskriver netto riktigt bra! Verkar vara en samlingsplats för de mest bisarra/skumma typer.. och de som betalar i enkronor!
Kph via helsingör tar ca 1½ timme, men det är rätt smidigt tycker jag. En vuxenbiljett med Jojo reskassa går på ca 160 kr t&r kostar det dubbla över bron.
Citera
2011-10-25, 20:27
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
När man va 15-17 va det charm kul fest woopie! Men inte nu när det är billigare att handla systemöl och sedan gå på krogen
Nja,nu var det inte riktigt det jag menade.Charm kan ses på olika sätt,och ha olika betydelser.
Citera
2015-09-09, 10:56
Medlem
Jag återupplivar den här tråden.

Det är så att jag funderar på att flytta till Helsingborg, men har aldrig varit i staden. Hur är staden egentligen? Var ska man bo om man vill ha havsutsikt från lägenheten? Vad är det för priser i dessa områden, för typ en tvåa på minst 40 kvm?

Jag har förstått att det finns mycket caféer och pubar, vilket är positivt. Det borde ju innebära att det även går att träffa lite folk för någon som aldrig satt sin fot där tidigare? Men vad kan man göra i övrigt?
Citera
2015-09-09, 17:45
Medlem
DEVGRUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Jag återupplivar den här tråden.

Det är så att jag funderar på att flytta till Helsingborg, men har aldrig varit i staden. Hur är staden egentligen? Var ska man bo om man vill ha havsutsikt från lägenheten? Vad är det för priser i dessa områden, för typ en tvåa på minst 40 kvm?

Jag har förstått att det finns mycket caféer och pubar, vilket är positivt. Det borde ju innebära att det även går att träffa lite folk för någon som aldrig satt sin fot där tidigare? Men vad kan man göra i övrigt?

Trevligt, ett tips är ju att åka ner över en weekend för att känna staden lite. Vacker stad vid havet där du inte behöver sakna något inom restaurang & shopping. Beror lite på vilken ålder du är i och vilka intressen du har. Fördelen med HBG och havsutsikt är att staden är långsmal så en stor del av staden ligger mot havet. Sen har även lägenheter uppe på landborgen, (en höjd) utsikt då man ser över husen närmast mot havet. Stadsdelar du ska satsa på är Norr, Ringstorp, Centrum, Söder, Tågaborg, Olympia, Slottshöjden, Råå, Ättekulla för att kunna se havet. Hade du tänkt bostadsrätt eller hyresrätt?

Ja det finns många ställen, allt från restaurang, cafeer samt bar & pub. Beror lite på ditt intresse vilka andra aktiviteter som kan vara aktuella.
Citera
2015-09-09, 18:04
Avstängd
dacks avatar
Helsingborg var sundets pärla för. Nu totalt fördärvad i alla fall söder planteringen mm drottninghög dalhem likadant. Norr är väll någorlunda fritt från blattar och pack. Räkna med fem år i kötid hos Helsingborgshem minst och då får du bo på något skitområde. Visserligen kan du få något nyproducerat men dom hyrorna är väldigt höga.
Citera
2015-09-09, 19:02
Medlem
utan.att.stannas avatar
En fördel om du älskar mångkultur iallafall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in