Citat:
Ursprungligen postat av kritiskNolla
1. Nej, du fr inte byta till Svensson! Man kan inte byta till ett efternamn som slutar p -son om ens frldrar inte burit namnet. Hette ni inte Svensson innan s fr du inte byta - enkelt va?
2. Nej, Namnet mste vara svenskt och byggt efter vissa normer som du kan hitta p Patent och Registreringsverkets sida fr namnbyten. "Scjhapoj" r lngt ifrn vad som kommer att godknnas s de skulle nog bara skratta t dig.
Skulle du haft "Scjhapoj" inom fem generationer frn dig s fr du ta det namnet om det burits tv generationer inom dessa fem. T ex om din farmor och hennes pappa hette "Scjhapoj" s hade du kunnat byta till det. Sen s har vi haft folkbokfring i mnga r och kyrkbcker innan det s det dr med att sakna dokumentation kan du glmma! Dina max fem generationer lr inte g tillbaka till 1600-talet nr de brjade med kyrkbcker.
Och i och med det s kan du allts glmma om dina anfder r fdda utomlands, du fr inte byta till ett utlndskt namn i det fallet.
Och hoppas du r medveten om att det kostar pengar att byta efternamn?
Tack fr att du tog dig tid att besvara frgorna, och jo jag vet att det kostar att byta efternamn.
Jag har vldigt vanligt efternamn som jag vill byta bort
Fick inte riktigt svar p tv av frgorna s hr kommer de omformelerade
"
Vi antar nu jag lyckats p ngot konstigt stt att f efternamnet "Scjhapoj" i efternamn, tnk om flera personer i vriga landet vill ta mitt phittade efternamn vad hnder? mste de frga mig om lov?
Tnk om ngon i min slkt vill ha det efternamnet,
vad hnder?
"
Om min slkt bara har bott hr i 100r, 2-3 generationer hur pverkar det namnbytet, eftersom man inte kan bevisa att man har namnet i slkten.
ps. nej jag vill inte byta till ngot adligt eller p annat stt hjja "status", vill bara ha ett eget phittat namn som jag vill vara ensam om.