2011-11-24, 20:38
Medlem
civ-ekonoms avatar
Har ngra frgor.

1. Kan jag byta till min farmors efternamn? Varken min far eller mor br det namnet, inte min farfar heller.

2. Hur fr man ett namn som ser ut shr: David T. Johansson. Allts hur fr man in det dr "T" och r det ett fr eller efternamn? Vad str det p Davids leg exempelvis, hela namnet med ven T utskrivet? Leif G.W Persson.
Citera
2011-11-24, 21:41
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civ-ekonom
1. Kan jag byta till min farmors efternamn? Varken min far eller mor br det namnet, inte min farfar heller.

Om hennes mor eller far bar samma namn kan du det, ls trden!

Citat:
2. Hur fr man ett namn som ser ut shr: David T. Johansson. Allts hur fr man in det dr "T" och r det ett fr eller efternamn? Vad str det p Davids leg exempelvis, hela namnet med ven T utskrivet? Leif G.W Persson.

Du frkortar ett frnamn och hoppas att det lter bra och att folk brjar kalla dig fr det.

P Davids leg str det t ex David Torbjrn Johansson.

Lena T Hansson : Lena Teresia Hansson
Leif GW Persson: Leif Gustav Willy Persson

(Ang GW s r det lite festligt att det finns en Leif Gustav Willy Persson till, endast 1 rs ldersskillnad, i Karlstad. Undrar om han fr en del konstiga samtal...)

/capmac
Citera
2011-11-25, 23:29
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Om hennes mor eller far bar samma namn kan du det, ls trden!

/capmac

Tack, vet att minst en av dem som br det.

Det blir dock jvligt jobbigt med all formalia. Alla mina diplom, betyg, intyg etc r ju i mitt gamla namn. Jag r ganska ung nu, (23-25) s dessa vger ganka tungt just nu. Studerar, jobbar men har fortfarande inte ftt mitt riktiga jobb efter examen nnu. Namnbyte knns som en senare frga.

Fler frgor:

1. Vad hnder om min farmor gr bort? Det finns ingen, vad jag vet, som lngre innehar det namnet. Kanske ngon avlgsen slking.

2. Jag har dels bytt mitt efternamn en gng, samt ndrat stavningen i mitt frnamn. Denna stavningen ndrade dock inte sjlva uttalet.

Tack p frhand.
Citera
2011-11-29, 00:10
Bannlyst
Citat:
Tack, vet att minst en av dem som br det.

Det blir dock jvligt jobbigt med all formalia. Alla mina diplom, betyg, intyg etc r ju i mitt gamla namn. Jag r ganska ung nu, (23-25) s dessa vger ganka tungt just nu. Studerar, jobbar men har fortfarande inte ftt mitt riktiga jobb efter examen nnu. Namnbyte knns som en senare frga.

Fler frgor:

1. Vad hnder om min farmor gr bort? Det finns ingen, vad jag vet, som lngre innehar det namnet. Kanske ngon avlgsen slking.

2. Jag har dels bytt mitt efternamn en gng, samt ndrat stavningen i mitt frnamn. Denna stavningen ndrade dock inte sjlva uttalet.

Tack p frhand.
Vad F-N har saken med att gra om din farmor r dd eller lever????
Hon kommer bra efternamnet ven efter sin dd och i miljarder r till!

Eftersom du ndrat frnamnet en gng s mste du vnda dig till Patent och Registreringsverket nsta gng du vill byta fr- eller efternamn eller sklart bda.
Citera
2011-11-29, 01:43
Medlem
Festlig trd...

Har ngra frgor hr

Hypotetisk frga 1
Sg att jag heter "ulf" i efternamn, och jag skulle byta det till svensson
gr det? om inte varfr?
fr enkelhetens skull s har jag ingen i slkten som heter svensson.

Hypotetisk frga 2
Jag heter fortfarande "ulf" i efternamn och jag nu istllet vill till ett eget phittat efternamn som ingen annan heter tex "Scjhapoj"
gr det? om inte varfr?

Vi antar nu att jag heter "Scjhapoj" i efternamn, tnk om flera personer i vriga landet vill ta mitt phittade efternamn vad hnder?

Tnk om ngon i min slkt vill ta namnet "Scjhapoj".
Vad hnder?

Tnk om detta "phittade" efternamn "Scjhapoj" inte r phittat utan finns i slkten mnga generationer tillbaka, men man har ingen dokumentation p det annat n frldrarnas berttelser
Underlttar det saken?

Om ngon av dessa namnbyten gr igenom, gr den senare i livet byta tillbaka till sitt "riktiga" efternamn? om ja, hur mnga gnger kan man byta efternamn?
Citera
2011-11-29, 06:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reato
Festlig trd...

Har ngra frgor hr

Hypotetisk frga 1
Sg att jag heter "ulf" i efternamn, och jag skulle byta det till svensson
gr det? om inte varfr?
fr enkelhetens skull s har jag ingen i slkten som heter svensson.

Hypotetisk frga 2
Jag heter fortfarande "ulf" i efternamn och jag nu istllet vill till ett eget phittat efternamn som ingen annan heter tex "Scjhapoj"
gr det? om inte varfr?

Vi antar nu att jag heter "Scjhapoj" i efternamn, tnk om flera personer i vriga landet vill ta mitt phittade efternamn vad hnder?

Tnk om ngon i min slkt vill ta namnet "Scjhapoj".
Vad hnder?

Tnk om detta "phittade" efternamn "Scjhapoj" inte r phittat utan finns i slkten mnga generationer tillbaka, men man har ingen dokumentation p det annat n frldrarnas berttelser
Underlttar det saken?

Om ngon av dessa namnbyten gr igenom, gr den senare i livet byta tillbaka till sitt "riktiga" efternamn? om ja, hur mnga gnger kan man byta efternamn?
1. Nej, du fr inte byta till Svensson! Man kan inte byta till ett efternamn som slutar p -son om ens frldrar inte burit namnet. Hette ni inte Svensson innan s fr du inte byta - enkelt va?

2. Nej, Namnet mste vara svenskt och byggt efter vissa normer som du kan hitta p Patent och Registreringsverkets sida fr namnbyten. "Scjhapoj" r lngt ifrn vad som kommer att godknnas s de skulle nog bara skratta t dig.

Skulle du haft "Scjhapoj" inom fem generationer frn dig s fr du ta det namnet om det burits tv generationer inom dessa fem. T ex om din farmor och hennes pappa hette "Scjhapoj" s hade du kunnat byta till det. Sen s har vi haft folkbokfring i mnga r och kyrkbcker innan det s det dr med att sakna dokumentation kan du glmma! Dina max fem generationer lr inte g tillbaka till 1600-talet nr de brjade med kyrkbcker.

Och i och med det s kan du allts glmma om dina anfder r fdda utomlands, du fr inte byta till ett utlndskt namn i det fallet.

Och hoppas du r medveten om att det kostar pengar att byta efternamn?
Citera
2011-11-29, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritiskNolla
1. Nej, du fr inte byta till Svensson! Man kan inte byta till ett efternamn som slutar p -son om ens frldrar inte burit namnet. Hette ni inte Svensson innan s fr du inte byta - enkelt va?

2. Nej, Namnet mste vara svenskt och byggt efter vissa normer som du kan hitta p Patent och Registreringsverkets sida fr namnbyten. "Scjhapoj" r lngt ifrn vad som kommer att godknnas s de skulle nog bara skratta t dig.

Skulle du haft "Scjhapoj" inom fem generationer frn dig s fr du ta det namnet om det burits tv generationer inom dessa fem. T ex om din farmor och hennes pappa hette "Scjhapoj" s hade du kunnat byta till det. Sen s har vi haft folkbokfring i mnga r och kyrkbcker innan det s det dr med att sakna dokumentation kan du glmma! Dina max fem generationer lr inte g tillbaka till 1600-talet nr de brjade med kyrkbcker.

Och i och med det s kan du allts glmma om dina anfder r fdda utomlands, du fr inte byta till ett utlndskt namn i det fallet.

Och hoppas du r medveten om att det kostar pengar att byta efternamn?

Tack fr att du tog dig tid att besvara frgorna, och jo jag vet att det kostar att byta efternamn.

Jag har vldigt vanligt efternamn som jag vill byta bort

Fick inte riktigt svar p tv av frgorna s hr kommer de omformelerade

"
Vi antar nu jag lyckats p ngot konstigt stt att f efternamnet "Scjhapoj" i efternamn, tnk om flera personer i vriga landet vill ta mitt phittade efternamn vad hnder? mste de frga mig om lov?

Tnk om ngon i min slkt vill ha det efternamnet,
vad hnder?
"

Om min slkt bara har bott hr i 100r, 2-3 generationer hur pverkar det namnbytet, eftersom man inte kan bevisa att man har namnet i slkten.

ps. nej jag vill inte byta till ngot adligt eller p annat stt hjja "status", vill bara ha ett eget phittat namn som jag vill vara ensam om.
Citera
2011-11-29, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reato
Tack fr att du tog dig tid att besvara frgorna, och jo jag vet att det kostar att byta efternamn.

Jag har vldigt vanligt efternamn som jag vill byta bort

Fick inte riktigt svar p tv av frgorna s hr kommer de omformelerade

"
Vi antar nu jag lyckats p ngot konstigt stt att f efternamnet "Scjhapoj" i efternamn, tnk om flera personer i vriga landet vill ta mitt phittade efternamn vad hnder? mste de frga mig om lov?

Tnk om ngon i min slkt vill ha det efternamnet,
vad hnder?
"

Om min slkt bara har bott hr i 100r, 2-3 generationer hur pverkar det namnbytet, eftersom man inte kan bevisa att man har namnet i slkten.

ps. nej jag vill inte byta till ngot adligt eller p annat stt hjja "status", vill bara ha ett eget phittat namn som jag vill vara ensam om.
Ingen annan i Sverige fr ta det efternamnet. Folk som sger att man kan frga alla som br det efternamnet men det r bullshit! Finns efternamnet s gr det helt enkelt inte!

Undertaget r om ngon i din familj vill ndra till det, d de bara behver ett godknnande frn dig.

Du fr ju inte namnet om du inte kan bevisa att du har tidigare anor som burit namnet och som sagt, i Sverige s fr man bok ver alla fdda s att dokumentation inte finns r omjligt! Med undantag av okta fdda dr ingen far str men d r man ju nd inte slkt med den pappan enligt befolkningsregistret. Och som sagt, efternamnet fr vara max 5 generationer bort, rknat med dig, och minst 2 generationer mste ha burit efternamnet.
Citera
2011-11-30, 17:01
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kritiskNolla
Vad F-N har saken med att gra om din farmor r dd eller lever????
Hon kommer bra efternamnet ven efter sin dd och i miljarder r till!

Eftersom du ndrat frnamnet en gng s mste du vnda dig till Patent och Registreringsverket nsta gng du vill byta fr- eller efternamn eller sklart bda.

Tack fr dina trevliga upplysningar.

Jag har funderat ett tag och gett upp tanken p att byta efternamn, dock har jag eventuellt tnkt ndra stavningen i efternamnet. Det handlar om att g frn "je" till "ie", r detta mjligt eller r det samma regel dr som tidigare? Allts att det nya efternamnet, som stavas med ie, redan existerar och d r det krt?

Tnkte om det ev fanns undantag eftersom inte uttalet ndras.
Citera
2011-12-05, 20:48
Medlem
7U734s avatar
S jvla dligt. Jag HATAR mitt namn. Speciellt mitt efternamn d det kommer frn Finland, och jag bokstavligen HATAR Finland. Hatar deras sprk, hatar flertal mnniskor drifrn som jag knner via ntet, samt mycket mer.

Namnet kommer frn min mammas slkt. Morsan gifte sig med en annan man som inte r min biologiska pappa. Hon har ett Svenskt efternamn nu. Mormor r dd, men hon har efternamnet jag har.
Min syster r den enda jag vet som delar mitt efternamn just nu.

Har jag mjlighet att byta efternamn?
Anledningen r som sagt att jag INTE vill ha ett Finskt efternamn. Mycket hellre ett Svenskt efternamn. Men vore coolt om man kunde ha ett Engelskt/Amerikanskt efternamn, planerar att flytta dit senare i livet iaf.

Skms ver mitt ckliga efternamn och mr bara dligt av att hra det. Antar att folk tror jag r frn Finland.
Tnk er sjlv, det r fan som om ni vore stmplade med kommunism symbolen. N fan skulle ngra folk tro att ni d r kommunister om ni mjligtvis inte r det?

Fucka detta efternamn
Citera
2011-12-05, 23:50
Medlem
Keyzs avatar
tja! Lnar trden lite.

Jag vill byta mitt efternamn till ett utlndskt efternamn. Ingen i Sverige har detta efternamn (verkar det som) men i landet ifrga tycks efternamnet vara ganska vanligt.

Ngon som gjort detta? r det mjligt eller slnger jag pengarna i sjn vid anskan?

Kostar det ngot att byta ett mellannamn till tilltalsnamn?

MVH
Citera
2011-12-06, 01:39
Medlem
sicworlds avatar
Detta med byte av efternamn r knepigt.

Har ju haft den yttersta "turen" att f bra tv -sson efternamn, ett fr vardera frlder. Inget jag vill ha. Fick fr ett tag sedan reda p att min gammelmorfar hade ett slktnamn som gavs till han och hans syskon nr de fddes. Dock fick dem det som frnamn (ej tilltalsnamn) och deras barn har sedan ftt det som efternamn istllet. Ngra av dem har avslutningen -en och vissa -ens. Men detta fick inte min del av familjen, utan vi fick lida med vanliga -sson efternamn.

Sorgligt nog vad jag har frsttt s kan jag drfr inte vlja detta som efternamn, fast att jag anser att jag har lika stor rtt att bra det som resten av mitt slkte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in