• 1
  • 2
2011-10-21, 22:56
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GSM_Syndicate
Autodata säger 2,1 bar fram och 2,0 bak.
Som gäller för det däcket bilen levererades med.
Har det blivit annat märke och annan dimension stämmer inte det.
Samtidigt som det är en avvägning med komfort i sikte så lite mer är nästa alltid bättre.
Citera
2011-10-28, 20:31
Medlem
jeqpepowerss avatar
om de står 230kpa elr 250kpa så betyder de 2,3 bar elr 2,5 enklare är det inte
Citera
2011-10-28, 20:45
Medlem
Du ska ha 2.5 kpa (kilo/bar) i dina däck, tittar du i intruktionsboken står det säkert 2.2 eller om du ringer dom. Anlednibgen till att dom rekommenderar lägre lufttryck är att dom vill att din bil ska kännas bekväm att köra (stöter lite mindre) men att köra på 2.5 kpa gör bara att bilen rullar lättare vilket i sin tur resulterar i att bilen drar mindre soppa och däcken slits mindre. Jobbar på en däckverkstad i norrort

Ps. Skriver från iphonen så ha överseende med lite för snabba knapptryck...
Citera
2011-10-28, 23:03
Medlem
Och som vanligt i sammanhanget med vinterdäck så är det ingen som tänker på varför vi använder dem.
GREPP, det får du inte med ett hårt pumpat däck, dock ska man ta med i beräkningen, så vida du inte kör med gas istället för luft i däcken att trycket sjunker med temperaturen.
Prova att frysa en fullt uppblåst ballong får ni se vad som händer.

Bränslebesparing kan vi koncentrera oss på under sommarhalvåret.
Jag har aldrig mer än 2,5kg i vinterdäcken då jag hellre satsar på grepp före låg förbrukning.

De du sparar i bränslekostnad på högt lufttryck brukar du förlora på en extra omgång däck pga felaktigt slitage.

Som nämndes tidigare måste man också ta hänsyn till bilens vikt, däckets profilhöjd och storlek.
Ett smalt däck kan ibland behöva lite högre tryck för att hålla sig stabilt.
Stora "ballongdäck" exempelvis ett 215/70 R16 brukar räcka med 2kg i då det har sådan stor volym.
Tar man däremot ett 215/45 R18 så bör man gå upp mot 2,8-3,2kg. Annars finns risken att det slår igenom på fälgen över vassa gupp osv.
Citera
2011-10-31, 21:09
Medlem
jeqpepowerss avatar
eller pumpa upp ett rejält övertryck i bakdäcken typ 3.3 bar elr nåt så får du skön överstyrning o kan slänga upp ställ varje kurva hahaha (känn ironin! )
Citera
2011-11-01, 03:47
Medlem
kklasens avatar
Har en Volvo 850 med 215/65 16 tum och undrar vad för tryck jag ska köra på.
Hörde 2.6-2.8 nånstans, kan det stämma?
Citera
2011-11-01, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen

Du måste skrivit fel dimension?? De du angiver är typ ett däck som sitter på Suv:ar.
Nästintill ett "ballong"däck alltså.

Annars är en liten regel att ju mer volym däcket har ju mindre tryck ska du.
Lågprofil högt tryck, högprofil lågt tryck.
Citera
2011-11-03, 00:19
Medlem
OrakelSpektakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
Verkar bra, även du har en skylt i tanklocket eller på änden av förardörren eller på förardörrens B-stolpe. Det skiljer mer bak än fram beroende på hur mycket du lastar. Polisen körde på 2,8 "runtom" på en sådan bil (de kör runt med mer prylar i bilen än man tror.)

EDIT: Du har väl 205/55/16 på den va....?
Citera
2011-11-03, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhyAreYouBrainDead
Det finns en tumregel om man inte har tillgång till uppgifterna i instruktionsboken som funkar alltid.

13 tums däck 2.3 Bar
14 tums däck 2.4 Bar
15 tums däck 2.5 Bar
16 tums däck 2.6 Bar
17 tums däck 2.7 Bar

Detta är en ganska bra lista... men det skiljer sig ganska mycket från olika däck.
Framförallt vinterdäck kan vara lite klurigt. Har du inte rätt tryck i vissa vinterdäck så blir dom direkt livsfarliga och du sliter ut dom på väldigt kort tid. Vissa dubbdäck börjar tappa dubb efter relativt lite slitage.
Har kört med både Nordfrost 5 och Hacka 7... båda däcken beter sig ganska obehagligt med fel lufttryck. Nu kör jag på 2,5kg (195/65/15) och det fungerar hyfsat bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in