Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-10-21, 01:57
Medlem
FuckThePolices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xexy
Det bästa är om du har möjligheten att få kontroll över fläktarna. Testa exekvera "sensors-detect" och tryck JA på alla frågor. Visas fan under sensors så kan du skriva ett script som startar igång fläktarna under inloggningen.

Om du använder GRUB så dubbelkolla att du har acpi=on i din boot options. Jag tror config-filen bör ligga i /etc/grub/ . acpi=on bör du lägga på raden som börjar med kernel ...

Du kan även testa uppgradera kerneln till någon av 3.x.x -versionerna.

Annars kan jag tyvärr inte komma på något mer...

Jag har testat att uppgradera kerneln men det hjälpte inte.. aja jag ger väl upp snart, finns nog inte mycket man kan göra åt saken.

Det står såhär när man skriver Sensors i terminalen:

Kod:
acpitz-virtual-0
Adapter: Virtual device
templ: +40.0C  (crit = +100.0C)

coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Core 0: +89.0C (high = +100.0C, crit = +100.0C)
Senast redigerad av FuckThePolice 2011-10-21 kl. 01:59.
Citera
2011-10-21, 02:17
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckThePolice
Jag har testat att uppgradera kerneln men det hjälpte inte.. aja jag ger väl upp snart, finns nog inte mycket man kan göra åt saken.

Det står såhär när man skriver Sensors i terminalen:

Kod:
acpitz-virtual-0
Adapter: Virtual device
templ: +40.0C  (crit = +100.0C)

coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Core 0: +89.0C (high = +100.0C, crit = +100.0C)

Tråkigt, ingen sensor över fläkten "verkar" det som.

En liten sak bara, vad händer om du faktiskt stänger av ACPI-kontrollen från Linux, dvs att du istället ändrar till acpi=off i din GRUB? ACPI-kontrollen kanske fuckar mer än vad den ger nytta.
Citera
2011-10-21, 18:17
Medlem
FuckThePolices avatar
Citat:
Tråkigt, ingen sensor över fläkten "verkar" det som.

En liten sak bara, vad händer om du faktiskt stänger av ACPI-kontrollen från Linux, dvs att du istället ändrar till acpi=off i din GRUB? ACPI-kontrollen kanske fuckar mer än vad den ger nytta.

Hur stänger jag av ACPI? För jag har inge mapp som heter Grub, bara en mapp heter grub.d inne i /etc och sen en fil som heter grub inne i etc/default/grub.cfg
Senast redigerad av FuckThePolice 2011-10-21 kl. 18:19.
Citera
2011-10-21, 18:53
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Hur stänger jag av ACPI? För jag har inge mapp som heter Grub, bara en mapp heter grub.d inne i /etc och sen en fil som heter grub inne i etc/default/grub.cfg

Eftersom jag inte använder GRUB själv så är jag inte helt säker på vad filnamnet heter exakt och vilken som används default, vidare antar jag att du bootar upp BackTrack 5 med GRUB.

Iaf, du ska lägga till acpi=off i någon av dessa filer med raden som börjar "kernel ...". Lägg till acpi=off i filen etc/default/grub.cfg samt om det finns någon annan liknande i /etc/grub.d/ bara för att vara säker.

*EDIT: Om du får eller kan få upp GRUB menyn under boot så tror jag du kan ändra det direkt därifrån.

Sen undrar jag om du inte har någon grub i /boot ?
Senast redigerad av Xexy 2011-10-21 kl. 18:58.
Citera
2011-10-21, 19:09
Medlem
FuckThePolices avatar
Citat:
Eftersom jag inte använder GRUB själv så är jag inte helt säker på vad filnamnet heter exakt och vilken som används default, vidare antar jag att du bootar upp BackTrack 5 med GRUB.

Iaf, du ska lägga till acpi=off i någon av dessa filer med raden som börjar "kernel ...". Lägg till acpi=off i filen etc/default/grub.cfg samt om det finns någon annan liknande i /etc/grub.d/ bara för att vara säker.

*EDIT: Om du får eller kan få upp GRUB menyn under boot så tror jag du kan ändra det direkt därifrån.

Sen undrar jag om du inte har någon grub i /boot ?

Okej, man skulle visst in i /etc/default/grub och ändra GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="text splash vga=791 till GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT= GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash acpi=off"

Jag gjorde precis det men ingenting hände.

Japp jag har en grub mapp i /boot

Edit: Nu när jag starta om datorn så vill inte operativsystemet komma igång, blir helsvart. Jag får formatera om och installera archlinux istället och se om det fungerar.
Senast redigerad av FuckThePolice 2011-10-21 kl. 19:12.
Citera
2011-10-21, 19:13
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Okej, man skulle visst in i /etc/default/grub och ändra GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="text splash vga=791 till GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT= GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash acpi=off"

Jag gjorde precis det men ingenting hände.

Japp jag har en grub mapp i /boot

Ehm, jag känner inte till den raden,, eller att man lägger till acpi=off där. Sedan om du har en grub mapp eller grub config fil i /boot så tror jag logiskt sätt det är där du ska pilla.

Iaf, jag hade tänkt mig en grub som liknar den här:

Kod:
#grub.conf generated by anaconda

default=0
timeout=10
splashimage=(hd0,4)/grub/splash.xpm.gz

title GNU/Linux Fedora Core 1 (2.4.22-1.2174.nptl)
root (hd0,4)
kernel /vmlinuz-2.4.22-1.2174.nptl ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi apm=off acpi=on rhgb
initrd /initrd-2.4.22-1.2174.nptl.img

Där har du en "kernel" rad, tror det är där du ska modifiera.

*EDIT: Jag skulle kanske har varit mer tydligare och påpekat att det är raden med "kerneln" som du ska modifiera och inget annat, eftersom i den raden så anger du vilka parametrar som ska initieras för exakt, just din kernel.

Det du ändrade på nu är nog filen som innehåller hur GRUB i sig ska köras.

Jag ber om ursäkt om jag har skrivit på ett sätt som är missförståelig.

*EDIT2: Du har pillat på rätt fil och rad verkar det som, det är tydligen så man gör under GRUB 2.

Jaha... Tråkigt att det inte funkar då.

*EDIT 3: Sen förstår jag inte riktigt, det finns två st:

"GRUB_CMDLINE_LINUX

Entries on this line are added to the end of the 'linux' command line (GRUB legacy's "kernel" line) for both normal and recovery modes. It is used to pass options to the kernel. "

"GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"

This line imports any entries to the end of the 'linux' line (GRUB legacy's "kernel" line). The entries are appended to the end of the normal mode only.
To view a black screen with boot processes displayed in text, remove "quiet splash". To see the grub splash image plus a condensed text output, use "splash". "

För "GRUB_CMDLINE_LINUX" så står det tydligt "It is used to pass options to the kernel" medans inget liknande står i DEFAULT-versionen.

Finns det någon större skillnad mer än att DEFAULT bara kan passera till en "Normal mode", medans Icke-Default både passerar till "Normal mode" och "Recovery mode" ?
Senast redigerad av Xexy 2011-10-21 kl. 20:08.
Citera
2011-10-21, 21:37
Medlem
FuckThePolices avatar
Det hjälper nog inte att ändra om inställningarna, för om det skulle ha fungerat så skulle det nog fungerat när man väl har installerat det från första början, det var ju värt ett försök i alla fall.

Jag fattar fortfarande inte hur ett operativsystem kan påverka fläkten. Jag får helt enkelt köpa mig en ny laptop och se om det fungerar på den.

Tack för hjälpen i alla fall.

Edit: Jag ska testa och installera archlinux och se om det fungerar så jag återkommer med svar om det fungerar eller inte.
Citera
2011-10-22, 01:13
Medlem
FuckThePolices avatar
Jag testade att installera vanliga Ubuntu men det fungerade inte heller, hela linux verkar inte passa till datorn, det är riktigt skumt.

Någonting med det operativsystemet gör så att själva "sensorn" som ska känna av hur varm datorn är inte fungerar som det ska och då kan den inte "säga" till fläkten att starta.

Det är inte bara jag som har detta skumma problemet http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1317507

Edit: Lyckades nog hitta en lösning här som jag ska testa på

Så om det är någon mer än jag som har ett liknande problem så finns lösningen här

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/451337
Senast redigerad av FuckThePolice 2011-10-22 kl. 01:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in