Citat:
Ursprungligen postat av FuckThePolice
Okej, man skulle visst in i /etc/default/grub och ändra GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="text splash vga=791 till GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT= GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash acpi=off"
Jag gjorde precis det men ingenting hände.
Japp jag har en grub mapp i /boot
Ehm, jag känner inte till den raden,, eller att man lägger till acpi=off där. Sedan om du har en grub mapp eller grub config fil i /boot så tror jag logiskt sätt det är där du ska pilla.
Iaf, jag hade tänkt mig en grub som liknar den här:
Kod:
#grub.conf generated by anaconda
default=0
timeout=10
splashimage=(hd0,4)/grub/splash.xpm.gz
title GNU/Linux Fedora Core 1 (2.4.22-1.2174.nptl)
root (hd0,4)
kernel /vmlinuz-2.4.22-1.2174.nptl ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi apm=off acpi=on rhgb
initrd /initrd-2.4.22-1.2174.nptl.img
Där har du en "kernel" rad, tror det är där du ska modifiera.
*EDIT: Jag skulle kanske har varit mer tydligare och påpekat att det är raden med "kerneln" som du ska modifiera och inget annat, eftersom i den raden så anger du vilka parametrar som ska initieras för exakt, just din kernel.
Det du ändrade på nu är nog filen som innehåller hur GRUB i sig ska köras.
Jag ber om ursäkt om jag har skrivit på ett sätt som är missförståelig.
*EDIT2: Du har pillat på rätt fil och rad verkar det som, det är tydligen så man gör under GRUB 2.
Jaha... Tråkigt att det inte funkar då.
*EDIT 3: Sen förstår jag inte riktigt, det finns två st:
"GRUB_CMDLINE_LINUX
Entries on this line are added to the end of the 'linux' command line (GRUB legacy's "kernel" line) for both normal and recovery modes. It is used to pass options to the kernel. "
"GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
This line imports any entries to the end of the 'linux' line (GRUB legacy's "kernel" line). The entries are appended to the end of the normal mode only.
To view a black screen with boot processes displayed in text, remove "quiet splash". To see the grub splash image plus a condensed text output, use "splash". "
För "GRUB_CMDLINE_LINUX" så står det tydligt "It is used to pass options to the kernel" medans inget liknande står i DEFAULT-versionen.
Finns det någon större skillnad mer än att DEFAULT bara kan passera till en "Normal mode", medans Icke-Default både passerar till "Normal mode" och "Recovery mode" ?