Hej Flashback,
Låt säga att du är novis inom ett visst område, säg billackering. Och du frågar någon som är expert - "vad händer i ert fält just nu?". Ett vanligt svar är "Oj, det händer så mycket nytt!".
Känns det igen? Men en sak jag har funderat på är att, trots detta så når inte alla dessa fantastiska nyheter alltid fram till oss som konsumenter/medborgare/etc. Jag vet inte varför, men det känns som det kanske försvinner i mediebruset? Även fast jag läser Wired, Ny Teknik, The New Yorker osv så känns det som verkligheten har mer än ge.
I denna tråd tänkte jag att vi kunde ha en identifikation och diskussion om de senaste häpnadsväckande upptäckterna.
Med häpnadsväckande upptäckter menar jag både ny och slående vetenskap om hur världen fungerar, men även teknologiska uppfinningar.
Exempel skulle kunna vara allt från att
"man nyligen upptäckt att ljusets hastighet (eventuellt) kan passeras!" till
"ny och fascinerande nanoteknik för billack som kommer få konsekvenserna x och y i framtiden".
Jag ser gärna att denna tråd berör upptäckter/uppfinningar inom ALLA fält. Att jag valde Fysik, matematik och teknologi-forumet var för att jag kände det passade bäst.
Frågeställningen rör alla upptäckter/uppfinningar som skulle kunna klassificeras som "häpnadsväckande" i människans värld, och i universum. Alltså fritt fram för upptäckter inom ekonomi, antropologi, historia zoologi, biologi, fysik, teknik, kemi, you name it!
Det jag hoppas att vi alla ska kunna få ut av denna tråd, är sammantaget många fascinerande nya grepp inom många fält som gemene man kanske inte har full koll på. Det kan vara både spännande och mycket nyttigt.
Kriteriet är dock att upptäckten/uppfinningen kan betecknas som "häpnadsväckande" i någon mening. Varsågoda!