Flashback bygger pepparkakshus!
2011-10-20, 22:06
Medlem
Hejsan, vet ej vart jag skulle lägga denna och hittade ingen liknande så flytta ifall den ifall den ligger fel.

Nu är det så att det, för mig, uppstått ett oförklarligt problem med min dator.
Det är så att när jag startar datorn kommer det upp ett "pop-up" fönster som visar typ såhär; "Kunde ej starta explorer" sen efter explorer står det massa siffror som jag ej behagar lägga på minnet. Men vidare i problemet. Jag försökte starta aktivitetshanteraren och lyckades med det, när jag därifrån försöker starta en ny aktivitet (i detta fall explorer) står det följande: "Det gick inte att initiera programmet korrekt (0xc0000022). Klicka på OK för att avsluta programmet."

Alltså för att skriva allting mer koncentrerat är problemet att jag inte får igång något från hårddisken, tror jag? Men jag kan gå ut på internet o.s.v kan endast inte starta operativsystemet?

Är säkert väldigt många fel i det jag skriver då jag inte är datakunnig för fem öre..

Tacksam för svar!

Mvh Gunns
Citera
2011-10-21, 00:03
Medlem
Rocky Lees avatar
Har du någon backup? I sådana fall skulle du kunna försöka starta datorn i felsäkert läge och göra en systemåterställning till ett tidigare datum (förutsätter att du inte alltid haft det här problemet). Om du har installerat någonting på sistone och det därefter började strula är det en rätt bra indikation.
Citera
2011-10-21, 00:31
Medlem
Jag kommer typ bara åt hårddisken när jag går in som kontrollant eller något sådant? Så jag har bestämt mig för att försöka installera över win7 ist, men jag kan inte komma åt cdläsaren i bios? Det står typ att det är cdfel fast andra polare använt sig av skivan och det fungerar utan problem.. Så det är mycket annorlunda :S

När fönstret som jag nämnde i första inlägget kommer upp och jag klickar ner det, så kan jag öppna aktivitetshanteraren och därifrån starta internet så jag kan använda internet men kommer inte åt någonting från hårddisken så inga favoriter eller så är kvar men lösenord är? Förstår inte särskilt mycket..

Mvh Gunns
Senast redigerad av Gunns 2011-10-21 kl. 00:41.
Citera
2011-10-21, 08:11
Medlem
Rocky Lees avatar
Om du kan starta nya processer i aktivitetshanteraren kan du alltid försöka klicka på "New task" och skriva in explorer.exe. Om det funkar testar du starta om datorn för att se om problemet kvarstår, om det gör det kan du upprepa processen och skapa en ny användare för att sedan logga in på den vid nästa uppstart och se om det är någon skillnad.

Om du vill ominstallera Windows eller återställa systemet kan du göra på följande vis: Gå igenom den ovanstående processen för att få igång explorer.exe (det bör fungera), för att därefter gå in på Dator -> Kontrollpanelen -> Ändra vy (visa ikoner) -> Recovery (bör väl heta Återställning eller någonting liknande på svenska). När du kommer till återställningsmenyn har du två alternativ:

1. Du kan välja att "Öppna systemåterställning", där du får upp alternativ på tidigare datum att återställa till, förutsatt att du har en fungerande backup.
2. Välj "avancerade återställningsmetoder", där du bl.a kan välja att installera om Windows från skiva, du behöver alltså inte pilla i BIOS. Får du inte CD-läsaren att fungera överhuvudtaget är det dock ett problem.
Citera
2011-10-21, 10:17
Medlem
Jag kan inte starta explorer på det sättet utan typ endast internet.. Äsch jag lämnar in skiten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in