2011-10-20, 18:19
Medlem
Silvermoons avatar
Hej, lite kort undrar jag om någon vet hur stor risk det är att en fusionsreaktor skulle kunna spåra ur och utvecklas till en vätebomb?

Är det möjligt alls?
Vad händer om "någonting går fel"?
Vad är worst case scenario?
Citera
2011-10-20, 18:30
Medlem
sommarlovs avatar
Vad är det för skillnad?

Bara den att i en reaktor matar man in det som ska förbrukas för stunden.
En traditionell fissons rektor är "laddad" och redo vid uppstarten, men så kan inte en fussons-reaktor fungera!
Citera
2011-10-20, 20:13
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Hej, lite kort undrar jag om någon vet hur stor risk det är att en fusionsreaktor skulle kunna spåra ur och utvecklas till en vätebomb?

Är det möjligt alls?
De fusionsreaktorer som finns i dag är i princip vätebomber. Vi kan ännu inte kontrollera temperaturen, och det är därför man kör dem väldigt kort tid, med väldigt små mängder väte, och enbart i forskningssyfte.
Citera
2011-10-20, 21:25
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon

Är det möjligt alls?

Det värsta som kan hända är att fusions-processen vidrör reaktorns väggar, vilket resulterar i en explosiv temperatur-ökning som gör att materialet processen vidrör förångas, dvs exploderar.
Citera
2011-10-20, 21:33
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kqr
De fusionsreaktorer som finns i dag är i princip vätebomber. Vi kan ännu inte kontrollera temperaturen, och det är därför man kör dem väldigt kort tid, med väldigt små mängder väte, och enbart i forskningssyfte.

Nej, de är inte som vätebomber. För att ett kraftverk skall fungera, måste det finnas tillgänglig bränsle. I ett fissionskraftverk, har man bränslestavar inne i reaktorn hela tiden, och kan endast sakta ned kärnprocesserna. I en fusionsreaktor däremot har man väte som bränsle. Detta väte spruta man in i reaktorn efter behov, precis så mycket man för itllfället behöver. Stänger man av vätetillförslen, så avstannar fusionsprocesserna genast. Det endas som finns kvar då är ett oerhört varmt plasma. Värmen i plasmat kan orsaka LOKAL skada, inne i reaktorn, men det kan inte bli någon omfattande explosion eller liknande. Radioaktiva ämnen skulle heller inte kunna frisättas (ja, bränslet är radioaktivt, men väldigt lågradioaktivt och det bildas inga högradioaktiva isotoper, som vid fission).
Citera
2011-10-21, 00:02
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Nej, de är inte som vätebomber. För att ett kraftverk skall fungera, måste det finnas tillgänglig bränsle. I ett fissionskraftverk, har man bränslestavar inne i reaktorn hela tiden, och kan endast sakta ned kärnprocesserna. I en fusionsreaktor däremot har man väte som bränsle. Detta väte spruta man in i reaktorn efter behov, precis så mycket man för itllfället behöver. Stänger man av vätetillförslen, så avstannar fusionsprocesserna genast. Det endas som finns kvar då är ett oerhört varmt plasma. Värmen i plasmat kan orsaka LOKAL skada, inne i reaktorn, men det kan inte bli någon omfattande explosion eller liknande. Radioaktiva ämnen skulle heller inte kunna frisättas (ja, bränslet är radioaktivt, men väldigt lågradioaktivt och det bildas inga högradioaktiva isotoper, som vid fission).
Det var mer än jag visste! Tack för informationen. Jag fick för mig att man började med en viss mängd väte fokuserat någonstans i mitten av reaktorn och sedan använde laser för att hetta upp det tills det börjar fusionera sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in