2011-10-20, 16:48
Medlem
Ymer2ks avatar
Hej, i tal 5 När jag ska skatta sigma, hur ska jag veta hur det ska skattas? Finns det något knep?

http://www.math.kth.se/matstat/gru/tentor/sf1901/2011/1106-sos.pdf
Citera
2011-10-20, 17:55
Medlem
Du ska beräkna stickprovsvariansen för delta. Din referensvariabel kommer sedan vara t-fördelad. Detta leder till att ditt intervall blir <delta> +- t0,0005(8)*s/(9^(1/2)). Kolla sedan om ditt intervall innehåller 0.
Citera
2011-10-20, 18:17
Medlem
Ymer2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokf
Du ska beräkna stickprovsvariansen för delta. Din referensvariabel kommer sedan vara t-fördelad. Detta leder till att ditt intervall blir <delta> +- t0,0005(8)*s/(9^(1/2)). Kolla sedan om ditt intervall innehåller 0.

Jo tack, men hur vet jag att det tex är en t-fördelning? Och hur vet jag på vilket sätt s skattas?
Citera
2011-10-20, 19:51
Medlem
Furons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ymer2k
Jo tack, men hur vet jag att det tex är en t-fördelning? Och hur vet jag på vilket sätt s skattas?

Lösningen till hur s skattas står ju klart och tydligt i lösningsförslaget. Eller är det själva lösningsförslaget de har gett som du inte hänger med på?
Citera
2011-10-20, 19:53
Medlem
Ymer2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furon
Lösningen till hur s skattas står ju klart och tydligt i lösningsförslaget. Eller är det själva lösningsförslaget de har gett som du inte hänger med på?

Jag förstår inte hur dom vips kommer fram till den skattningen. Hur vet man att det är just på det sättet man skattar på?
Citera
2011-10-20, 20:09
Medlem
Furons avatar
Citat:
Jag förstår inte hur dom vips kommer fram till den skattningen. Hur vet man att det är just på det sättet man skattar på?

Um... har du läst igenom hela lösningen ordentligt? De förklarar hur de använder mätvärdena för att skapa skattningen. Lägre ljustyrka= x värden, Högre ljustyrka= y värden, Skapar z(i)= y(i)-x(i) och använder sedan z(i) för att ta fram s.
Citera
2011-10-20, 20:16
Medlem
Ymer2ks avatar
dom förklarar inte varför just s^2=1/(n-1)*sum(zi-zmedel)^2.
Den bara dyker upp. Hur ska man veta att den ska skattas på det sättet. Den måste ju komma från någonsatans ifrån och det förklarar dom inte i facit.
Citera
2011-10-20, 22:12
Medlem
Citat:
dom förklarar inte varför just s^2=1/(n-1)*sum(zi-zmedel)^2.
Den bara dyker upp. Hur ska man veta att den ska skattas på det sättet. Den måste ju komma från någonsatans ifrån och det förklarar dom inte i facit.

Kort svar: Det är så man räknar ut t-statistikan. Lär dig det.

Lite längre svar: Om man tar s_z enligt formeln som ges, så är s²_z den bästa skattningen för populationsvariansen σ², i en viss bemärkelse (nämligen denna) och alltså är detta är naturligt val. Idén bakom t-test och sådant är att man på något sätt måste "normalisera bort" variansen för att kunna göra en bra skattning. Alltså behöver man en skattning av σ, så bra som möjligt, och därför tar man s_z.
Citera
2011-10-20, 22:22
Medlem
Ymer2ks avatar
Okej, jag får väl lära mig dom utantill!
Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in