2011-10-20, 16:41
Medlem
Hej, jag har kört i Linux på min gamla burk och har nu insett att jag vill ha windows iaf (spel och dylikt) har dock installerat över mitt windows och har bara en partition som jag nu då har Linux på. Formatering av hårdisken när jag kör linux går ju inte men går det på något sätt att göra en ny partition i linux och sen göra det till en formation som stöds av windows? Har inte hittat något sånt program för linux eller går det att köra ett windows partitions program i Wine?

Har ni någon hjälp uppskattas det!

MVH Ludwig
Citera
2011-10-20, 16:49
Medlem
Jag rekommenderar att du kopierar över allt till en extern hårddisk.

Därefter raderar du samtliga partitioner och installerar Windows. Se till att spara plats för Linux.

För Linux rekommenderar jag minst två partitioner, och gärna tre. De partitioner jag har är:
/ ca 20Gb
swap 4Gb
/home resten

Swap kan du skippa om du vill.

Generellt är det bäst att installera Windows innan du installerar Linux.
Citera
2011-10-20, 17:08
Medlem
Har för mig att gparted är bra för att ändra storlekar på partitioner.
Citera
2011-10-20, 21:26
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Har för mig att gparted är bra för att ändra storlekar på partitioner.
Japp, det har jag använt ett otal gånger och det har fungerat fint. Det finns även en live-CD-version av GParted, vilket ibland är trevligt.
Citera
2011-10-21, 00:31
Medlem
christerys avatar
En extern HD är en ringa summa för lite backup - eller lek. Jag har 2 i backpacken vartän jag far. Till grannen eller till Thailand (neh, faktiskt inte) Åsså får man pilla ihop allt som man vill ha det.

Men LILO? är det gammalt? Jo, jag är gammal - dual boot till win/linux eller har jag bara drömt?

Jag har hållit på med annat kul dom sista 10 åren eller nåt så jag tipsar mest om att en ny/extra HD skulle inte vara dum.

Innan du börjar leka, kolla att det du vill ha kvar finns. Tror ju inte nåt kommer att funka, Pyttemjuk gillar inte konkurrens.

Mitt förslag är ju att köpa en till, montera (gamla) in denna som sekundär. Spel behövs inte. Men allt annat du har där... foton eller (jo, jag har råkat ut för det. En författare som helt plötsligt inte kan starta datorn, och inte har kopior. Nåja en barnbok räddad.)
Citera
2011-10-21, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Japp, det har jag använt ett otal gånger och det har fungerat fint. Det finns även en live-CD-version av GParted, vilket ibland är trevligt.

Men går det att göra en ny partition med det programmet?
Citera
2011-10-21, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awesomegeni
Men går det att göra en ny partition med det programmet?

Ja, det gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in