Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Jag har ingen som helst erfarenhet av bänkskivor i ek med nedfälld diskho. Jag är dock på väg att sätta in ett dylikt arrangemang i mitt kök så jag har forskat lite...
Skarven mellan diskhon och bänkskivan samt hålets snittyta skall förseglas med sanitetssilikon. Är inte detta gjort när grejorna monterades så har någon slarvat.
Möbelolja lär inte ge den slitstarka yta som krävs för att ekskivan skall förbli snygg. Det är, precis som du skriver, hårdvaxolja som gäller. Denna bör arbetas in i trät i flera omgångar.
Tack, ska kolla så fort vi får tillgång till lägenheten igen.
Citat:
Ursprungligen postat av hsfkljf
Hade precis en sådan uppsättning i mitt kök fram tills igår. Ekskivan har varit i köket i ungefär 8-10 år och såg rent ut sagt förjävlig ut, just p.g.a. vattenstänk som föregående hyresgäst inte varit noggrann med att torka bort.
Jag skulle slipa ner skivan och sedan pensla på med hårdvaxolja för att förlänga livslängden på den. Upprepa det 3-4 gånger med några veckors mellanrum.
Var dock ytterst noga med att inte ställa varma pannor och liknande på skivan då det blir märken i princip direkt.
Kanten runt vasken har vi aldrig haft problem med, och det är gjort enligt ovanstående talare, med sanitetssilikon.
Jo, hårdvaxolja är det jag läst ska vara bäst. Får bli till att slipa då, tack för tipset!