2011-10-20, 16:02
  #1
Medlem
InigoMontoyas avatar
Hallo!

Ska flytta in i en lgnht där de förra ägarna renoverade köket 2011. De valde en bänkskiva i ek och har tydligen behandlat den med möbelolja. Min fråga är: hur vattenresistent är det egentligen och om vi skulle vilja köra nåt lager hårdvaxolja (som jag hört ska vara bäst) är det bara att pensla på eller måste man göra något åt den gamla oljan först?

De har också installerat diskhon utan ngn diskbänksyta. Tror ni att hårdvaxolja räcker för att "seala" in kanten runt vasken? Tänker på potentiella läckor eller missfärgningar som kanske kan uppstå när vatten stänker runt..
Citera
2011-10-24, 15:45
  #2
Medlem
BigIvars avatar
Jag har ingen som helst erfarenhet av bänkskivor i ek med nedfälld diskho. Jag är dock på väg att sätta in ett dylikt arrangemang i mitt kök så jag har forskat lite...

Skarven mellan diskhon och bänkskivan samt hålets snittyta skall förseglas med sanitetssilikon. Är inte detta gjort när grejorna monterades så har någon slarvat.

Möbelolja lär inte ge den slitstarka yta som krävs för att ekskivan skall förbli snygg. Det är, precis som du skriver, hårdvaxolja som gäller. Denna bör arbetas in i trät i flera omgångar.
Citera
2011-10-24, 16:33
  #3
Medlem
Hade precis en sådan uppsättning i mitt kök fram tills igår. Ekskivan har varit i köket i ungefär 8-10 år och såg rent ut sagt förjävlig ut, just p.g.a. vattenstänk som föregående hyresgäst inte varit noggrann med att torka bort.

Jag skulle slipa ner skivan och sedan pensla på med hårdvaxolja för att förlänga livslängden på den. Upprepa det 3-4 gånger med några veckors mellanrum.

Var dock ytterst noga med att inte ställa varma pannor och liknande på skivan då det blir märken i princip direkt.

Kanten runt vasken har vi aldrig haft problem med, och det är gjort enligt ovanstående talare, med sanitetssilikon.
Citera
2011-10-26, 22:09
  #4
Medlem
InigoMontoyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Jag har ingen som helst erfarenhet av bänkskivor i ek med nedfälld diskho. Jag är dock på väg att sätta in ett dylikt arrangemang i mitt kök så jag har forskat lite...

Skarven mellan diskhon och bänkskivan samt hålets snittyta skall förseglas med sanitetssilikon. Är inte detta gjort när grejorna monterades så har någon slarvat.

Möbelolja lär inte ge den slitstarka yta som krävs för att ekskivan skall förbli snygg. Det är, precis som du skriver, hårdvaxolja som gäller. Denna bör arbetas in i trät i flera omgångar.

Tack, ska kolla så fort vi får tillgång till lägenheten igen.

Citat:
Ursprungligen postat av hsfkljf
Hade precis en sådan uppsättning i mitt kök fram tills igår. Ekskivan har varit i köket i ungefär 8-10 år och såg rent ut sagt förjävlig ut, just p.g.a. vattenstänk som föregående hyresgäst inte varit noggrann med att torka bort.

Jag skulle slipa ner skivan och sedan pensla på med hårdvaxolja för att förlänga livslängden på den. Upprepa det 3-4 gånger med några veckors mellanrum.

Var dock ytterst noga med att inte ställa varma pannor och liknande på skivan då det blir märken i princip direkt.

Kanten runt vasken har vi aldrig haft problem med, och det är gjort enligt ovanstående talare, med sanitetssilikon.

Jo, hårdvaxolja är det jag läst ska vara bäst. Får bli till att slipa då, tack för tipset!
Citera
2011-10-28, 19:58
  #5
Medlem
putteputte88s avatar
Bara ett tips på vägen, lägg inte för tjockt med hårdvaxolja! Det blir då en jobbig mjuk yta av vaxet och kommer inte alls bli bra. Jobba in oljan ordentligt och lägg hellre flera tunna lager tills det blir bra, än att kladda på för mycket från början. Glöm inte att underhålla ordentligt. Ju oftare man underhåller i början desto mer sällan behövs det göras senare. Kör varannan månad om det behövs, men överdriv för den delen inte. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in