2011-10-20, 15:57
Medlem
Såg några filmer på youtube idag där kattägare visar hur de "avaktiverar" sina katter genom att sätta en liten klämma i nackskinnet på dem. Som ni ser på filmerna verkar katterna bli helt slappa i kroppen och ligger bara helt stilla. Fungerar det här verkligen eller är filmerna fake?

OM det är så att det är sanning så lär det ju härstamma från att de ska vara lugna när mamman bär dem i nackskinnet när de är kattungar.

Fungerar detta bara på ungar eller även på fullvuxna?

filmer:

http://www.youtube.com/watch?v=rgArX3_2IAM&feature=related
och
http://www.youtube.com/watch?v=P2G3qY-nohI&feature=related
Citera
2011-10-20, 15:59
Medlem
Motherlands avatar
"dude, vets uses this technique to prevent cat from scratching them, this is perfectly natural as kittens are held by the mother at the back of their neck. it's just instinct and perfectly natural"

Står det i en kommentar på Youtube. Kan mycket väl ha någonting med det att göra.
Citera
2011-10-20, 16:04
Medlem
herbsngarlics avatar
Ja, det är en rest från barndomen. Inget nytt, inget konstigt.

Väldigt stressade katter blir dock inte lugna små gosbollar bara av ett grepp, har varit med om katter som inte verkar reagera på detta. Så det finns undantag.
Citera
2011-10-20, 16:12
Medlem
Tycker det är rätt coolt ändå! Fungerar det på katter som är fullvuxna? Hur länge kan man "avaktivera" dom?

Räcker det med att man griper tag i dom med handen i nacken?

Någon som provat på sin egen katt?
Citera
2011-10-20, 16:17
Medlem
herbsngarlics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udobin
Tycker det är rätt coolt ändå! Fungerar det på katter som är fullvuxna? Hur länge kan man "avaktivera" dom?

Räcker det med att man griper tag i dom med handen i nacken?

Någon som provat på sin egen katt?

Ja, det fungerar till en viss gräns. Små kattungar drar ihop rumpan under sig och drar långsamt ihop till en liten boll, helt blickstilla hängandes i mammans mun eller vår hand. Så kan man inte göra med en vuxen katt då de är för tunga och det skulle skada dem, men de fryser liksom till och blir lugnare. Jag gör det om katterna ska ha medicin eller har skadat sig och de behöver vara helt stilla så jag kan undersöka skadan.
Citera
2011-10-20, 16:29
Medlem
F-U-2s avatar
Har varit till veterinären några ggr med min katt och han blir superstressad av det, fan att man inte visste om detta innan... och knepigt att dom inte har haft det som rutin på stressade katter
Citera
2011-10-20, 17:04
Medlem
orvarens avatar
Har råkat "testat" detta "okända"/"mystiska" ( ) grepp på FEL katt...

Han vred sig om i skinnet,som en grävling på crack och både högg mig och klöste mig,som en jävla jordfräs!!! #ynk#

Men oftast/vanligtvis så blir de lugna av detta och slappnar av,vissa (ragdoll t.ex verkar vara riktigt bra på detta!) mer än andra..
Citera
2011-10-22, 01:24
Medlem
herbsngarlics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-U-2
Har varit till veterinären några ggr med min katt och han blir superstressad av det, fan att man inte visste om detta innan... och knepigt att dom inte har haft det som rutin på stressade katter

Det är ingen medicin mot stressade katter och funkar väldigt sällan på dem om man inte kombinerar med en stor handduk och feta skyddshandskar, en stor portion mod, målmedvetenhet och finess.

Jag upprepar: Detta grepp är inget mirakel mot en rädd och/eller stressad katt! Ta INTE nackgrepp på en katt som är rädd för då är risken stor att du får stryk och katten blir ännu räddare.
Citera
2011-10-22, 02:11
Medlem
Är det inte farligt för katten? Sen ska man väl träffa rätt ställe?
Citera
2011-10-22, 02:35
Medlem
Jag brukar greppa min katt i nackskinnet och hålla fast när den är extra störig och dummar sig. Då blir den helt avslappnad, lägger den sig ner, kurrar lite och är snäll. Funkar säkert med klämman en litet tag. Men håller man fast i nackskinnet för länge så börjar alla katter protestera, det gör min katt med, den börjar gnälla ynkligt.

Men verkligen inget att rekommendera på fel katter, man kan få tokmycket spö. Katter har integritet och slår tillbaka. Min förra katt hade rivit upp mina handleder om jag tagit den i nackskinnet eller försökt sätta en sån där klämma. Aggressiva, stressade eller rädda katter kan skicka en direkt till akuten om man inte aktar sig. Veterinärer använder sig inte av nackskinnet heller, de har en kläm-bur för mindre snälla eller stressade kissar. De använde en när jag avlivade min förra katt, som gillade att bita och klösa okända män.
Citera
2011-10-22, 12:30
Medlem
herbsngarlics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grasklipparen
Är det inte farligt för katten? Sen ska man väl träffa rätt ställe?

Nej, det är inte farligt. Rätt ställe? Nacken är ganska lätt att lokalisera på de flesta.
Citera
2011-10-22, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herbsngarlic
Nej, det är inte farligt. Rätt ställe? Nacken är ganska lätt att lokalisera på de flesta.

Kan inte tänka mig att det är ofarligt men om veterinärer använder det vid vissa fall så ska jag väl inte tänka så. Men kommer aldrig göra så på mina katter!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in