2011-10-20, 14:52
Medlem
Goddag FB:are - som titeln antyder söker jag alltså halvautomatiska gevär för jakt!

Krav för dessa vapen är följande:
-Icke-militärt utseende
-Konstruerat för civilt syfte
-Halvautomat
-Löstagbart magasin

Efter förra årets lagändringar är exempelvis Ruger Mini-14 ej längre tillåten för jakt, likaså gäller för vapen såsom M1A och SKS.

Ett trevligt vapen jag lyckats hitta själv är Molot Vepr-Super, konstruerat för jakt, och inte alltför militär liknande med ett 5-skotts magasin - kom gärna med tankar/förslag själva.

http://www.molot.biz/product-e/vepr-super.php
Senast redigerad av Kiddyfiddler 2011-10-20 kl. 14:56.
Citera
2011-10-20, 16:48
Medlem
s.svenssons avatar
Heckler & Koch-modellerna 630, 770 och 940 sägs vara bra
Citera
2011-10-21, 01:53
Medlem
toobees avatar
Moloten ser trevlig ut men varför halvautomat om jag får fråga?
Citera
2012-04-28, 22:36
Medlem
ganglere2s avatar
Bump.
Hoppas att intresserade dyker upp och väcker tråden. Detta då jag såg det som ett intressant ämne. Halvautomater är något som jag gillar. Vilka går att få på licens, jaktlicens eller annan i vårt land? Ts fick inte så många svar. Kanske att det kommer fler nu.
Citera
2012-04-29, 00:21
Medlem
Sauer 303 xt. Dyr men ser inte speciellt militär ut. Benelli har några varianter också som är mindre dyra men enligt vissa har sämre precision än Sauern exempelvis. Duger dock utmärkt för jakt. En jag själv är intresserad av är Haenel slb 2000.
Citera
2012-04-29, 12:46
Medlem
SauerPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltke
Sauer 303 xt. Dyr men ser inte speciellt militär ut. Benelli har några varianter också som är mindre dyra men enligt vissa har sämre precision än Sauern exempelvis. Duger dock utmärkt för jakt. En jag själv är intresserad av är Haenel slb 2000.

..Ja precision, en halvautomat är inget precisions vapen (med få undantag) halvautomater är för folk som inte har råd med en dubbelstudsare till drevjakt. Har själv provskjutit sauern och den skjuter bättre en mig i alla fall!

303an har Bästa trycket av alla halv-automater jag har skjutit. Ifall man vill ha en billig halvautomat så finns ju begagnade Browing BAR och Benelli Argo.

H&K modellerna är mer eller mindre förbjudna av någon anledning.. då dom börjat tjata om mekanismen löjligt argument då andra halv-automater använder militära mekanismer. Och även våra mauser gevär skulle ju portförbjudas.
Senast redigerad av SauerPower 2012-04-29 kl. 12:53.
Citera
2012-04-29, 13:23
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SauerPower
Och även våra mauser gevär skulle ju portförbjudas.
Har du halvautomatiska mausergevär? Nej just det.
Citera
2012-04-29, 14:04
Medlem
SauerPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Har du halvautomatiska mausergevär? Nej just det.
Nej.. men argumentet är värdelöst att ett vapen inte ska vara accepterat till jakt för dessa mekanism eller utseende för den delen.
Citera
2012-04-29, 14:20
Medlem
sprithitlers avatar
Såvitt jag förstått så har exempelvis HK SLR 2000 funktionsprincipen, men inga delar, gemensamt med de militära modellerna.
Att neka licens på dessa har mindre med författnings eller lagtext och mer med att etablera en restriktiv praxis att göra. Polisen skall inte sträva efter att etablera en restriktiv praxis.
Det verkar vara dags att söka licens på en SLR 2000 i .308 och vara beredd att överklaga eventuellt avslag.
Citera
2012-04-29, 21:45
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Såvitt jag förstått så har exempelvis HK SLR 2000 funktionsprincipen, men inga delar, gemensamt med de militära modellerna.
Att neka licens på dessa har mindre med författnings eller lagtext och mer med att etablera en restriktiv praxis att göra. Polisen skall inte sträva efter att etablera en restriktiv praxis.
Det verkar vara dags att söka licens på en SLR 2000 i .308 och vara beredd att överklaga eventuellt avslag.

SLR?
Menar du inte SLB?

Edit:
Sauern som nämnts ovan anser jag vara kanske den vackraste halvautomaten. Fast det beror förstås mycket på ens eget tyckande.
Citera
2012-04-29, 22:54
Medlem
Kontaktpersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddyfiddler
Goddag FB:are - som titeln antyder söker jag alltså halvautomatiska gevär för jakt!

e
-Halvautomat
-Löstagbart magasin

e med ett 5-skotts magasin - kom gärna med tankar/förslag själva.

http://www.molot.biz/product-e/vepr-super.php

Varför vill du ha löstagbart magasin till en bössa för jaktändamål.

Enbart negativa saker med det. En extra felkälla till eldavbrott. Kan tappas etc etc.

Vapen med löstagbart magasin krånglar 100ggr mer än inbyggda magasin. FRAMFÖRALLT i halvautomater. Jag hade aldrig i livet köpt en halvautomat med löst mag. Iofs inte nån bössa öht med löst magasin.
Citera
2012-04-29, 23:31
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontaktperson
Varför vill du ha löstagbart magasin till en bössa för jaktändamål.

Därför att det är smidigare att ladda och plundra ett vapen med löstagbart magasin,
när man vid jakt går från såte till såte.

Citat:
Ursprungligen postat av Kontaktperson
Vapen med löstagbart magasin krånglar 100ggr mer än inbyggda magasin. FRAMFÖRALLT i halvautomater. Jag hade aldrig i livet köpt en halvautomat med löst mag. Iofs inte nån bössa öht med löst magasin.

Källa på att vapen med löstagbart magasin krånglar 100ggr mer,
än vapen med inbyggt magasin?

Ett rimligt exempel vore då att jämföra M1 Garand med M14.
I princip samma vapen, fast det ena med inbyggt magasin och det andra med löstagbart.
Har du någon som helt data som styrker att M14 har 100ggr fler eldavbrott än M1 Garand?
Eller att Lee-Enfield har 100gr fler eldavbrott än MAS-36?
Eller att Psg 90 har 100ggr fler eldavbrott än Remington 700?
Eller att Ruger M77 Scout Rifle har 100ggr fler eldavbrott än alla andra Ruger M77?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in