2011-10-20, 13:24
Medlem
Halloj.

Det är så att under kursen Fysik breddning 50p så fick jag för mig den idiotiska idén att genomföra Michelson- Morley berömda misslyckade experiment, vad kan gå fel när det ska misslyckas?
Saken är att jag har problem...med allt.

1. Jag behöver en halvförsilvrad spegel eller en ljusbrytare, det fanns många namn. http://www.thorlabs.de/Navigation.cfm?Guide_ID=18 här hittade jag flera olika men jag vet inte vilken som är tillräcklig. Måste den vara 50:50 i reflektion på ena sidan eller båda?

2. Hur ska jag faktiskt se interfernsmönstret? Det står att ett "telescope" behövs, men hur ska jag se något på det viset.

Jag har en monokromatiskt ljusstråle, i form av en grön laser och ett roterande bord samt helreflekterande speglar.

Har någon erfarenhet med experimentet eller bara smart och kan hjälpa mig.
Snällaste.
Citera
2011-10-20, 14:32
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Du måste inte ha just 50:50, men den måste släppa igenom åt båda hållen - ja och jämnt genomsläpp ger bäst resultat.

Poängen med det här experimentet är att observera den (uteblivna) ändringen i interferensmönster din laserstråle ger upphov till när du snurrar arrangemanget. Interferensmönstret finns där helt utan optik, men du kan placera det på ett bekvämt sätt med t ex ett mikroskopokular eller en enkel lupp (en positiv lins) - i det plan som passar dig. Du behöver inget regelrätt "teleskop".

Om jag var du, skulle jag som detektor använda en enkel (och billig, du riskerar att sabba bildchipet om lasern är stark) webkamera. Den kommer att placera ditt interferensmönster i sitt detektorplan och du kan strömma bilden till en laptop, t ex.

Det svåraste för din del kommer att vara stabiliteten, då jag gissar att enbart vibrationer när du rör uppställningen kommer fucka upp interferensmönstret rätt rejält. Utan en väldigt stabil uppställning, kommer du att misslyckas att misslyckas, så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in