2011-10-20, 12:56
Medlem
Lazeeboys avatar
Har en fundering när det kommer till att lämna ut sina bankuppgifter t ex till en arbetsgivare. Provjobbade i en butik för ett tag sedan och blev tillsagd att lämna mina kontouppgifter, eftersom att jag skulle bli betald för den tid jag var där.

Jag gav dom hela kontonumret (har Swedbank) och det blev XXXX-X,XXX XXX XXX-X

Fick nu ett sms av arbetsgivaren där det stod att kontonumret inte stämde. Vilka siffror är det som ska utlämnas och vilka ska inte skrivas med? Har t ex för mig att den femte siffran i clearingnumret inte ska med? Hur är det med den sista siffran som är efter bindestrecket i kontonumret?

Tack för hjälp!
Citera
2011-10-20, 13:02
Medlem
Du har skrivit rätt. Allt ska med men det ska inte vara några bindestreck eller mellanslag när man sätter in...
Citera
2011-10-20, 13:03
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apalle
Du har skrivit rätt. Allt ska med men det ska inte vara några bindestreck eller mellanslag när man sätter in...

Så den femte siffran ska också med? Folk säger att den ska bort, pga Swedbank är den enda bank i Sverige som har det så? Ska jag också med andra ord, slå ihop allt? Dvs inte separera clearing- och kontonummer?
Citera
2011-10-20, 13:05
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apalle
eller kommatecken. Om det nu är så att kontouppgifterna såg ut som du skrivit i inlägget! Arbetsgivaren kanske bara har kopierat och klistrat in (låter ju iofs lite konstigt att inte ett företag vet hur man gör en enkel överföring)!
Citera
2011-10-20, 13:06
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Har t ex för mig att den femte siffran i clearingnumret inte ska med?
Sant, den ska inte med.
Citera
2011-10-20, 13:06
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Så den femte siffran ska också med? Folk säger att den ska bort, pga Swedbank är den enda bank i Sverige som har det så? Ska jag också med andra ord, slå ihop allt? Dvs inte separera clearing- och kontonummer?
Kanske denna länken kan hjälpa dig? https://www.flashback.org/t496550
Citera
2011-10-20, 13:12
Medlem
Lazeeboys avatar
Mao så ska den femte siffran, inte skrivas med, men den sista siffran efter bindestrecket ska med? Och allt detta skrivs sedan ihop utan bindestreck och kommatecken? Korrekt?

Enligt Swedbank, som jag har fattat det, så ska allting skrivas med men göras till en enda lång ihopsatt sifferkombination. Dvs t ex - 123456789123456
Senast redigerad av Lazeeboy 2011-10-20 kl. 13:15.
Citera
2011-10-20, 13:59
Medlem
Skriv såhär:

Clearingnummer: xxxxx
Kontonummer: xxxxxxxxxx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem