• 1
  • 2
2011-10-20, 10:07
Medlem
Köpte för två dagar sedan en jacka på butiken Oasis i Stockholm för 1099 kronor. Redan samma kväll ångrade jag mig men dumt nog hade jag plockat bort prislappen och blev därför nekad igår när jag återvände till butiken för att returnera den. "Den måste vara i samma skick som när du köpte den" tjatar säljaren om men den ÄR ju för fan det, helt oanvänd och inte en tråd ligger fel. Hur kan varesig prislappen sitter fast eller inte spela någon roll?!

Vad säger egentligen konsumentköplagen om detta? Butiken har ju öppet köp...
Dessutom har jag hundratals gånger förut lämnat tillbaka saker utan prislapp, visserligen på H&M och sådana lite större kedjor. Var det de butikerna som bröt mot reglerna då eller?
Vad skulle ni göra, ge upp?
Citera
2011-10-20, 10:10
Medlem
Dr_Dollars avatar
Har du kvar kvittot?

Prislappen har knappast med saken att göra.
Citera
2011-10-20, 10:21
Medlem
Svizzeras avatar
Förstår jag saken rätt att det inte är fel på jackan och att du nu bara vill lämna tillbaka den för "du ångrat dig"?

Det är knappast butikens problem om du köper saker som du inte vill ha.
Citera
2011-10-20, 10:22
Medlem
LucioFontanas avatar
Stå på dig! Du fixar det. Det e bra om det står att du har öppet köp på kvittot. Hos stora kedjor har man alltid 30 dagar öppet köp, hos minde får man be om det. Men efter några dagar ska inte vara några problem. Bara o tjafsa på. Absolut minsta du kan få ut är tillgodokvitto på beloppet skulle jag tro, som du sen kan lösa in med någön annan kund senare i butiken. Dvs någon som ändå ska köpa något i butiken. ge den personen en hundring i rabatt.
Citera
2011-10-20, 10:24
Medlem
hiphopopotamuss avatar
Inte borde väl en borttagen prislapp göra så att du inte få lämna retunera jackan, antar att affären har fler än en prislapp.. Men vissa affärer är ju efterblivna, fick inte lämna tillbaka en tröja förut för att jag öppnat påsen den låg i... Men stå på dig så ska du nog få som du vill
Citera
2011-10-20, 10:33
Medlem
Jag har kvitto, och nej det är ingen fel på den utan jag har bara ångrat mig - men det är väl det ångerrätt går ut på?
Utan kvitto kan jag förstå, men prislapp?
Tydligen var det butikschefen jag pratade med, jag kanske har bättre chans om jag provar när någon annan står i kassan...
Men de kan göra lite hur de vill eller?
Jag tänker prova igen, men det är ju lättare att stå på sig om man vet att man har rätt, men här blir jag lite osäker.
Citera
2011-10-20, 10:47
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6FeetOverground
Jag har kvitto, och nej det är ingen fel på den utan jag har bara ångrat mig - men det är väl det ångerrätt går ut på?
Utan kvitto kan jag förstå, men prislapp?
Tydligen var det butikschefen jag pratade med, jag kanske har bättre chans om jag provar när någon annan står i kassan...
Men de kan göra lite hur de vill eller?
Jag tänker prova igen, men det är ju lättare att stå på sig om man vet att man har rätt, men här blir jag lite osäker.
Det finns ingen generell ångerätt däremot finns en vid en del fall som t.ex. distansköp, här är det frågan om butikens egna regler om öppet köp och hur dessa egentligen är utformade, spontant kan man ju dock tycka att en bortagen prislapp inte borde vara några problem.
Citera
2011-10-20, 10:50
Medlem
Har du tagit bort prislappen kan det vara svårt att lämna tillbaka varan. Den kan anses vara använd, och då har du förbrukat öppet köp möjligheten. Vad jag har förstått så har butikerna blivit mycket hårdare med denna regel på senare år för att folk har sattit i system att köpa kläder, använda dem en gång och sedan lämna tillbaka och sen köpt nya kläder som de använt en gång och sedan lämnat tillbaka osv.

Men det skadar inte att prova igen, men förvänta dig inget. Annars kan du ju sälja den på blocket eller till nån kompis.
Citera
2011-10-20, 10:51
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Köpte för två dagar sedan en jacka på butiken Oasis i Stockholm för 1099 kronor. Redan samma kväll ångrade jag mig men dumt nog hade jag plockat bort prislappen och blev därför nekad igår när jag återvände till butiken för att returnera den. "Den måste vara i samma skick som när du köpte den" tjatar säljaren om men den ÄR ju för fan det, helt oanvänd och inte en tråd ligger fel. Hur kan varesig prislappen sitter fast eller inte spela någon roll?!

Dessutom har jag hundratals gånger förut lämnat tillbaka saker utan prislapp, visserligen på H&M och sådana lite större kedjor. Var det de butikerna som bröt mot reglerna då eller?

Prislappen är inget som ingår i varan. Jackan har inte förändrats för att prislappen har tagits bort.

Oasis är alltså en skitbutik med obildbar personal?
Citera
2011-10-20, 11:00
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:

1. Du har ingen RÄTT att lämna tillbaka varor generellt sett i Sverige. Det är om du har fått öppet köp, vilket alltså INTE är lagstadgat utan något som butiken/kedjan själv väljer att ha, eller om du har köpt något på distans.
2. Butiken har själv rätt att sätta sina regler för öppet köp - i det här fallet alltså att prislappar och liknande måste vara kvar. Det är många affärer som har den regeln, bland annat för att vissa människor tidigare satte i system att köpa kläder, använda dem en kväll och lämna tillbaka dem - rinse and repeat. Att prislappen är borta påverkar alltså inte jackan i sig egentligen, men är för butiken ett tecken på att plagget är använt och därmed inte längre aktuellt för öppet köp för dem.

Jag skulle gå tillbaka och försöka igen, lugnt och sansat förklara situationen och hoppas på lite välvilja. Går det inte skulle jag sälja jackan på blocket eller nåt.
Citera
2011-10-20, 12:49
Medlem
benjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Prislappen är inget som ingår i varan. Jackan har inte förändrats för att prislappen har tagits bort.

Oasis är alltså en skitbutik med obildbar personal?

Jackan har inte ändrats men produkten har det. De flesta butiker brukar säga att öppet köp gäller vid "obruten förpackning" vilken onekligen har brutits här då prislappen räknas in som del av produkten.

Som andra har skrivit så finns det ingen lag som säger att butiken måste ta tillbaka varan.
Självklart klipper man inte bort en prislapp på en vara man inte är säker på att man vill ha, då får man skylla sig själv.
Citera
2011-10-20, 15:25
Medlem
Tack för era svar hörrni!
Nu är saken kirrad, jag gick till en annan av deras butiker och fick där byta jackan mot en annan modell (tyvärr en ganska tråkig jacka, men det var iaf bättre än det sabla tältet jag råkat köpa först.) Tjejerna i affären var hur gulliga och trevliga som helst. Jag hade missat att det var 20 % rabatt på alla ytterplagg och att den därför ju var ett REA-plagg, och det vet jag ju att man inte får byta. MEN det är fortfarande konstigt, för butikschefen som jag tjafsade med igår (som dessutom var en sån otrevlig jävla bitch att klockorna stannade), hon sa inte ett ljud om att det handlade om rabatten, nej det var lappen och inget annat.
Så hade det inte varit för rean så hade jag ju fått pengarna tillbaka i den här affären!
Tjejerna i kassan sa att de skulle framföra klagomålet till sin chef, för att butikschefen enligt dem hade helt fel.

Så, ska ni handla på Oasis gör det för fan inte i Gallerian Stockholm!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in