Citat:
Ursprungligen postat av 6FeetOverground
Köpte för två dagar sedan en jacka på butiken Oasis i Stockholm för 1099 kronor. Redan samma kväll ångrade jag mig men dumt nog hade jag plockat bort prislappen och blev därför nekad igår när jag återvände till butiken för att returnera den. "Den måste vara i samma skick som när du köpte den" tjatar säljaren om men den ÄR ju för fan det, helt oanvänd och inte en tråd ligger fel. Hur kan varesig prislappen sitter fast eller inte spela någon roll?!
Vad säger egentligen konsumentköplagen om detta? Butiken har ju öppet köp...
Dessutom har jag hundratals gånger förut lämnat tillbaka saker utan prislapp, visserligen på H&M och sådana lite större kedjor. Var det de butikerna som bröt mot reglerna då eller?
Vad skulle ni göra, ge upp?
1. Du har ingen RÄTT att lämna tillbaka varor generellt sett i Sverige. Det är om du har fått öppet köp, vilket alltså INTE är lagstadgat utan något som butiken/kedjan själv väljer att ha, eller om du har köpt något på distans.
2. Butiken har själv rätt att sätta sina regler för öppet köp - i det här fallet alltså att prislappar och liknande måste vara kvar. Det är många affärer som har den regeln, bland annat för att vissa människor tidigare satte i system att köpa kläder, använda dem en kväll och lämna tillbaka dem - rinse and repeat. Att prislappen är borta påverkar alltså inte jackan i sig egentligen, men är för butiken ett tecken på att plagget är använt och därmed inte längre aktuellt för öppet köp för dem.
Jag skulle gå tillbaka och försöka igen, lugnt och sansat förklara situationen och hoppas på lite välvilja. Går det inte skulle jag sälja jackan på blocket eller nåt.