Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja jag menar alltså att visst tar vi ekonomiska hänsyn men ännu har vi inte kommit till den punkt där man måste ta ekonomiska hänsyn innan det blir oetiskt hållbart:
Har vi inte? Eller är det snarare så att den ekonomiska sidan av besluten ofta redan är fattade innan vi når ner till "sjukhusgolvet", dvs resurserna finns helt enkelt inte, eller är ytterligt knappa.
Du kan inte fatta beslut om att inleda möjligen livsräddande ECMO-behandling om det inte finns apparatur och personal. Du kan inte erbjuda livsräddande akut-kirurgi om det inte finns tillgängliga kunniga kirurger.
Och när tillgången är knapp så tvingas vi till prioriteringar baserade på statiska sannolikheter. (Massiva hjärnblödningar opereras inte akut om patienten är över x årtionden gammal, benmärgstransplantationer görs inte över en viss ålder, etc - I många fall är det redan den etiska dimensionen som avgör dessa gränser, visst. Men här finns också en dimension av att fördela knappheten)
Visst är det så att i akut- och livshotande- situationer så tänker ingen på pengarna. Men det hjälper föga om resurserna som skulle behövas helt enkelt inte finns tillgängliga.
De betydligt svårare prioriteringsdiskussionerna är egentligen inte de som handlar om akuta eller livshotande situationer. De är de som har att göra med kroniska tillstånd, och vårdinsatser som är förhållandevis dyra men har obestridliga fördelar för patientens livskvalitet. Och ofta svårberäkneliga ekonomiska effekter på kommande vårdbehov.
Om vi sparar och gammelmoster Gunhild är tvungen att vänta länge på sin starroperation så kan det hända att det faktiskt är en inbesparing, och att Gunhild klarar sig ok. Men det är relativt troligt att hon under väntetiden behöver klart mera hjälp, och inte helt osannolikt att hon går och faller och bryter lårbenshalsen. Och så blev plötsligt inbesparingen väldigt dyr.
Här i Finland har vi just nu ett mycket aktuellt exempel på att inbesparingar i vården kan orsaka stora utgifter också på annat håll: medicinersättning för vuxna med ADHD. Den drogs in helt i början av det här året.
(Med den mycket märkliga motiveringen att metylfenidat inte är registrerat med adhd hos vuxna som indikation - jfr alla andra mediciner som också skrivs ut "off-label" om man tolkar indikationslistorna strikt!)
Det är oomtvistligt att medicinering av ADHD hos vuxna ger ett bättre utfall, inte bara för patienterna personligen, utan också för samhällsekonomin. Rätt medicin upprätthåller arbetsförmågan, minskar sjukskrivningar, minskar vårdbehovet för psykiska komorbiditeter, förebygger drogmissbruk och kriminalitet. Som en föredetta fängelsekund sade i ett tv-program: kostnaden för 2 dygn på kåken skulle täcka ett år av medicinering för honom.
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Till sist bara en liten rättelse (kan vara mig själv som jag rättar, från barnläkartråden): I Sverige är det läkaren som har det formella ansvaret för att ta beslut om fortsatt eller avbruten behandling. Det beslutet ska alltid tas med patientens bästa för ögonen och om patienten inte kan nås, kognitivt, ska alltid anhörigas synpunkter vägas in i beslutsunderlaget.
(Rent praktiskt är det nog oftast så att ansvarig sköterska och behandlande läkare tar beslutet tillsammans med annan vårdpersonal och anhöriga, i fallet med medvetslösa patienter.)
Jo, jag har nog uppfattat det precis så som du här beskriver. Men jag tror ändå att det kan existera en liten nyansskillnad här.
När det gäller avbrytande av livsuppehållande insatser så har jag tyvärr (eller som tur är) bara andrahandskällor om hur det förhåller sig här, men allt jag hört pekar samstämmigt mot att läkare förklarar läget för anhöriga (och i ett fall patienten själv), att prognosen är mycket dyster, och sedan klart och tydligt säger att beslut av avbryta/inte återuppliva är ett personligt beslut, som i första hand är patientens/de anhörigas.