2011-10-19, 21:50
Medlem
32åringens avatar
Jag har köpt mig en endurohoj för att få lite motion på ett roligare sätt än att springa runt på ett elljusspår.
Nu har jag lite frågor om vad som krävs för att få nyttja den på allmän väg.

Hojen jag köpt, en Suzuki DR-Z 400E, har nummerskylt men förra ägaren har endast kört i skogen och ej haft den påställd eller besiktigad eller försäkrad.

Jag har MC körkort.
Hojen har ett litet led-bakljus men ej bromsljus, reflex eller nummerskyltsbelysning.
Vidare har den endast ett läge på framljuset, alltså inte hel/halvljus.
Den saknar tuta, blinkers och backspeglar.
Jag är inte medlem i någon SVEMO-ansluten klubb och har ingen licens.

Vad behöver jag göra med hojen för att få köra på vägen med den?
Menar inte att jag tänker åka några längre sträckor men det kan ju vara gott att slippa lasta den på släp om man ska ta sig en tur på någon enduroslinga i grannbyn eller bara ta en tur på några fina grusvägar.

m.v.h.
Citera
2011-10-20, 00:58
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Vi prövar och ser om MC vill ha tråden.

Motorsport ---> MC & Moped

/Mod
Citera
2011-10-20, 02:37
Medlem
INTPs avatar
Är den enduroreggad eller registrerad som vanlig motorcykel?

Är den registrerad som vanlig MC är det bara att se till att alla lysen/blinkers/signalhorn och sånt fungerar enligt de krav som ställs på vägen, egentligen ska man väl även ha däck godkända för väg men då är dom nog oanvändbara i skogen.

Är den E-reggad är ditt enda alternativ att registrera om den som vanlig MC, om det ens är möjligt på den modellen (vissa modernare tävlingshojar får inte nödvändiga intyg från tillverkaren att dom uppfyller avgaskraven som gathojar måste uppfylla, och då är det kört). Med E-reg får endast förare med tävlingslicens köra till och från av klubb arrangerad tävling/träning, med andra ord är det helt oanvändbart för dig.
Den goda nyheten är att en endurohoj registrerad som vanlig MC brukar vara lättare att sälja dyrare, just för att vem som helst får köra den. Kan gå få igen pengarna det kostar att regga om.
Citera
2011-10-21, 23:31
Medlem
32åringens avatar
Tack för svaret.
Den är enduroreggad så jag antar att jag får gå med i en klubb och skaffa licens.
Om jag ska kunna köra till enduroslingan som ligger ca 3mil hemmifrån.
Är det bara att ansöka om licens eller är det någon slags teori/körprov?

Men det bästa hade ju varit om man kunde gatregga den.
Suzuki DR-Z 400 fanns ju även i en Super motard variant så det borde ju inte vara omöjligt att få intyg eller vad tror expertisen?
Vart vänder man sig för att få intyg? Importören?
Citera
2011-10-22, 00:10
Medlem
INTPs avatar
Som sagt är det endast arrangerad träning/tävling man får åka på, det duger inte att det är klubbens bana och att man får köra där när som helst.

Jag föreslår att du kontaktar SBP och frågar om det är möjligt att regga om hojen, och vilka krav som måste uppfyllas i så fall.
Angående intyg tror jag inte att du behöver göra nått, är modellen godkänd lär SBP ha det i sina datorer, är den det inte är det kört.

Finns förvisso andra metoder, men det lär bli dyrt och arbetskrävande...
Citera
2011-10-23, 17:42
Medlem
32åringens avatar
http://forum.soe.se/showthread.php?33463-Farbro-bl%E5-tagit-dig-p%E5-LV-med-Enduroreg-hoj

Här är 13 sidor intressant läsning i ämnet "Köra på allmän väg med enduroregistrerad motorcykel."

m.v.h.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in