2011-10-19, 21:12
Medlem
Jag läste precis en artikel på Boplats Göteborg: http://www.boplats.se/CM/Templates/Article/general.aspx?cmguid=4cdd5b97-b44c-453f-a449-79702b0f6dcf . Länken handlar om upprättandet utav ett nytt bostadsprojekt där rökning i och runtomkring bostadsområdet skulle vara förbjudet!

Bostadsbolaget i Göteborg har en egen artikel om bostadsområdet i fråga: http://www.bostadsbolaget.se/sv/Nyproduktion/Dockhusen-i-Eriksberg/. Bland annat står det: "Dockhusen i Västra Eriksberg" Kostnadsfritt tillval: helt rökfritt. Närheten till vattnet och öppen planlösning ingår som standard. Välkommen till våra nya hyresrätter – Dockhusen i Västra Eriksberg.

Tilläggas kan också att det känns underligt att Bostadsbolaget framställer detta som "ett kostnadsfritt tillval" vilket syftar till att man som hyresvärd dessutom skulle kunna kräva sina hyresgäster på tilläggskostnader för att kunna bo rökfritt.

Mina frågor kring detta är då:

1. Är det enligt svensk lag tillåtet att ha sådana regler kring vad en hyresgäst får och inte får göra i, och utanför sin bostad. Strider inte detta på något sätt mot integritetskränkande att gå in i hyresgästernas privatliv?

2. Om -ja- skulle man då kunna införa bostadsområden fria från husdjur, alkohol, motorfordon, barnfamiljer och invandrare eller liknande (enligt samma lag)?

3. Har man rätt att ta ut en extra avgift från sina hyresgäster för dessa "tjänster"?
Citera
2011-10-19, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunshower

1. Är det enligt svensk lag tillåtet att ha sådana regler kring vad en hyresgäst får och inte får göra i, och utanför sin bostad. Strider inte detta på något sätt mot integritetskränkande att gå in i hyresgästernas privatliv?

2. Om -ja- skulle man då kunna införa bostadsområden fria från husdjur, alkohol, motorfordon, barnfamiljer och invandrare eller liknande (enligt samma lag)?

3. Har man rätt att ta ut en extra avgift från sina hyresgäster för dessa "tjänster"?

1) Man får väl ha ordningsregler etc när det gäller hyresgäster och vad de får och inte får göra i sin lägenhet och i bostadsområdet? Nu står det tydligen i hyreskontraktet att det är rökförbud. Men jag har ingen aning om vad som sker ifall någon bryter mot förbudet. Det kan ju bli så att man får tillsägelser och varningar (precis som man får om man upprepade gånger stör sina grannar iform av högljudda fester tex) för att senare riskera att bli vräkt. Beror helt enkelt på vad konsekvenserna av att bryta mot reglerna leder till.

2) Inte riktigt samma sak. Rökning är uppenbart dåligt för hälsan, och röken kan även komma in i andras lägenheter. Samtidigt som bostaden blir påverkad. Man kan behöva sanera lägeheten vid utflytt (detta gäller även ibland om man har husdjur). Skulle man dessutom hålla bostadsområden fria från invandrare systematiskt och införa det i hyreskontraktet (likt rökförbudet som du länkade till), så åker hyresvärden snabbt dit för diskriminering.

3) Man har ju rätt att ta ut extra avgifter för vissa tillval/tjänster. Tex parkering. Men tveksamt om det gäller för att man ska kunna välja att bo i en lägenhet där det råder rökförbud.
Citera
2011-10-19, 21:29
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunshower
Är det enligt svensk lag tillåtet att ha sådana regler kring vad en hyresgäst får och inte får göra i, och utanför sin bostad.

Nej, det är inte OK. Däremot inte på de grunderna du anför. Det är tillåtet eftersom det anses vara normalt slitage. Du måste däremot städa och hålla efter lägenheten extra mycket om du röker för att inte bryta mot din vårdplikt i 12 kap 24 § 1 st hyreslagen.

Detta är de lege lata, men jag skulle inte bli jätteförvånad om HD numera inte skulle vara lika välvilligt inställd gentemot rökning.
Citera
2011-10-19, 21:48
Medlem
Kungensbordells avatar
I hyresrätter borde väl den som äger stället få bestämma om han vill ha rökare där. Det är ändå hans mark, och hans lägenheter. Precis som att vissa hotell är rökfria.
Citera
2011-10-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baltimora
Skulle man dessutom hålla bostadsområden fria från invandrare systematiskt och införa det i hyreskontraktet (likt rökförbudet som du länkade till), så åker hyresvärden snabbt dit för diskriminering.

Borde det inte vara diskriminering emot rökare på samma sätt? En rökare är en rökare, han har själv bestämt om han vill vara rökare eller inte. Att då komma och säga "Nej du får inte röka i ditt hem", Är väll som att säga "Nej tyvärr du får härstamma från något annat land än sverige i ditt hem"?.
Självklart kan jag förstå om det gäller rökning i trapphus m.m. Där det springer barn och dylikt, Men det är ju redan förbjudet. Och att gå på sin balkong och ta en cigg, Kan väll ärligt talat inte påverka en enda människa. Och när det kommer till sanering av lägenhet så är det ändå du själv som står för slutkostnaden om det är en hyresrätt. Jag tycker det är rent av löjligt att de inför regler som denna.
Citera
2011-10-19, 22:09
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teamforce
Jag tycker det är rent av löjligt att de inför regler som denna.

Som jag skrev får du röka i din lägenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kungensbordell
I hyresrätter borde väl den som äger stället få bestämma om han vill ha rökare där. Det är ändå hans mark, och hans lägenheter. Precis som att vissa hotell är rökfria.

Det kan man tycka. Man kan även tycka att hyresvärden själv borde få bestämma hyrorna. I dagsläget får värden inte bestämma något av detta, alltså.
Citera
2011-10-19, 22:17
Medlem
Kungensbordells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Det kan man tycka. Man kan även tycka att hyresvärden själv borde få bestämma hyrorna. I dagsläget får värden inte bestämma något av detta, alltså.

Så jag får röka inomhus om jag har lust med det?
Citera
2011-10-19, 22:30
Medlem
Citat:
Borde det inte vara diskriminering emot rökare på samma sätt?

Så vitt jag vet så kan man inte bli diskriminerad för att man röker. Invandrare kan diskimineras för att de har en annan etnisk tillhörighet, eller har en annan tro/religion. Sedan förstår jag inte varför en rökare skulle vilja flytta till en bostad där det råder rökförbud? I dagsläget är det redan accepterat att man inte får röka i gemensamma utrymmen (trappuppgångar, tvättstugor etc).

Citat:
Självklart kan jag förstå om det gäller rökning i trapphus m.m. Där det springer barn och dylikt, Men det är ju redan förbjudet. Och att gå på sin balkong och ta en cigg, Kan väll ärligt talat inte påverka en enda människa

Jag har ingen balkong, men jag har grannar som röker. En av dem röker inomhus, men har ofta vardagsrumsfönstret öppet för att vädra och få ut röken. Slutar med att jag måste ha mitt vardagsrumsfönster (som är 2 meter bort från hennes fönster stängt). De grannar som röker ute, deras cigarettrök kommer in genom mitt köksfönster istället. Har också bara 2 fönster i min lilla etta, ett i köket och ett i vardagsrummet. Har svårt att vädra här, och under sommaren vill man gärna ha öppna fönster och ytterdörr pga hettan som gör bostaden till en bastu.

Så tro fasen att man blir påverkad av en granne som går ut och röker.
Citera
2011-10-19, 22:30
Medlem
Citat:

Ja! Sluta låta moralister bestämma över dig.
Citera
2011-10-19, 23:07
Medlem
Aimberts avatar
Citat:

Yep, så länge du inte bryta mot din vårdplikt i 12 kap 24 § 1 st hyreslagen, vilket innebär att du kommer få städa, våttorka o.s.v. rätt ofta.

Citat:
Borde det inte vara diskriminering emot rökare på samma sätt?

Nu är det ju inte förbjudet, men rökning är ingen diskrimineringsgrund.
Citera
2011-10-19, 23:19
Medlem
Det finns ju några intressanta jämförelser här. Kan hålla med om att det kan vara otrevligt för en granne om man inte sköter sin rökning på ett vettigt sätt, å andra sidan finns det ju säkert sätt att förhålla sig till rökning som inte påverkar grannarna alls. Men det är ju likadant med alkoholintag, skrikande ungar eller skällande hundar i intilliggande lägenheter, dock finns det inga förbud mot dessa undantaget extremfallet med vanvård av barn, djur etc.

Efter lite sökning på nätet hittade jag en annan artikel där en fastighetsvärd i det här fallet Balder AB som hade försökt stoppa hyresgäster från rökning i fastigheten men då inte hade något understöd av lag: http://mobil.hd.se/astorp/2011/10/09/balder-vill-stoppa-rokning-i/.

"Hyresvärden Balder har skickat ut förhållningsregler till hyresgästerna där det står att rökning inte får förekomma i lägenheten. Men man kan inte förbjuda något som är tillåtet enligt lag påpekar Hyresgästföreningen."

Då undrar jag hur är det möjligt för Bostadsbolaget att få göra hur de vill i det här fallet. Kan inte låta bli att sätta det här i relation till bland annat bostadsbristen i större städer som leder till mer och mer orimliga krav på hyresgästerna. Att ett kommunallt bostadsbolag diskriminerar utan stöd av lagen förvånar mig dock, man hade möjligen kunnat förvänta sig det av en privat fastighetsägare!
Senast redigerad av sunshower 2011-10-19 kl. 23:30.
Citera
2011-10-19, 23:29
Medlem
buhuhuhuhu mina fönster får inte vara öppna buhuh rök kommer in. Vafan. Det finns människor från tjernobyl som lever för fan, Sluta klaga på cigaretter och låt dem som vill röka röka, och om du skulle få lite utanför ditt fönster spelar la det knappast så stor roll eller? Shit, Anti rökare överallt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in