2011-10-19, 20:01
Medlem
Hej, jag blev kontaktad av en kille som ville sälja ausante-paket som han kallar det. Jag tror det går ut på att köpa och sälja CO2-"units"... Jag är alltid skeptisk mot sådant här. Någon som provat? http://www.ausante.com

Spoilern är första delen av mailet jag fick...

Citera
2011-10-20, 06:57
Medlem
Goto10s avatar
Förstår jag allt rätt så försöker de sälja på dig utsläppsrätter?
Googlar man lite finner man att det finns flera företag som säljer sådana. Syftet är att privatpersoner frivilligt ska bidra till en bättre miljö. För dina pengar planterar företaget några träd eller liknande.
Det nya här verkar vara att man försöker bygga upp en marknadsplats där privatpersoner kan tradea utsläppsrätter med varandra som de sedan kan försöka sälja vidare till personer utanför marknadsplatsen till ett högre pris.
Vad jag inte förstår är varför jag skulle vilja placera mina inköpta utsläppsrätter på marknaden, det känns som man bara kan förlora på det, varför skulle någon betala mer för en utsläppsrätt på en marknad för privatpersoner än det kostar att köpa nya från ett företag? Enda anledningen jag kan komma på är om företagen höjer priset på utsläppsrätterna och man sitter med ett gäng utsläppsrätter som man köpt innan höjningen.

I mailet framgår också att marknadsplatsen inte är helt färdig än så man kan inte sälja vidare det man köpt på sig.
Jag tycker det luktar scam, alternativt att man försöker sälja en produkt som är halvfärdig. Du kan gott avvakta och se om de får igång sin marknadsplats alls. Sen undersöka om det verkligen finns tillräcklig efterfrågan på utsläppsrätter så att man verkligen har möjlighet att sälja av det man köpt på sig.
Citera
2011-10-20, 08:36
Medlem
Goto10s avatar
Jag har läst igenom igen, lite noggrannare.
För att få in utsläppsrätter på marknaden kräver man att 20% av de nya utsläppsrätterna företaget säljer placeras på marknaden. Maxpriset på marknaden är 28 cent. Och slutpriset till privatperson utanför marknaden är 32 cent. I teorin kan du då köpa på marknaden och sälja utanför och tjäna lite på det. Dock tar Ausante 10% i provision så ditt verkliga maxpris ut blir 28,8 cent.
Då ställer jag mig frågan: varför skulle jag vilja sälja mina utsläppsrätter på marknaden för max 28 cent om jag kan få 28,8 cent om jag plockar ut dem från marknaden? Är det så att det faktiskt inte finns några som vill köpa dem? Antagligen.
Jag tycker idén inte riktigt håller. Om alla ska köpa på marknaden och sälja vidare, vem är det då som ska sälja på marknaden? De som blivit inlurade och insett att ingen är intresserad av att köpa deras utsläppsrätter? Antagligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in