2011-10-19, 19:39
Medlem
hallå jag undrar om telepati finns mellan tvillingar.
Jag är själv enäggstvilling och har vissa oförklariga saker som hänt, som att till exempel vi båda tänker på samma sak samtidigt ibland utan att vi pratat om det eller nåt. Är det för att vi är en av samma sorts person och har så liknande gener att vi utvecklas inte bara likadant fysiskt utan också psykiskt till vissa "gränser" eller hur jag nu ska uttrycka mig. Jag vet med stor säkerhet att vi inte har samma psyke, det förstår ju vilken idiot som helst men att vissa psykiska erfarenheter/aktiviteter har utvecklats likadant och därmed så känns det som att vi ibland är telepatiska när vi tänker samma sak.

Jag vet inte om ni förstår hur jag menar, jag är inte någon smart person verbalt men jag är smartare än hur jag kan uttrycka mig om jag lägger det så.

Jag har också en till oförklarig sak. Ja jag är medveten om att det inte stavas så men jag orkar inte bry mig. IALLAFALL, jag kan känna av min tvillings närvaro ibland, väldigt väldigt sällan omedvetet men också när jag är medveten om att han är i samma rum eller sitter brevid mig. Att hans "aura" påverkar min mer än vad andra personer gör, i mitt fall är det nästan som att man håller en magnet mot en annan magnet åt "fel" håll så att den trycks bort , men istället för att den trycks bort så får jag rysningar och känner rysning i t.ex om han är nära min arm så känner jag rysnings känsla i armen.
Om han nuddar mig så måste jag först slå på det stället han nuddade sen slå honom för att få bort obehag/rys/hat känslan .

Ge mig så mycket synpunkter/åsikter/kommentarer ni kan , det är bara kul att prata om !
Citera
2011-10-19, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igorrr
men också när jag är medveten om att han är i samma rum eller sitter brevid mig. Att hans "aura" påverkar min mer än vad andra personer gör

Det händer varje gång vi är i samma rum / nära varandra.. så det händer ofta men inte när jag är omedveten om att han är nära mig
Citera
2011-10-19, 19:47
Medlem
hacks avatar
Nej det existerar inte.

Det har gjorts en hel del forskning på ämnet och det har alltid visat sig att tvillingar har lika mycket telepatiska krafter som någon annan. Det vill säga inga.
Citera
2011-10-19, 19:57
Medlem
Citat:
Jag är själv enäggstvilling och har vissa oförklariga saker som hänt, som att till exempel vi båda tänker på samma sak samtidigt ibland utan att vi pratat om det eller nåt. Är det för att vi är en av samma sorts person och har så liknande gener att vi utvecklas inte bara likadant fysiskt utan också psykiskt till vissa "gränser" eller hur jag nu ska uttrycka mig. Jag vet med stor säkerhet att vi inte har samma psyke, det förstår ju vilken idiot som helst men att vissa psykiska erfarenheter/aktiviteter har utvecklats likadant och därmed så känns det som att vi ibland är telepatiska när vi tänker samma sak.

Jag vet inte om ni förstår hur jag menar, jag är inte någon smart person verbalt men jag är smartare än hur jag kan uttrycka mig om jag lägger det så.

Jag har också en till oförklarig sak. Ja jag är medveten om att det inte stavas så men jag orkar inte bry mig. IALLAFALL, jag kan känna av min tvillings närvaro ibland, väldigt väldigt sällan omedvetet men också när jag är medveten om att han är i samma rum eller sitter brevid mig. Att hans "aura" påverkar min mer än vad andra personer gör, i mitt fall är det nästan som att man håller en magnet mot en annan magnet åt "fel" håll så att den trycks bort , men istället för att den trycks bort så får jag rysningar och känner rysning i t.ex om han är nära min arm så känner jag rysnings känsla i armen.
Om han nuddar mig så måste jag först slå på det stället han nuddade sen slå honom för att få bort obehag/rys/hat känslan .

Ge mig så mycket synpunkter/åsikter/kommentarer ni kan , det är bara kul att prata om !

Man tog för ett par år sedan upp just detta i en dokumentär på Discovery-kanalerna, där det även hade utförts studier i ämnet på Tvillingpar för att undersöka denna beryktade förmåga med modern teknisk mätutrustning.
Man isolerade tvillingparet i fråga och satte den ena tvillingen i ett enskilt och isolerat rum, medan den andra tvillingen satt kvar i undersökningsrummet med elektroder fästade på huvudet som i sin tur var kopplade till avancerade mätmaskiner. Tvillingen som var isolerad, utsattes sedan för olika överraskningsmoment. Dock har jag desto värre glömt för stunden exakt hur de momenten såg ut, men kontentan var iallafall, att när den isolerade tvillingen utsattes för stimuli, så gjorde mätutrustningen som mätte den andra tvillingens reaktioner starka utslag exakt vid just de tidpunkter då stimulin utfördes.

En mycket färsk studie utförd efter samma mönster, utfördes dock i Maj nu i år och gick till som följande;
Citat:
Med hjälp av den svenske psykologen och parapsykologen Professor Adrian Parker från Göteborgs Universitet och dennes samarbete med engelska tvillingregistret, DTR vid King’s College i London kunde amerikanska tv-bolaget ABC News i slutet av maj 2011 på plats i London (St. Thomas’ sjukhus där DTR finns) filma experiment med engelska tvillingar på temat tvillingtelepati: kunde den ene tvillingen reagera tydligt på om den andre exponerades för oväntade och starka stimuli?

”Utslagen” mättes med en sk polygraf, där hudmotstånd, andning och liknande mättes – om den "mottagande" tvillingen reagerar på den ”sändande” tvillingens reaktioner vill man undersöka om det blir utslag på den kurva på polygrafen som mäter just det elektriska hudståndet, electrodermal activity – det skulle kunna tyda på en exceptionell kontakt mellan tvillingarna och kanske vara telepati.

Med hjälp av DTR hade Parkers medarbetare Göran Brusewitz valt och föreslagit några tvillingar som i de enkäter han fått från engelska tvillingar, rapporterat att de haft många upplevelser av det slag som man nu ville studera, att den ene tvillingen tydligt känt av om den andre tvillingen drabbats av t ex olycka, skada eller liknande. En särskilt anlitad polygrafexpert skötte polygrafen och kunde visa hur man ganska enkelt på kurvorna kunde utläsa när det var reaktion med hudmotstånd som inte berodde på någon djupandning eller att personen rördes på sig. Tidpunkterna då ”sändande” tvilling exponerades för stimuli, valdes slumässigt under en av 8 möjliga perioder (och exponeringen skedde halvvägs in i denna 30 sekunder långa period), och ordningen mellan de fem olika stimuli valdes också slumpmässigt. Under de två dagar tv-bolaget var på plats testades 5 par, varav den mottagande tvillingen i ett par visade tydliga tecken på att reagera just när sändande tvilling utsattes för t ex tallrikar som kastades i golvet, en ballong som smällde eller att stoppa hand eller fot i en hink med isvatten.
http://paranormal.about.com/od/espandtelepathy/a/Twin-Telepathy-Best-Evidence_2.htm
Senast redigerad av Genderbender 2011-10-19 kl. 20:13.
Citera
2011-10-19, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Man tog för ett par år sedan upp just detta i en dokumentär på Discovery-kanalerna, där det även hade utförts studier i ämnet på Tvillingpar för att undersöka denna beryktade förmåga med modern teknisk mätutrustning.
Man isolerade tvillingparet i fråga och satte den ena tvillingen i ett enskilt och isolerat rum, medan den andra tvillingen satt kvar i undersökningsrummet med elektroder fästade på huvudet som i sin tur var kopplade till avancerade mätmaskiner. Tvillingen som var isolerad, utsattes sedan för olika överraskningsmoment. Dock har jag desto värre glömt för stunden exakt hur de momenten såg ut, men kontentan var iallafall, att när den isolerade tvillingen utsattes för stimuli, så gjorde mätutrustningen som mätte den andra tvillingens reaktioner starka utslag exakt vid just de tidpunkter då stimulin utfördes.

En mycket färsk studie utförd efter samma mönster, utfördes dock i Maj nu i år och gick till som följande; http://paranormal.about.com/od/espandtelepathy/a/Twin-Telepathy-Best-Evidence_2.htm

Det där var faktiskt väldigt intressant tack för ditt inlägg !
Citera
2011-10-19, 21:41
Medlem
Ja om man ska tro de 2 paren av enäggs jag känner så är det så, de känner av varandras känslor och även om den andra är sjuk. Trådlöst...
Citera
2011-10-19, 22:38
Medlem
Citat:
Det där var faktiskt väldigt intressant tack för ditt inlägg !

Varsågod.
Dock skulle den Korrekta länken till utdraget från den Svensk-publicerade studien, vara följande: http://parapsykologi.se/Notiser/Notis%20164%2026-07-2011%20Experiment%20med%20tvillingtelepati%20i%20a merikansk%20tv%20%282%29.htm

Bifogade länken i förra posten gick till de äldre studierna och dess forskningsresultat, som ju även de är nog så intressanta i sammanhanget, men rätt skall vara rätt.
Citera
2011-10-19, 22:40
Medlem
MissBloodyMarys avatar
Citat:

Jag har inget direkt svar på din fråga men undrar varför du måste slå på din bror för att få bort ett obehag hos dig själv? Det är ett ganska udda beteende som inte har något med honom att göra utan beror på bristande impulskontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in