2011-10-20, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
När sa polisen att man utesluter rånmord? Vad är det omöjliga i att rånet planerat och morden "ett nödvändigt ont" ur gärningsmännens sett att se på saken?

Jag har inte påstått att polisen utesluter ett rånmord. Tvärtom är detta en teori. Men det är i så fall planerat och inte random.
Citera
2011-10-20, 21:15
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Ja det har de pratats om tidigare. Känns dock föga troligt att ett MC-gäng dödat två pensionärer på detta sätt.

Jo, du har nog rätt där.
Citera
2011-10-20, 21:16
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Nu har vi - från användare som säger sig ha pålitliga uppgiftslämnare - fått uppgifter om att mannen skulle ha haft ögonbindel och att huvudet var nästan helt skilt från kroppen.

Vi vet inte om de uppgifterna stämmer. Men OM de stämmer så är det inget vanligt rånmord; visst händer det att rånare dödar sina offer, men de har också bråttom och tar inte i så där. Och ögonbindel hänger inte riktigt ihop med rånmord - i alla fall inte på en person som man vallar runt på området.

Kan vi ha att göra med en kombination av rånmord och hat? Nån som vet att paret förvarar något värdefullt och samtidigt hatar dem av någon anledning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Känner du till om de var bundna med buntband?

Tyvärr, den detaljinfon har jag inte.
Citera
Medlem
rockandrollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFischer
Jag har inte påstått att polisen utesluter ett rånmord. Tvärtom är detta en teori. Men det är i så fall planerat och inte random.

Tack för klargörandet. Ja det är jag också övertygad om.

Citat:
Känner du till om de var bundna med buntband?

Ser att vi är inne lite på samma spår med att GM var ute efter något specifikt så har en liten fråga, Vad är det intressanta med om så kallad buntband har används?

PS Rensa din inkorg DS

Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Blev nog ett missförstånd där; han sa att polisen uteslutit "randommord", alltså ett slumpmässigt mord. Inte att polisen uteslutit rånmord.

Ja, ber om ursäkt för det.
Senast redigerad av rockandrolla 2011-10-20 kl. 21:18.
Citera
2011-10-20, 21:17
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det är nog så att polisen vet mer detaljer och jämför med det fallet i Härnösand och att man vet mer än så angående likheterna och det kanske har med tillvägagångssättet.
I alla fall så hade man en man från Litauen i det fallet häktad, men inte gick det till åtal.

Här verkar det som det finns ett DNA som man säkrat vilket är lite mer att gå på för att finna rätt gm.

Om jag inte missminner mig finns det DNA även i Brattås vilket borde göra det möjligt att kunna stämma av dessa två mot varandra.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockandrolla
När sa polisen att man utesluter rånmord? Vad är det omöjliga i att rånet planerat och morden "ett nödvändigt ont" ur gärningsmännens sett att se på saken?
Blev nog ett missförstånd där; han sa att polisen uteslutit "randommord", alltså ett slumpmässigt mord. Inte att polisen uteslutit rånmord.
Citera
Medlem
Vedklyvens avatar
Har skummat igenom tråden. Ansluter mig definitivt till de som tror på "Öststatare".

Bor man på landet följer man vad som händer när det gäller "lantisrån och lantismord".
De mest brutala och hänsynslösa utförs av "Öststatare". Det är den kategorin som man fasar mest för.

För några år sedan skedde ett mord utanför Traryd i Småland. Bonden som bodde i en avsides by hittades misshandlad och bunden med igentejpad mun. Han hade inte dött av misshandeln utan av kvävning.

Polisen lyckades gripa förövarna. Jag vet inte hur. Det var "Öststatare". Vid rättegången visade det sig att offret hade lokaliserats med hjälp av Taxeringskalendern. De hade altså valt ut ett på landet boende välbärgat offer med hjälp av Taxeringskalendern. Tyvärr, ur förövarnas synpunkt, hade dom tagit fel gård. Det var grannen som bodde några hundra meter bort som var den välbärgade. Förmodligen hade dom misshandlat offret för att få honom att tala om var han förvarade pengar som han inte hade. Dom fick bara med sig småpengar.

Jag är ganska övertygad om att Brattåsmorden utanför Härnösand utfördes av "Öststatare" även om Leif G W Persson i sitt "mordprogram" hävdade att det var "lokala förmågor". Förövarna hade snott med sig en pärm från bondens kontor och kvinnans handväska som bland annat innehöll ett bankomatkort. Dom hade försökt ta ut pengar ur en bankomat men misslyckats. Troligen snodde dom med sig pärmen i hopp om att hitta bankomatkoden.

Öststataremorden kännetecknas av grov brutalitet. Man använder sällan skjutvapen utan slår ihjäl offret med tillhygge eller använder kniv. Oftast utföres dåden klumpigt och finesslöst. Ibland förefaller det som om man är i mer eller mindre pnik för att pengarna tagit slut.
Citera
2011-10-20, 21:18
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Om jag inte missminner mig finns det DNA även i Brattås vilket borde göra det möjligt att kunna stämma av dessa två mot varandra.

Det kommer att göras också.
Citera
2011-10-20, 21:19
Medlem
Två anhållna

http://www.polisen.se/Vastra_Gotaland/sv/Aktuellt/Handelser/Vastra-Gotaland/2011-10-20-2040-Morddrap-Alingsas/
Citera
2011-10-20, 21:19
Moderator
Eerieyes avatar
Om uppgiften om att huvudet var nästan skiljt från kroppen så är det antingen Hannibal Lecter eller så är det ett islamistiskt ritualmord.

Hur tillförlitliga är uppgifterna om skärskadan, tejpen och ögonbindeln?
Citera
2011-10-20, 21:21
Medlem
TimothyMcVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murdak
Två anhållna

http://www.polisen.se/Vastra_Gotaland/sv/Aktuellt/Handelser/Vastra-Gotaland/2011-10-20-2040-Morddrap-Alingsas/

Det är inte för inte som Leif Gw hyllar Göteborgspolisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in