2011-10-20, 20:33
Medlem
Tog mig 2-3 månader på gymmat tills 20-kilos hantlarna var värdelösa i pressövningar. I början är dom väl bra för att lära sig tekniken, men 20 kilo är verkligen inte mycket. Med 30 kilo kommer man rätt långt, imo.
Citera
2012-02-17, 20:20
Medlem
DaDaniils avatar
Jag som svag nybörjare hade tänkt köpa dessa hantlar: http://www.rusta.se/hantelset_20_kg_p75101212.html

Och i princip använda dom till allt, har en chins bar med. Räcker det eller? 10kg per arm tror jag nästan är mer än vad jag orkar så jag har ju tid att bli starkare med dom, men det jag oroar mig över är andra övningar där inte armarna är i fokus, känns inte som att dom kommer ge så mycket på t.ex lunges?

Kommer förövrigt använda scoobys hem schema: http://scoobysworkshop.com/home-workout-plans/
Citera
2012-03-18, 15:14
Medlem
FlapJacks avatar
Tänkte fråga samma sak!

Är supernybörjare och har ställt mig inför detta val:

Abilica Power Box

eller

Hantelset 20 kg

Vad är mest värt att köpa och vilket kommer man längst på? Både ekonomiskt och muskelmässigt. Man kanske till och med ska köpa hantelsetet på 20kg och köpa till ett par ytterligare lösa vikter?

Tack på förhand!
Citera
2012-03-18, 15:23
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
20kg är jävligt lite i övningar som shrugs, hantelrodd och hantelpress.
Citera
2012-03-18, 15:29
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
Lösningen på detta är att hålla båda hantlarna i hanten samtidigt och köra hantelrodd på 40 kg. Det räcker länge om man kör väldigt strikt och med full ROM, oavsett ens mål.
Jaha? Hur f*n håller man två hantlar samtidigt i en hand? Berätta gärna, vill veta faktiskt
Citera
2012-03-18, 15:47
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokz
Problemen jag kan se är väl främst hur det blir med rygg -och benträningen? Visst kan du väl köra hantelrodd med 20kg men det kommer bli väldigt lätt efter ett tag. Och hur ska du träna latsen? Knäböj med hantlar vet jag inte ens om det går, men utfall går väl i och för sig.

Hänga uppochner i knäväcken och dra hantlarna från raka armar upp till axlarna? Som axelpress fast uppochner.

Arm- och axelträning kan man komma en bra bit med endast 20 kilo.
Bröst kommer 20 kilo ganska fort bli för lätt, och för rygg och ben är 20 kilo löjligt lätt.
Citera
2012-03-18, 18:23
Medlem
Krokzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boomshiggabang
Hänga uppochner i knäväcken och dra hantlarna från raka armar upp till axlarna? Som axelpress fast uppochner.

Låter ganska omständigt.. Då är det väl i sådana fall bättre att köra chins/pullups i den ställning som man tänkt hänga i knävecken i...
Citera
2012-03-18, 18:48
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokz
Låter ganska omständigt.. Då är det väl i sådana fall bättre att köra chins/pullups i den ställning som man tänkt hänga i knävecken i...

Jo haha, helt klart omständigt
Men har man bara upp till 20 kg kanske man inte klarar av chins?
Citera
2012-03-18, 18:56
Bannlyst
20kgs hantlar funkar att pumpa upp inför krogen eller badstranden men inte mkt mer än så
Citera
2012-03-18, 18:57
Medlem
Träna seriöst hemma kan bli lite svårt om man inte har skivstänger eller något hemma.

Skulle satsa på att köpa:
http://www.jula.se/skiv-hantelstangset-50-kg-951152
http://www.jula.se/pull-up-stang-951151

50kg i bänkpress, böj och stångrodd räcker några månader iaf.

Har själv fixat ordning ett hemmagym utan några större kostnader 2000-3000kr, kan fixa bilder om du är intresserad.
Citera
2012-03-18, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shitmagnet
Jaha? Hur f*n håller man två hantlar samtidigt i en hand? Berätta gärna, vill veta faktiskt

Funkar prima med en 1kg och en 2kg hantel. Högre vikter kräver nog onormala händer.
Citera
2012-03-18, 20:26
Medlem
Varför inte köpa ett par kettlebells istället för vanliga hantlar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in