2011-10-18, 23:07
Medlem
waffleboys avatar
Tjena, undrar kort och gott om någon vet om hundar har speciellt bra tidsuppfattning!
Citera
2011-10-18, 23:17
Medlem
HolyCraps avatar
Jag trodde att hundar i princip inte hade någon tidsuppfattning.
Jag trodde att dom "lever i nuet".
Men jag kan ha fel.
Citera
2011-10-18, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HolyCrap
Jag trodde att hundar i princip inte hade någon tidsuppfattning.
Jag trodde att dom "lever i nuet".
Men jag kan ha fel.
vadå lever i nuet? det gör ju vi alla men menar du att dom inte har minne så har du fel för det har dom. min hund minns folk som den inte träffat på flera år.
Citera
2011-10-18, 23:21
Bannlyst
Dom har inte stor tidsuppfattning, dom kan bli glada när du kommer in och varit ute ca 10 min
Citera
2011-10-18, 23:27
Medlem
HolyCraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledsen93
vadå lever i nuet? det gör ju vi alla men menar du att dom inte har minne så har du fel för det har dom. min hund minns folk som den inte träffat på flera år.

Jag menar att jag tror inte att hunden förstår om husse har varit borta 5 minuter eller 15.
Med leva i nuet så menar jag att jag inte tror att dom funderar på vad som ska ske utan bara lever för stunden.

Alltså jag tror inte att dom har någon speciellt stor tidsuppfattning.
Citera
2011-10-18, 23:31
Medlem
Tallfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HolyCrap
Jag menar att jag tror inte att hunden förstår om husse har varit borta 5 minuter eller 15.
Med leva i nuet så menar jag att jag inte tror att dom funderar på vad som ska ske utan bara lever för stunden.

Alltså jag tror inte att dom har någon speciellt stor tidsuppfattning.

Det stämmer. Hunden blir lika glad av att se dig om du är tillbaka efter någon minut som om du är borta och kommer hem efter en vecka.

Edit: Omformulerat
Citera
2011-10-19, 10:11
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tallfel
Det stämmer. Hunden blir lika glad av att se dig om du är tillbaka efter någon minut som om du är borta och kommer hem efter en vecka.

Edit: Omformulerat
I så fall är det något fel på mina hundar, går jag ner och sysslar med tvätten och är borta en kvar är det inte alltid mina hundar ens lyfter på huvudet när jag kommer tillbaka. Skulle jag varit borta flera timmar däremot blir de väldigt mycket gladare.
Citera
2011-10-19, 10:30
Medlem
ananaskids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avantasia
I så fall är det något fel på mina hundar, går jag ner och sysslar med tvätten och är borta en kvar är det inte alltid mina hundar ens lyfter på huvudet när jag kommer tillbaka. Skulle jag varit borta flera timmar däremot blir de väldigt mycket gladare.
Gå ner i tvättstugan i flera timmar så ska du se att hundarna blir glada. Eller om du tar bilen och är borta 10 minuter...dom blir dom också glada att se dig. Enkelt.

Det där är inte tidsuppfattning utan "inlärt vetande".
Citera
2011-10-19, 12:50
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ananaskid
Gå ner i tvättstugan i flera timmar så ska du se att hundarna blir glada. Eller om du tar bilen och är borta 10 minuter...dom blir dom också glada att se dig. Enkelt.

Det där är inte tidsuppfattning utan "inlärt vetande".
Är jag borta i 10 minuter och flyttar bilen eller åker och snabbhandlar blir de inte lika glada när jag kommer tillbaka som om jag skulle tagit bilen och varit borta i flera timmar. Hur kan det vara inlärt beteende?

Någon tidsuppfattning som i att, nu är matte borta i 4 timmar eller nu har matte varit borta i hela 6 timmar tror jag inte att de har men de reagerar absolut olika om jag lämnat dem en kortare tid mot för en längre tid, oberoende på vad jag gör när jag är borta.
Senast redigerad av Avantasia 2011-10-19 kl. 12:53.
Citera
2011-10-19, 13:48
Medlem
ananaskids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avantasia
Är jag borta i 10 minuter och flyttar bilen eller åker och snabbhandlar blir de inte lika glada när jag kommer tillbaka som om jag skulle tagit bilen och varit borta i flera timmar. Hur kan det vara inlärt beteende?

Någon tidsuppfattning som i att, nu är matte borta i 4 timmar eller nu har matte varit borta i hela 6 timmar tror jag inte att de har men de reagerar absolut olika om jag lämnat dem en kortare tid mot för en längre tid, oberoende på vad jag gör när jag är borta.
Jag menade mer sättet du lämnade dom...samlar du ihop tvätthögen och tar på dig innetofflorna och stapplar ner i källaren är det skillnad på om du packar handväskan och följer rutinen för att gå till jobbet.

Hunden vet att nu blir matte borta respektive kommer tillbaka strax...

Sen, visst, är det skillnad på en smart bordercollie och en talibanhund och hundar över huvudtaget och jag säger inte att DET ÄR SÅ HÄR.
Citera
2011-10-19, 14:06
Medlem
tror nog vilken hundägare som helst kan intyga på att deras hund blir gladare när man kommer hem efter längre tid.

min hund t.ex. kan bli så glad att hon kissar ner sig om t.ex. pappa kommer hem efter att ha vart bortrest två veckor. Däremot gör hon inte det om han t.ex. bara vart borta några dar.
Hundar har definitivt en ganska bra tidsuppfattning, och har flera steg för att mäta tid, t.ex. några minuter, flera timmar, ett par dagar, flera veckor.
Citera
2011-10-19, 14:22
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ananaskid
Jag menade mer sättet du lämnade dom...samlar du ihop tvätthögen och tar på dig innetofflorna och stapplar ner i källaren är det skillnad på om du packar handväskan och följer rutinen för att gå till jobbet.

Hunden vet att nu blir matte borta respektive kommer tillbaka strax...

Sen, visst, är det skillnad på en smart bordercollie och en talibanhund och hundar över huvudtaget och jag säger inte att DET ÄR SÅ HÄR.
Det kan jag i princip hålla med om, alltså att de kan skilja på när jag går ner till tvättstugan bärande på tvättkorgen eller om jag ska gå utomhus och tar på min jacka/väska m.m. Men problemet är att deras beteende varierar även om jag gör samma sak när jag lämnar dem, de kan ju inte avgöra när jag klär på mig om det är för att springa till affären vilket kanske tar 15 minuter eller om jag ska åka och hälsa på en kompis vilket kan ta några timmar men de reagerar ändå på olika sätt när jag kommer hem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in