2004-12-17, 23:02
Medlem
JAg o ppolarn satte en hink me glögg..... den har stått i tre veckor,,,,,, och smakar bara socker och kryddnejlikor........ och kanel,,,,,,,, -vad har vi gjort fel och hur ska vi klaraut detta (vi har låvat massa brudar att smaka på brygden)
HJÄLP
Citera
2004-12-17, 23:06
Medlem
OliTs avatar
Dra i ett riktigt strävt rödvin kanske hjälper? Skriv för guds skull ordentligt också, det finns inget behov av 27st kommatecken och punkter i ditt korta inlägg.
Citera
2004-12-18, 00:16
Medlem
Alladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cire
JAg o ppolarn satte en hink me glögg..... den har stått i tre veckor,,,,,, och smakar bara socker och kryddnejlikor........ och kanel,,,,,,,, -vad har vi gjort fel och hur ska vi klaraut detta (vi har låvat massa brudar att smaka på brygden)
HJÄLP

Så är det och vara fjorton, allt går inte som man tänkt sig.
Kommer ihåg mina försök att göra öl, vin, mjöd osv osv.
Vinet var det enda man kunde överhuvudtaget dricka, men man var tvungen att vara desperat sugen och fjorton-femton bast.

Förresten, smakar det bara socker har det inte jäst ut ordentligt... pröva ha i lite mer jäst. Och vänta ett tag till... ngn vecka minst. (Lär smaka usch fy fan)
Citera
2004-12-18, 00:41
Medlem
ferrantes avatar
Jag jäste också egen glögg, blev mycket godare än köpglögg
Gjorde inget speciellt heller utan lät det stå i hinken rekomenderad tid.

Du vet väl att glögg ska vara sött? Fattar liksom inte riktigt hur man kan misslyckas
Citera
2004-12-18, 00:52
Medlem
Boddies avatar
När jag var 14 år lärde jag mig att hantera en kolonnapparat och sen dess har jag hållt på
Citera
2004-12-18, 10:31
Medlem
vf. Är det inte smidigare att först brygga rödvin och sedan krydda det?
Citera
2004-12-18, 11:34
Medlem
IIanas avatar
tre veckor? det är ju kort tid i glöggvärlden.

min mor har gjort glögg, det har stått i 2-3 år nu. stark och gott som fan.

måste lufta det och så vet du.
Citera
2019-09-27, 23:47
Medlem
Citat:
HJÄLP

Glögg behöver stå i 3 månader för att må bra
Citera
2019-09-28, 00:28
Medlem
Mandingos avatar
Citat:
HJÄLP

För det första skriver du som om att du redan satt i dig hinken.

För det andra, MÄT! En oechslemätare (vinmätere,jäsmätare) kostar ett par tjugor, först mäter du hur mycket socker det är i det du ska jäsa, sen mäter du hur mycket av sockret jästen ätit upp och bajsat ut i alkohol. Ju mer socker jästen ätit desto fullare blir du av slutprodukten.

Googla sen ABV Calculator (ABV=Alcohol By Volume) och räkna ut hur mycket alkohol du fått. Ett tips är att låta det jäsa och testa var tredje-femte dag, när du fått samma värde tre gånger på raken är det dags att hälla på flaska och i fallet med glögg lagra den nåt år.
Nu handlar det visserligen inte om Glögg, det som står i tidningarna såhär års, med svagdricka, potatis och fan och hans moster utan om nån form av smaksatt bultöl, riktig glögg görs på starkt vin, socker, eventuellt sprit och kryddor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in