2011-10-17, 15:58
Medlem
Kungensbordells avatar
Hej, är vän med en finne på facebook och eftersom att hon pratar svenska så skriver hon uppdateringar på svenska, men det är aldrig ett ord rätt.

exempel:

"fattar it vfr ja e åpp... hejla husi snarkar jo vafan ?"

"ha jyst kålla one missed call , okej ja blonda mejr en halva men e räknas vel... "

"9B ha fått it medd. , sprid ut e iaf fö vissa i klassin bruk it va in på fb så mytji...."

"fyfan fö ti va tide i kronoby tå e ösräjna hejla f*cking daain!!!"

Hennes kompisar är inte mycket bättre

"Så e vart int na roliga leikar tå?? "

"sked tär tå? "

"näää, he ere int! O he kan ja lov de, för ja hörd na ida så ja trodd örona sko trill ov "

Hur kommer detta sig? Har dom dyslexi allihopa eller skriva alla så? Blir galen då hennes uppdateringar alltid syns i när man loggar in.
Citera
2011-10-17, 16:01
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungensbordell
Hej, är vän med en finne på facebook och eftersom att hon pratar svenska så skriver hon uppdateringar på svenska, men det är aldrig ett ord rätt.

exempel:

"ha jyst kålla one missed call , okej ja blonda mejr en halva men e räknas vel... "

"9B ha fått it medd. , sprid ut e iaf fö vissa i klassin bruk it va in på fb så mytji...."

"sked tär tå? "

"näää, he ere int! O he kan ja lov de, för ja hörd na ida så ja trodd örona sko trill ov "

Hur kommer detta sig? Har dom dyslexi allihopa eller skriva alla så? Blir galen då hennes uppdateringar alltid syns i när man loggar in.
Vilken konstig människa, hon borde ta lärdom av den här språkbegåvade finnen:

http://www.youtube.com/watch?v=iWR6Cz4pR0M
Citera
2011-10-17, 16:04
Medlem
Squeaikers avatar
Om du hänger så mycket på Facebook kanske du ska; Skaffa dig ett liv!

För övrigt kan TS finska? För om TS kan det och stavar perfekt på finska kanske TS frustration är något mer överkomlig, då han/hon i alla fall inte kastar sten i glashus.
Citera
2011-10-17, 16:26
Medlem
Kungensbordells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squeaiker
Om du hänger så mycket på Facebook kanske du ska; Skaffa dig ett liv!

För övrigt kan TS finska? För om TS kan det och stavar perfekt på finska kanske TS frustration är något mer överkomlig, då han/hon i alla fall inte kastar sten i glashus.

Har alltid facebook öppen i en flik. Jag ägnar mest tid här i värmen.

Jag varken kan eller försöker kunna finska så inga sten i glashus här inte. Men personen i fråga pratar bra svenska utan större fel vilket gör allt så väldigt konstigt.
Citera
2011-10-17, 17:01
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:

exempel:

"sked tär tå? "

Det är väl en finlandssvensk du har till "kompis", inte en finne. Det ser ut som att hon skriver på nån jämrans österbottnisk dialekt. Inte vackert, men jag blir ändå glad av att se ålderdomliga uttryck som "jag trodde öronen skulle trilla av" användas av någon förmodat ung person. Tro't eller ej, men de värnar svenska språket bättre i Svenskfinland än i många delar av Sverige.
Citera
2011-10-17, 21:04
Medlem
Nimetons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Det är väl en finlandssvensk du har till "kompis", inte en finne. Det ser ut som att hon skriver på nån jämrans österbottnisk dialekt.
Jo, det där ser onekligen ut att vara skrivet på det underliga sättet som de skriver i delar av Österbotten.
Citera
2011-10-17, 21:21
Medlem
Kungensbordells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimeton
Jo, det där ser onekligen ut att vara skrivet på det underliga sättet som de skriver i delar av Österbotten.

Hon bor i vörå om det hjälper. västra finland får jag det till. Vet dock inte var det ligger riktigt haha
Citera
2011-10-17, 22:34
Medlem
Jag har för mig att Fredrik Lindström tog upp i Svenska dialektmysterier att finlandssvenskar ofta skriver på dialekt. Det borde vara så här.
Citera
2011-10-17, 22:38
Medlem
Volgasuparens avatar
Vörå ligger i Österbotten och Fröken ifråga skriver på dialekt. Förmodligen kan hon skriva på ordentlig svenska också, men det är vanligt att skriva på dialekt när det kommer till finlandssvenskar.
Citera
2011-10-17, 22:42
Medlem
Kungensbordells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volgasuparen
Vörå ligger i Österbotten och Fröken ifråga skriver på dialekt. Förmodligen kan hon skriva på ordentlig svenska också, men det är vanligt att skriva på dialekt när det kommer till finlandssvenskar.

Skönt att få klarhet i det. Men det är ju fruktansvärt fult. Man förstår ju inte ens hälften av vad hon skriver.
Citera
2011-10-17, 22:53
Medlem
Volgasuparens avatar
Citat:
Skönt att få klarhet i det. Men det är ju fruktansvärt fult. Man förstår ju inte ens hälften av vad hon skriver.

Nu är jag ju uppvuxen med dialekter från Österbotten, men jag tycker också det är extremt fult att skriva på dialekt. Det ser väldigt fördummande ut och oftast tror man att människor som skriver på dialekt är dummare än vad de i verkligheten är. Dock tror jag att det finns någon slags stolthet att skriva på sin egna dialekt och det är väl därför det fortsätter.

Från Volgasuparen kommer dock ett stort: NO NO
Citera
2011-10-17, 22:59
Medlem
Kungensbordells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volgasuparen
Nu är jag ju uppvuxen med dialekter från Österbotten, men jag tycker också det är extremt fult att skriva på dialekt. Det ser väldigt fördummande ut och oftast tror man att människor som skriver på dialekt är dummare än vad de i verkligheten är. Dock tror jag att det finns någon slags stolthet att skriva på sin egna dialekt och det är väl därför det fortsätter.

Från Volgasuparen kommer dock ett stort: NO NO

Pratar ni så? "Hejla husi snarkar" låter ju helt flippat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in