Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-17, 04:07
Medlem
mophrs avatar
Vet inte riktigt var tråden borde ligga, men testar här.

Det är så att jag nyligen har inhandlat en Macbook Pro 13".
Som jag skrev i en tidigare tråd har jag haft problem att föra över filmer från min LaCie externa hårddisk till Macen, har fått Error 36 och elände.

Nu märker jag dock att vissa filmer funkar, medan andra alltjämt kommer igång finder, stannar efter att visst antal mb och ger mig error.

Vad tror ni detta beror på? Är det Macen som inte klarar av vissa filmer? Är det helt enkelt filerna som har blivit korrupta, och hur tusan har i så fall det gått till? Skulle något sådant gå att fixa (har originalfilerna kvar på en annan dator)?

Vore väldigt tacksam för svar, den här skiten håller verkligen på att driva mig till vansinne...behöver filmerna för ett projekt, och vore jävligt jobbigt om jag inte kunde få över dom till datorn
Citera
2011-10-17, 08:45
Medlem
Mitt USB minne kör FAT32 . Vet inte vilket format du har på din externa HDD men om inget annat så pröva att omformatera till filsystemet FAT32. All data på externa HDD:en raderas under omformateringen men det gör inget då du har allt sparat på en annan dator. Bara att du överför filerna igen till externa HDD:en och försöker på nytt.

Vore bra om du kunde länka till vilken extern LaCie HDD du använder dig av.

Kolla upp Systemkraven för just din LaCie externa HDD.
Senast redigerad av Peteq 2011-10-17 kl. 09:02.
Citera
2011-10-17, 14:44
Medlem
mophrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peteq
Mitt USB minne kör FAT32 . Vet inte vilket format du har på din externa HDD men om inget annat så pröva att omformatera till filsystemet FAT32. All data på externa HDD:en raderas under omformateringen men det gör inget då du har allt sparat på en annan dator. Bara att du överför filerna igen till externa HDD:en och försöker på nytt.

Kan detta verkligen vara problemet?
De flesta filmerna funkar ju att föra över, bara vissa som krånglar
Ska testa ikväll, men osäker...kan det hända att filer korupteras vid överföring till extern hårddisk?
Citera
2011-10-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mophr
Kan detta verkligen vara problemet?
Ska testa ikväll, men osäker...kan det hända att filer korupteras vid överföring till extern hårddisk?

Citat:
kan det hända att filer korupteras vid överföring till extern hårddisk?

Ja.

Citat:

Vilka är vissa? kan du ta print screen på problemet och ev. om det dyker upp felmeddelanden...

Ju mer du förklarar desto lättare är det för oss att hjälpa dig.
Citera
2011-10-17, 15:44
Medlem
mophrs avatar
Citat:
Ja.

Vilka är vissa? kan du ta print screen på problemet och ev. om det dyker upp felmeddelanden...

Ju mer du förklarar desto lättare är det för oss att hjälpa dig.

Absolut, ska göra det så fort jag kommer hem!
Hittar ingen skillnad på de filmer som fungerar och de som inte gör det, har lyckats föra över en HD film på en kvart, men misslyckats med en annan på 50 sekunder. Dock har jag noterat att de krånglande filmerna även krånglar då man ska spela upp dom i Quicktime.
Citera
2011-10-17, 15:53
Medlem
ei96byods avatar
Citat:

Fat 32 har dock inte stöd för filer större än 4 GB, så det beror på hur stora filer det är.

TS, kör din andra datorn Windows så rekommenderar jag NTFS, vilket det förmodligen redan är. Då kan man läsa filer från hårddisken med Mac OS X, men inte skriva till den. Vill man skriva till den från sin Mac får man installera en NTFS-drivrutin, som ex.v. NTFS-3G.

Är den andra datorn också en Mac så använder du HFS+, journalförd (Mac OS Extended, journalförd) som filsystem.

Normalt sett skall filer naturligtvis inte bli korrupta när man för över dem via hårddisk, men det kan hända, speciellt om det är något problem med kontakterna/kabeln. Prova att byta kabel (om det nu är USB eller FireWire du använder spelar ingen roll. Testa).

Är det Fat 32 som den är formaterad med, och dina filer är större än 4 GB så är det där felet ligger.

Det är mina teorier.
Citera
2011-10-17, 21:57
Bannlyst
Funkade inte till PCn heller. Eller rättare sagt: samma filer som misslyckades på Mac misslyckades på PC också och vise versa. Ska testa att kopiera alla filerna till den externa hårddisken igen och se vad som händer.

EDIT: Mophr som skriver...annan dator annan auto-login
Citera
2011-10-18, 00:30
Medlem
mophrs avatar
Citat:

Tror detta är min externa hårddisk: http://www.lacie.com/products/product.htm?id=10530
Den har formatet Windows NT Filesystem, vilket ju visserligen skulle kunna vara felet, men varför går då vissa filmer att föra över?

Mitt felmeddelande på Mac lyder: The Finder can’t complete the operation because some data in “MVI_XXXX.MOV” can’t be read or written.
(Error code -36)

Har testat lite olika nu, och det verkar som om filen kan föras över från kamera till PC, från PC till extern hårddisk, men därefter inte från hårddisken till varken PCn eller Macen
Vafan liksom!
Senast redigerad av mophr 2011-10-18 kl. 00:34.
Citera
2011-10-18, 00:38
Medlem
systems avatar
Skiter det sig även om du försöker kopiera enbart en fil i taget?
Citera
2011-10-18, 00:40
Medlem
mophrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Skiter det sig även om du försöker kopiera enbart en fil i taget?

Beror som sagt på vilken fil jag väljer. Men ja, de som skiter sig skiter sig även om jag försöker föra över dom enskilt.
Citera
2011-10-18, 00:42
Medlem
systems avatar
Jag bara bollar lite här nu. Vad händer om du zippar en fil på disken, och sedan försöker föra över den? (Högerklick > komprimera..)
Citera
2011-10-18, 01:29
Medlem
mophrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Jag bara bollar lite här nu. Vad händer om du zippar en fil på disken, och sedan försöker föra över den? (Högerklick > komprimera..)

"An error occurred while compressing the file"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in