2011-10-17, 01:51
Medlem
Vad säger forskningen om kvinnliga psykopater?
Finns det några uppsatser i ämnet, siffror på hur vanligt förekommande det är, hur den genomsnittliga kvinnliga psykopatens personlighetsdrag är osv?
I många studier tillges oftast psykopaten typiskt manliga drag, men då det förekommer även bland kvinnor så undrar jag om beteendet är likartat eller har kvinnliga psykopater annorlunda beteenden?
Citera
2011-10-17, 02:29
Medlem
putte-mr-puttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF--IJE
Finns det några uppsatser i ämnet, siffror på hur vanligt förekommande det är, hur den genomsnittliga kvinnliga psykopatens personlighetsdrag är osv?
I många studier tillges oftast psykopaten typiskt manliga drag, men då det förekommer även bland kvinnor så undrar jag om beteendet är likartat eller har kvinnliga psykopater annorlunda beteenden?

det bör ju vara detsamma är ju likadant när det gäller andra sjukdomar/störningar

sen tänk på det lita aldrig på någon som kan blöda en hel vecka utan att dö
Citera
2011-10-17, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF--IJE

Det finns inte speciellt mycket forskning om psykopati. Det är svårt att forska i ämnet när psykopater aldrig erkänner att dom är det.

Detta kanske kan intressera dig:

Citat:
A 2009 study of British prisoners found a prevalence for "categorically diagnosed psychopathy" of 7.7% in men and 1.9% in women.
http://en.wikipedia.org/wiki/Psychopathy

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16333808
Citera
2011-10-17, 04:52
Medlem
porterpottys avatar
ja se kvinnor, men är inte alla våldsbrott gjorda av kvinnor brutalare än våldsbrott som är gjorda av män?
tror nog att statistiken pekar på att det är fler manliga psykopater än kvinnor. ligger säkert i generna
Citera
2011-10-17, 07:12
Medlem
MeanMEs avatar
Sök efter "mask of sanity pdf" på google finns en hel del matnyttigt i den.
Fri att ladda ner.

Bla personlighetsbeskrivningar på kvinnliga psykopater.
Citera
2011-10-17, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putte-mr-putte
det bör ju vara detsamma är ju likadant när det gäller andra sjukdomar/störningar

sen tänk på det lita aldrig på någon som kan blöda en hel vecka utan att dö

Manlig asperger är INTE samma sak som kvinnlig asperger så där har du fel.
Citera
2011-10-17, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Sök efter "mask of sanity pdf" på google finns en hel del matnyttigt i den.
Fri att ladda ner.

Bla personlighetsbeskrivningar på kvinnliga psykopater.

Ehh? Inte direkt färska rön!? 485 sidor..

Fifth Edition
Copyright 1988 Emily S. Cleckley
Previous edition copyrighted 1941, 1950, 1955, 1964, 1976 by the C.V. Mosby Co.

.
Citera
2011-10-17, 11:11
Medlem
Rent generellt så är det faktiskt väldigt få kvinnor som får en "psykopatdiagnos". Hos kvinnor som uppvisar psykopatiska drag sätts oftast diagnosen sociopati, jag vet inte varför faktiskt.

Men under mina år inom psykiatrin har jag nog aldrig stött på en kvinna som lider av psykopati däremot har jag träffat många kvinnor som begått brutala övergrepp och har ett psykopatiskt beteendemönster men som har diagnosen sociopati. Det är väl egentligen samma sak fast med två olika ord.

Det är kanske för att när man tänker på psykopati så tänker man på män. Sociopati låter mildare även fast det är samma sak mer eller mindre.

www.psykopati.se står det en del och därifrån kan du nog söka dig vidare eftersom där finns förslag på vad man kan läsa.
Senast redigerad av tobos 2011-10-17 kl. 11:17.
Citera
2011-10-17, 11:34
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Ehh? Inte direkt färska rön!? 485 sidor..

Fifth Edition
Copyright 1988 Emily S. Cleckley
Previous edition copyrighted 1941, 1950, 1955, 1964, 1976 by the C.V. Mosby Co.

Var man förkyld 1941 tror du inte man hostade då med ?
Personbeskrivningarna är lika aktuella då som nu.
Citera
2011-10-17, 17:49
Medlem
lithionits avatar
Många kvinnliga psykopater får andra diagnoser främst borderline ps, histrionisk ps.
De diagnosiska kriterierna för psykopati utgår från manligt beteende, likaväl adhd som yttrar sig annorlunda på kvinnor än män. Så många kvinnor får inte rätt diagnos pga. det.

Kriterierna för borderline och histrionisk ps är mer anpassade till kvinnor och kvinnligt beteende. Borderline hos män brukar resultera i aggresivitet, spelberoende, alkoholism, misshandel av närstående, depressioner men inte i samma utsträckning självskadebeteende och självdestruktivitet som hos kvinnor.
Citera
2011-10-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobos
Rent generellt så är det faktiskt väldigt få kvinnor som får en "psykopatdiagnos". Hos kvinnor som uppvisar psykopatiska drag sätts oftast diagnosen sociopati, jag vet inte varför faktiskt.

Men under mina år inom psykiatrin har jag nog aldrig stött på en kvinna som lider av psykopati däremot har jag träffat många kvinnor som begått brutala övergrepp och har ett psykopatiskt beteendemönster men som har diagnosen sociopati. Det är väl egentligen samma sak fast med två olika ord.

Det är kanske för att när man tänker på psykopati så tänker man på män. Sociopati låter mildare även fast det är samma sak mer eller mindre.

www.psykopati.se står det en del och därifrån kan du nog söka dig vidare eftersom där finns förslag på vad man kan läsa.
En viktig distinktion mellan psykopat och "sociopat" är våldsbenägenheten; psykopaten mer våldsbenägen. Förmodligen är de narcissistiska dragen hos psykopaten starkare. Våldsbenägen och narcissistisk personlighet är dynamit; lägg till behovet av kickar, droger och empatilösheten så ska det nog bli spännande umgänge. "Sociopat" är väl nästan en lekmannabenämning för lite vad som helst, men för mig representerar även det empatistörda personer, som dock har en lite mer slipad och kanske tämjd variant i sin empatilöshets manifestationer.
Citera
2011-10-18, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
En viktig distinktion mellan psykopat och "sociopat" är våldsbenägenheten; psykopaten mer våldsbenägen. Förmodligen är de narcissistiska dragen hos psykopaten starkare. Våldsbenägen och narcissistisk personlighet är dynamit; lägg till behovet av kickar, droger och empatilösheten så ska det nog bli spännande umgänge. "Sociopat" är väl nästan en lekmannabenämning för lite vad som helst, men för mig representerar även det empatistörda personer, som dock har en lite mer slipad och kanske tämjd variant i sin empatilöshets manifestationer.

Om nu personer av olika kön uppvisar liknande mönster i sitt beteende, men får olika diagnos;
Skulle man då kunna säga att dragen av personlighetstypen manifesterar sig på olika sätt för män och kvinnor?
Alltså, den typ av beteende som för mannen tydligt märks av i och med våldsbenägenheten ger hos den kvinnliga motsvarigheten utlopp för dessa benägenheter på annat vis?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in