2011-10-18, 09:34
Medlem
Raggdoll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbluffen
Aftonbladet har för en gångs skull en nyanserad artikel där extra farmor berättar att hon var med på mötet med socialen och där det framkom att de bor sju personer i en trea. Barnen har inga egna sängar och att extra farmor ville ta med två av barnen till Bohuslän för att avlasta mamman.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13798336.ab

Pappan kan då om artikeln är korrekt uteslutas som GM eftersom han fortfarande är ett fall för kriminalvården. Det framkommer också att totalt kaos råder i familjen enligt farmor och detta kan ge nytt vatten åt teorin vem som kan vara GM.

Efter allt kaos och känsla av utstötthet kanske det sista förödande bråket helt enkelt blev något som fick bägaren att rinna över med en tragedi som följd.

Det framkom också i ett inlägg tidigare där en pappa vittnat om att skogen var ett populärt tillhåll för lek. Denna skog borde varit det absolut första ställe att sökt på, och så gjordes säkerligen men då fanns ingen pojke där.

Pojken har med största sannolikhet fraktats dit efter det blivit mörkt.

Jag var helt säker på att något hänt mellan ungarna i skogsdungen, nu är jag inte lika säker längre. Statistiken talar dessutom för din teori
Citera
2011-10-18, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
I dagens Jönköpings-Posten berättar en småbarnspappa, som själv inte vill att hans barn ska vara på lekplatsen eftersom det är mycket bråk bland barnen där, att han i söndags eftermiddag någon gång mellan 17.00 och 17.30 när han var ute med sin son på gården såg en grupp barn - däribland fyraåringen (som han känner igen väl) - bråka på lekplatsen. Därefter såg han barnen springa mot det skogsparti där fyraåringen senare hittades dödad.

"Han var därute och lekte med några andra barn. De slogs. Sedan var det rätt många av dem som sprang mot skogen, fyraåringen var med, han tappade sin svarta luvtröja där borta, jag vet inte om någon plockade upp den. Jag vet inte hur många de var. Fem, sex, sju, åtta. kanske nio. De sprang tillsammans och snubblade över varandra på vägen mot skogen."

Sedan tog han med sin son tillbaka till lägenheten.

Andra föräldrar som tidningen träffat vittnar också om en våldsam miljö med mycket slagsmål och bråk. Häromdagen blev en flicka stucken i ansiktet med en grillgaffel eller något liknande, berättar en tvåbarnspappa som bor i närheten.
Källa: JP, 111018

Herregud, det låter inte alls bra. I tidigare uppgifter lät det ju som om 4-åringen ENSAM hade lämnat gården där det var bråk. Att alla barn tilsammans sprang in i skogen och att det var ett riktigt slagsmål, låter väldigt illa. Då har väl den här lilla killa kommit emellan och fått en smäll som har träffat olyckligt och ramlat ner där i skogen. De andra kanske fortsatte att slåss och lade inte märke till det och fortsatte. En olyckshändelse alltså.
Vad jag undrar är :Var fanns föräldrar till barnen som bråkade? Hade jag bott där och hört att det var ovanligt högt liv på gården med skrik och rop (ett vittne har ju berättat om detta) så hade jag sprungit ut för att se att mitt/mina barn var ok och tagit dem därifrån.
Citera
2011-10-18, 09:44
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDec
Herregud, det låter inte alls bra. I tidigare uppgifter lät det ju som om 4-åringen ENSAM hade lämnat gården där det var bråk. Att alla barn tilsammans sprang in i skogen och att det var ett riktigt slagsmål, låter väldigt illa. Då har väl den här lilla killa kommit emellan och fått en smäll som har träffat olyckligt och ramlat ner där i skogen. De andra kanske fortsatte att slåss och lade inte märke till det och fortsatte. En olyckshändelse alltså.
Vad jag undrar är :Var fanns föräldrar till barnen som bråkade? Hade jag bott där och hört att det var ovanligt högt liv på gården med skrik och rop (ett vittne har ju berättat om detta) så hade jag sprungit ut för att se att mitt/mina barn var ok och tagit dem därifrån.

Så gör "normalfungerande" föräldrar men inte föräldrar som av olika skäl inte orkar... Och vem skulle förresten orka med 7 barn ensam? Det är tragiskt att samhällets skyddsnät i Sverige 2011 inte är tätare än såhär. Var är "hemma-hosare" och andra typer av fältförlagda socialarbetare som faktiskt fanns för bara ett par decennier sedan... Något är väldigt fel och det är barnen som drabbas av att födas i fel familj och sen bara får stå ut.
Citera
2011-10-18, 09:48
Medlem
Nu börjar det komma medieuppgifter om att pojken kan ha mördats av andra barn
Citera
2011-10-18, 09:51
Medlem
charkovs avatar
Lägg ner snacket om att ungen skulle ha blivit fraktad dit till skogsdungen där han senare återfanns död.

Faller totalt på sin egen orimlighet att ingen skulle kunna göra detta oupptäckt när alla var ute och letade efter honom.

Vad skulle i.s.f. meningen vara med att mörda ungen på ett ställe och sedan fraktas tillbaka till ett annat ställe?.

Det är helt klart att ingen utomstående utan det är dom andra barnen som är dom skyldiga...
Citera
Medlem
MedelLagoms avatar
Nu när jag sett hur kort avståndet är mellan lekplatsen och fyndplatsen ökar mina misstankar att det är ett eller flera barn som dödat honom. Förhoppningsvis inte med vilje. Pojken och hans familj var nyinflyttade i området och det kan ha stört en annan white trash eller svart avskum familj som bott på gården. Helt plötsligt fanns det en ny stor syskonskara på gården som håller ihop i vått och torrt. De kan ha varit ett hot och den rivaliserande familjen som då valde ut ett utav de enklaste bytena.
Senast redigerad av MedelLagom 2011-10-18 kl. 09:53.
Citera
Medlem
vindsus86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbluffen
Pojken har med största sannolikhet fraktats dit efter det blivit mörkt.

Men alltså, polisen har väl sagt att anledningen till att de inte hittade honom i dungen var att de koncentrerade sitt sökande till portuppgångar, källare och dylikt? Pojken kanske "rymt" förr och då gömt sig på sådana ställen och inte i skogen? I synnerhet då det var ganska kallt ute, så kan de ju ha trott att han gömt sig inomhus. I dungen så kanske han låg dold av något och så hade familjemedlemmar och sådär som letade innan polis tillkallats redan kollat igenom skogen där litegrann utan att se något. Så sade de till polisen när de kom att dungen redan kollats igenom, men han har tidigare gömt sig på dagisgården eller i någon källare eller vad som helst.

När polisen kom så letade de ju efter ett levande, bortsprunget barn. Fanns väl ingenting egentligen som talade för att han var död, bara att han bråkat med sina syskon och sprungit iväg. Då är det inte så konstigt om de utgick från att han gömde sig inomhus efter så lång tid.
Citera
2011-10-18, 09:53
Medlem
I början på 2010 slog kvinnan larm. Hon klarade inte längre att ta hand om barnen, de yngsta kom inte i väg till dagis, de var för många, några av de äldre har funktionsstörningar.
Hon behövde hemhjälp, hon behövde hjälp med så grundläggande saker som att klä barnen, göra frukost, hämta och lämna.
Nej, sa både socialen och förvaltningsrätten. Visst, mamman behöver stöd, med det ordnar hennes personliga nätverk.

Om man flyttar 9 gånger på 9 år och under den tiden mestadels är gravid eller är mammaledig hur bygger man då upp ett personligt nätverk som kan hjälpa till med det mest basala?
Citera
2011-10-18, 09:54
Medlem
vindsus86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelLagom
Nu när jag sett hur kort avståndet är mellan lekplatsen och fyndplatsen ökar mina misstankar att det är ett eller flera barn som dödat honom. Förhoppningsvis inte med vilje. Pojken och hans familj var nyinflyttade i området och det kan ha stört en annan white trash eller svart avskum familj som bott på gården. Helt plötsligt fanns det en ny stor syskonskara som håller ihop i vått och torrt. De kan ha varit ett hot och den rivaliserande familjen som då valde ut ett utav de enklaste bytena.

Eller så var det bara ett helt vanligt bråk mellan barn. Sådana som faktiskt förekommer dagligen. Även mellan barn som i vanliga fall är goda vänner. Det skall gå väldigt olyckligt till för att leda till döden, men det kan hända och jag tror inte att det per automatik måste innebära rivalisering och grejer.
Citera
2011-10-18, 09:55
Medlem
Månsans avatar
Nu när media till slut börjar ta bladet från munnen och berättar att ett barn är misstänkt kan ni väl släppa era skruvade teorier om mystiska skåpbilar, pedofiler och andra fantasifoster.
Citera
2011-10-18, 09:57
Medlem
MedelLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vindsus86
Eller så var det bara ett helt vanligt bråk mellan barn. Sådana som faktiskt förekommer dagligen. Även mellan barn som i vanliga fall är goda vänner. Det skall gå väldigt olyckligt till för att leda till döden, men det kan hända och jag tror inte att det per automatik måste innebära rivalisering och grejer.
Men vanliga bråk mellan "normala" barnfamiljer slutar inte i mord vilket polisen påstår att det är. Inte en olyckshändelse alltså där pojken exempelvis ramlat/puttats ner från högre höjd (träd eller byggnad på lekplats) och landat olyckligt.
Citera
2011-10-18, 10:00
Medlem
Aftonbluffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Lägg ner snacket om att ungen skulle ha blivit fraktad dit till skogsdungen där han senare återfanns död.

Faller totalt på sin egen orimlighet att ingen skulle kunna göra detta oupptäckt när alla var ute och letade efter honom.

Vad skulle i.s.f. meningen vara med att mörda ungen på ett ställe och sedan fraktas tillbaka till ett annat ställe?.

Det är helt klart att ingen utomstående utan det är dom andra barnen som är dom skyldiga...

Det är mer otroligt att han har legat i dungen oupptäckt hela tiden. Det finns inte en chans att alla dessa ungar inte skulle sett något där, än mindre sagt något!

Barn har under lek en fenomenal förmåga att springa "in och ut" med både det ena och andra (toa, dricka hämta något etc.)

1,5 timme tog det innan mamman kontaktade polis. Då är klockan ca 18.30 och det är mycket lång tid. Eftersom hon har mindre barn i vagn kan den tidigare teorin kanske stämma om hur den lille pojken eventuellt hamnade i skogsdungen. 18.30 har det börjat skymma och det kanske var det sista söket med vagn som gjorde att mamman kontaktade polisen.

Jag tror något tragiskt har hänt i lägenheten som inte var meningen. Teorier och statistik samt tidigare tragiska fall talar för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in