Citat:
Ursprungligen postat av Aposteriori
Vems skuld är det då att 10-åringen blev en mördare? Är det Texas skuld? En 4-årig kille? Ett litet barn. Är det så du menar?
Jag är faktisk förälder själv, och har haft barn på dagis och fritis. Dessvärre finns det barn som är totalt vidriga, de får alla andra barn och hela omgivningen emot sig. Man får en känsla av att de är förutbestämda att hamna i fängelse ed som vuxna, de har redan som små en stämpel av socialt avvikande på sig. De kan inte hantera relationer med omgivningen och är ständigt i konflikt med allt och alla.
Sådana "kamrater" minns jag även från min egen skolgång, men det var långt innan begreppet bokstavsbarn uppfunnits. De tillbringade större delen av sin skoltid i specialklasser avsedda för dessa stökiga individer.
Citat:
Ursprungligen postat av Aposteriori
Ja båda är barn, men i den åldern är det en oerhört stor skillnad på utveckling. 10-åringen är faktiskt 6 år äldre och på 6 år i det skedet i livet är det en stor skillnad på utveckling. Det är ju inte som en 40-åring och en 46-åring, där man kan anta att skillnaden mellan utveckling är nästintill obefintlig i egenskap av ålderskillnad.
Men mellan en 4-åring och 10-åring är det något helt annat.
Jag vet inte om man måste vara förälder eller vara väldigt nära barn för att förstå det.
Visst är det skillnad på fyra och tio år, men de är ändå bägge barn.